Graham Hill volant el 1969. |
Creutz, amb la col·laboració de l’autòmobil club alemany (ADAC), va obtenir els permisos necessaris. Es va veure el projecte com una manera de donar feina a força gent que amb la postguerra i la hiperinflació que hi havia hagut entre 1921 i 1923 (un dólar americà va arribar a costar 4 bilions de marcs) sobrevivien a base d’ajudes del govern, i es va encarregar la construcció al despatx de Gustav Eichler, el qual va traçar el circuit de forma força natural, seguint els boscos i les valls per mirar d’introduir força dificultat i varietat de corbes.
Més de 2000 persones van treballar-hi, amb un cost de 14 milions de marcs de llavors (al canvi de 1999, serien 7 milions d’euros). El traçat es va inaugurar el 1927, i el circuit sencer feia 28 quilòmetres. La part nord (Nordschleife) en feia 22, i la part sud (Südschleife) en feia 7; compartien la línia d’arribada. El traçat sencer es va fer servir els primers anys, però per al mundial de Fórmula 1 només es va còrrer al Nordschleife.
Guanyar el gran premi d’Alemanya entre els anys 1951 i 1976 va ser un premi a la valentia, a la fiabilitat i fins i tot a la memòria. No era fàcil recordar els 22 quilòmetres i més de 180 corbes del traçat, que a més solia sorprendre amb temps variable, a vegades amb boira, a vegades plujós. Per acabar-ho d’adobar, els cotxes saltaven uns quants cops cada volta, cosa totalment impensable avui en dia. Però la Fórmula 1 va sobrepassar el circuit: en aquells 25 anys es van retallar 3 minuts del temps per volta, de 10 minuts a 7. Als 70 es van millorar les mesures de seguretat però cada cop era més difícil mantenir segur un traçat tant llarg, i l’accident de Niki Lauda va ser el punt i final de la Fórmula 1 al Nordschleife.
El 1984 es va inaugurar la versió on actualment es corre el GP d’Alemanya (i abans el de Luxemburg i Europa), evidentment molt més curta i segura. En aquell moment molta gent va criticar el circuit nou, però es que era impossible comparar-lo al vell Nordschleife. El 2002 es va modificar i allargar el primer sector a mans d’Hermann Tilke, i el 2009 el circuit va iniciar un projecte enorme que incorporava un parc d’atraccions i que va acabar amb la fallida econòmica del traçat, que ja no va tenir el gran premi el 2015. El circuit és avui dia propietat d’un milionari rus, i al Nordschleife se segueixen disputant les 24 hores a més de les voltes que hom pot donar-hi amb el seu propi cotxe.
L’enorme Nordschleife. El circuit actual estaria a partir de la recta de meta cap avall. |
El traçat actual, amb la S (en blau) dels anys 1984 i 1985 i l’antiga primera corba (en vermell). |
Una volta al circuit: La recta de meta és la de tota la vida, però ara torça lleugerament a dretes abans de la primera corba, una dreta molt tancada. Segueix el Mercedes Arena, dues corbes a esquerres i una a dretes, les últimes més tancades que la primera. Recta i esquerra en baixada fins a una dreta tancada. Nova recta i angle tancat a dretes (on Schumacher va ser empès pels comissaris el 2003). Segueix la S ràpida anomenada en honor del “Kàiser” i una esquerra seguida d’una nova dreta en baixada. Llarga recta i s’arriba en pujada a la chicane esquerra-dreta. Última corba a dretes.
Localitat: Nürburg, Rheinland-Pfalz, Alemanya
Creador: Eichler Architekturbüro
Longitud (1951-1966): 22810 m
Longitud (1967-1976): 22835 m
Longitud (1984-2001): 4556 m
Longitud (2002-actual): 5148 m
Inauguració: 1927
Primer GP: 1927
Primer GP de F1: 1951
GPs totals: 55
GPs de F1: 40 (24 d’Alemanya, 14 d’Europa i 2 de Luxemburg)
Rècord de la volta ràpida en cursa: 8’24.1, 162.896 kph, Jim Clark, Lotus 33-Climax, 1965
Volta més ràpida mai donada: 8’16.5, 165.389 kph, Jim Clark, Lotus 33-Climax, 1966 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 2h 07’52.4, 160.541 kph, Jim Clark, Lotus 33-Climax, 1965
Configuració 1967-1976
Rècord de la volta ràpida en cursa: 7’06.4, 192.800 kph, Clay Regazzoni, Ferrari 312T, 1975
Volta més ràpida mai donada: 6’58.6, 193.383 kph, Niki Lauda, Ferrari 312T, 1975 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 41’14.1, 189.500 kph, Carlos Reutemann, Brabham BT44B-Ford, 1975
