Zandvoort

El Circuit Park Zandvoort va ser sempre la casa del gran premi neerlandès.

Clark lidera el pilot durant la cursa de 1964.
La primera cursa a Zandvoort es va disputar pels carrers de la mateixa vila l’any 1939, però no va ser fins després de la Segona Guerra Mundial que es va construir un circuit permanent.
Aprofitant carreteres construïdes pels alemanys durant la guerra i amb l’assessorament del guanyador de les 24 hores de Le Mans de 1927 Sammy Davis, es va dibuixar el traçat. Contràriament al que es creu popularment, John Hugenholtz no va tenir a veure amb el disseny del circuit, però si que va ser-ne director durant molts anys.
Zandvoort era un circuit força ràpid. Gairebé tot ell enllaçava d’una corba a una altra de forma fluïda. Per altra banda, el principal punt d’avançament era la corba 1, anomenada Tarzan segons sembla per un propietari que era reticent a vendre el seu tros a no ser que el circuit li dediqués una corba.
Amb els anys es van afegir un parell de esses per reduir la velocitat, especialment després dels accidents mortals de Piers Courage i Roger Williamson, aquest últim exposant greument les mancances dels comissaris en aquells temps per combatre el foc.
Amb tot el gran premi dels Països Baixos va ser fixe al calendari durant més de 30 anys, però 1985 el promotor del circuit va fer fallida, i el gran premi no ha tornat més a la Fórmula 1. En qualsevol cas ja s’estava preparant la reducció del circuit, havent venut una part dels terrenys a una immobiliària. Temporalment es va fer servir un circuit de 2 quilòmetres i mig, fins que el 1995 l’empresa HPG (de John Hugenholtz Jr.) va remodelar els edificis i va allargar el traçat fins als 4309 metres actuals. avui en dia les proves més importants que s’hi celebren són el DTM i el Masters de Fórmula 3, que porta 23 edicions i és una de les proves importants de la categoria.
Les versions antigues.
El traçat actual
Una volta al circuit: La primera corba, Tarzan, és una rodona a dretes peraltada. Segueix una esquerra força lenta peraltada (Hugenholtz) i a partir d’aquí comença la part ràpida. Enllaçades fins a la dreta rodona i llarga de Scheivlak. S’entra llavors a la part nova, amb dues dretes cada cop més tancades fins a una esquerra rodona que dona pas a una recta. Hi ha una petita dreta esquerra que duu a les dues últimes corbes, la última peraltada.
Localitat: Zandvoort, Noord-Holland, Països Baixos
Creador: Sammy Davis
Longitud (1952-1972): 4193 m
Longitud (1973-1979): 4226 m
Longitud (1980-1985): 4252 m
Inauguració: 1948

Primer GP: 1948
Primer GP de F1: 1952
GPs totals: 34
GPs de F1: 30


Configuració 1952-1972
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’19.23, 190.520 kph, Jacky Ickx, Ferrari 312B, 1970
Volta més ràpida mai donada: 1’17.42, 194.972 kph, Jacky Ickx, Ferrari 312B2, 1971 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 50’43.41, 181.770 kph, Jochen Rindt, Lotus 72C-Ford, 1970

Configuració 1973-1979
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’19.438, 191.515 kph, Gilles Villeneuve, Ferrari 312T4, 1979
Volta més ràpida mai donada: 1’15.461, 201.608 kph, René Arnoux, Renault RS10, 1979 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 41’04.23, 188.160 kph, Mario Andretti, Lotus 79-Ford, 1978

Configuració 1980-1985
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’16.538, 199.994 kph, Alain Prost, McLaren MP4/2B-TAG Porsche, 1985
Volta més ràpida mai donada: 1’11.074, 215.369 kph, Nelson Piquet, Brabham BT54-BMW, 1985 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 32’29.263, 193.089 kph, Niki Lauda, McLaren MP4/2B-TAG Porsche, 1985

Configuració 2020-…
Rècord de la volta ràpida en cursa: 
Volta més ràpida mai donada: 
Rècord de la cursa més ràpida: 

Més pole positions: 3, Arnoux
Més primeres files: 7, G. Hill
Més victòries: 4, Clark
Més voltes ràpides: 5, Clark
Més podis: 6, Clark i Lauda
Més punts: 46, Lauda
Més curses liderades: 6, Clark
Més voltes liderades: 370, Clark

Més pole positions: 8, Lotus
Més primeres files: 16, Lotus
Més victòries: 8, Ferrari
Més voltes ràpides: 10, Ferrari
Més podis: 24, Ferrari
Més punts: 191, Ferrari
Més curses liderades: 11, Lotus i Ferrari
Més voltes liderades: 615, Lotus

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1952 IV GP van Nederland ASC (Fer) ASC (Fer) ASC (Fer)
1953 V GP van Nederland ASC (Fer) ASC(Fer) VIL (Fer)
1955 VI GP van Nederland FAN (Merc) FAN (Merc) MIE (Mas)
1958 VII GP van Nederland L-E (Van) MOS (Van) MOS (Van)
1959 VIII GP van Nederland BON (BRM) BON (BRM) MOS (Coo)
1960 IX GP van Nederland MOS (Lot) BRA (Coo) MOS (Lot)
1961 X GP van Nederland PHI (Fer) VTR (Fer) CLA (Lot)
1962 XI GP van Nederland SUR (Lola) GHI (BRM) McL (Coo)
1963 XII GP van Nederland CLA (Lot) CLA (Lot) CLA (Lot)
1964 XIII GP van Nederland GUR (Bra) CLA (Lot) CLA (Lot)
1965 XIV GP van Nederland GHI (BRM) CLA (Lot) CLA (Lot)
1966 XV GP van Nederland BRA (Bra) BRA (Bra) HUL (Bra)
1967 XVI GP van Nederland GHI (Lot) CLA (Lot) CLA (Lot)
1968 XVII GP van Nederland AMO (Fer) STE (Mat) BEL (Mat)
1969 XVIII GP van Nederland RIN (Lot) STE (Mat) STE (Mat)
1970 XIX GP van Nederland RIN (Lot) RIN (Lot) ICK (Fer)
1971 XX GP van Nederland ICK (Fer) ICK (Fer) ICK (Fer)
1973 XXI GP van Nederland PET (Lot) STE (Tyr) PET (Lot)
1974 XXII GP van Nederland LAU (Fer) LAU (Fer) PET (Lot)
1975 XXIII GP van Nederland LAU (Fer) HUN (Hes) LAU (Fer)
1976 25e GP van Nederland PET (Mar) HUN (McL) REG (Fer)
1977 26e GP van Nederland AND (Lot) LAU (Fer) LAU (Fer)
1978 27e GP van Nederland AND (Lot) AND (Lot) LAU (Bra)
1979 28e GP van Nederland ARN (Ren) JON (Wil) GVI (Fer)
1980 29e GP van Nederland ARN (Ren) PIQ (Bra) ARN (Ren)
1981 30e GP van Nederland PRO (Ren) PRO (Ren) JON (Wil)
1982 31e GP van Nederland ARN (Ren) PIR (Fer) WAR (Tol)
1983 32e GP van Nederland PIQ (Bra) ARN (Fer) ARN (Fer)
1984 33e GP van Nederland PRO (McL) PRO (McL) ARN (Fer)
1985 34e GP van Nederland PIQ (Bra) LAU (McL) PRO (McL)