Configuració 1984-2001
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’18.354, 209.326 kph, Juan Pablo Montoya, Williams FW23-BMW, 2001
Volta més ràpida mai donada: 1’14.960, 218.804 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2001, 2001 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 29’42.724, 204.143 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2001, 2001
Configuració 2002-actual
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’29.468, 207.144 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2004, 2004
Volta més ràpida mai donada: 1’27.691, 211.342 kph, Takuma Sato, BAR 006-Honda, 2004 (Q1)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 32’35.101, 200.159 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2004, 2004
Més pole positions: 4, Clark
Més primeres files: 7, Stewart
Més victòries: 5, M. Schumacher
Més voltes ràpides: 5, M. Schumacher
Més podis: 8, M. Schumacher
Més punts: 80, M. Schumacher
Més curses liderades: 6, M. Schumacher
Més voltes liderades: 214, M. Schumacher
Més pole positions: 15, Ferrari
Més primeres files: 38, Ferrari
Més victòries: 14, Ferrari
Més voltes ràpides: 15, Ferrari
Més podis: 41, Ferrari
Més punts: 351, Ferrari
Més curses liderades: 22, Ferrari
Més voltes liderades: 560, Ferrari
Any | Títol del GP | Pole | Victòria | Volta ràpida |
1951 | XIV GP von Deutschland | ASC (Fer) | ASC (Fer) | FAN (Alfa) |
1952 | XV GP von Deutschland | ASC (Fer) | ASC (Fer) | ASC (Fer) |
1953 | XVI GP von Deutschland | ASC (Fer) | FAR (Fer) | ASC (Fer) |
1954 | XVII GP von Deutschland | FAN (Merc) | FAN (Merc) | KLI (Merc) |
1956 | XVIII GP von Deutschland | FAN (Fer) | FAN (Fer) | FAN (Fer) |
1957 | XIX GP von Deutschland | FAN (Mas) | FAN (Mas) | FAN (Mas) |
1958 | XX GP von Deutschland | HAW (Fer) | BRO (Van) | MOS (Van) |
1961 | XXIII GP von Deutschland | PHI (Fer) | MOS (Lot) | PHI (Fer) |
1962 | XXIV GP von Deutschland | GUR (Por) | GHI (BRM) | GHI (BRM) |
1963 | XXV GP von Deutschland | CLA (Lot) | SUR (Fer) | SUR (Fer) |
1964 | XXVI GP von Deutschland | SUR (Fer) | SUR (Fer) | SUR (Fer) |
1965 | XXVII GP von Deutschland | CLA (Lot) | CLA (Lot) | CLA (Lot) |
1966 | XXVIII GP von Deutschland | CLA (Lot) | BRA (Bra) | SUR (Coo) |
1967 | XXIX GP von Deutschland | CLA (Lot) | HUL (Bra) | GUR (Eag) |
1968 | XXX GP von Deutschland | ICK (Fer) | STE (Mat) | STE (Mat) |
1969 | XXXI GP von Deutschland | ICK (Bra) | ICK (Bra) | ICK (Bra) |
1971 | XXXIII GP von Deutschland | STE (Tyr) | STE (Tyr) | CEV (Tyr) |
1972 | XXXIV GP von Deutschland | ICK (Fer) | ICK (Fer) | ICK (Fer) |
1973 | XXXV GP von Deutschland | STE (Tyr) | STE (Tyr) | Stewart (Tyr) |
1974 | XXXVI GP von Deutschland | LAU (Fer) | REG (Fer) | SCH (Tyr) |
1975 | XXXVII GP von Deutschland | LAU (Fer) | REU (Bra) | REG (Fer) |
1976 | XXXVIII GP von Deutschland | HUN (McL) | HUN (McL) | SCH (Tyr) |
1984 | (2.) AvD-GP von Europa | PIQ (Bra) | PRO (McL) | PIQ (B)/ALB (F) |
1985 | (47.) GP von Deutschland | FAB (Tol) | ALB (Fer) | LAU (McL) |
1995 | (5th) GP of Europe | COU (Wil) | MSC (Ben) | MSC (Ben) |
1996 | (6th) GP of Europe | HIL (Wil) | VIL (Wil) | HIL (Wil) |
1997 | (5.) GP von Luxembourg | HAK (McL) | VIL (Wil) | FRE (Wil) |
1998 | (6.) G Warsteiner P von Luxembourg | MSC (Fer) | HAK (McL) | HAK (McL) |
1999 | (8th) Warsteiner GP of Europe | FRE (Jor) | HER (Ste) | HAK (McL) |
2000 | (9th) Warsteiner GP of Europe | COU (McL) | MSC (Fer) | HAK (McL) |
2001 | (10th) Warsteiner GP of Europe | MSC (Fer) | MSC (Fer) | MOY (Wil) |
2002 | (11th) Allianz GP of Europe | MOY (Wil) | BAR (Fer) | MSC (Fer) |
2003 | (12th) Allianz GP of Europe | RAI (McL) | RSC (Wil) | RAI (McL) |
2004 | (13th) Allianz GP of Europe | MSC (Fer) | MSC (Fer) | MSC (Fer) |
2005 | (14th) GP of Europe | HEI (Wil) | ALO (Ren) | ALO (Ren) |
2006 | (15th) GP of Europe | ALO (Ren) | MSC (Fer) | MSC (Fer) |
2007 | (16th) GP of Europe | RAI (Fer) | ALO (McL) | MAS (Fer) |
2009 | (70.) GP Santander von Deutschland | WEB (RBR) | WEB (RBR) | ALO (Ren) |
2011 | (72.) GP Santander von Deutschland | WEB (RBR) | HAM (McL) | HAM (McL) |
2013 | (74.) GP Santander von Deutschland | HAM (Merc) | VET (RBR) | AlLO (Fer) |