Sortida de la cursa de 1985, l’última disputada al traçat antic de Kyalami. |
21 grans premis es van disputar a Kyalami, si bé un no va ser puntuable l’any 1981 degut a la guerra entre la FISA i la FOCA. Aquesta vegada, el problema va ser l’amenaça d’un campionat alternatiu per part de la FOCA. Finalment no es va dur a terme, però va retardar l’inici del campionat i la FISA va manar als sud-africans que fessin el seu GP l’11 d’abril, quan la data original era el 7 de febrer. Els organitzadors de Kyalami van respondre que no podien fer la cursa a l’abril ni garantir unes bones condicions meteorològiques, la FISA va dir que la cursa era el dia 11 d’abril i que si volien el 7 de febrer podien fer una cursa de Fórmula Libre, i així ho van fer a Kyalami, fent la cursa al febrer però no a l’abril. Només els equips FOCA van ser presents a la cursa.
El 1985 el país va perdre la cursa degut a les sancions per l’apartheid, i només es van disputar dues edicions més el 1992 i el 1993, en una versió nova del circuit, que va veure’s retallat pel desenvolupament urbanístic. La cursa va desaparèixer per fallida del promotor, i el 2014 Porsche va comprar el circuit per 11 milions d’euros.
El circuit antic (en blau) anava en sentit horari i era molt ràpid, compartint mig traçat amb l’actual (en negre). |
Una volta al circuit: L’actual traçat va en sentit anti-horari. La recta torçava lleugerament a la dreta abans d’encarar una corba a esquerres ràpida. Nova recta seguida de dues esquerres que enganxaven amb el circuit antic. Recta i corba rodona a dretes, seguida d’una lenta a esquerres i una S esquerra-dreta per a deixar el circuit clàssic, arribant a una tancada a esquerres que s’obre. Ràpida a esquerres, dreta lenta i lleugeres torçades fins a l’última corba, molt lenta, a esquerres.
Localitat: Midrand, Gauteng, República de Sud-Àfrica
Creador: South African Motor Racing Auto Club
Longitud (1967-1985): 4104 m
Longitud (1992-1993): 4261 m
Inauguració: 1961
Primer GP: 1967
Primer GP de F1: 1967
GPs totals: 21
GPs de F1: 20
Configuració 1967-1985
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’08.149, 216.795 kph, Keke Rosberg, Williams FW10-Honda, 1985
Volta més ràpida mai donada: 1’02.366, 236.898 kph, Nigel Mansell, Williams FW10-Honda, 1985 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 28’22.866, 208.958 kph, Nigel Mansell, Williams FW10-Honda, 1985
Configuració 1992-1993
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’17.578, 197.731 kph, Nigel Mansell, Williams FW14B-Renault, 1992
Volta més ràpida mai donada: 1’15.486, 203.211 kph, Nigel Mansell, Williams FW14B-Renault, 1992 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 36’45.320, 190.248 kph, Nigel Mansell, Williams FW14B-Renault, 1992
Més pole positions: 3, Stewart
Més primeres files: 4, Stewart i Piquet
Més victòries: 3, Lauda
Més voltes ràpides: 2, Andretti i Prost
Més podis: 4, Stewart i Prost
Més punts: 33, Lauda
Més curses liderades: 5, Stewart
Més voltes liderades: 216, Stewart
Més pole positions: 5, Brabham
Més primeres files: 12, Brabham
Més victòries: 4, Ferrari
Més voltes ràpides: 6, Brabham
Més podis: 13, McLaren
Més punts: 91, McLaren
Més curses liderades: 6, Brabham i McLaren
Més voltes liderades: 288, Brabham
Any | Títol del GP | Pole | Victòria | Volta ràpida |
1967 | XIIIth South African GP | BRA (Bra) | ROD (Coo) | HUL (Bra) |
1968 | XIVth South African GP | CLA (Lot) | CLA (Lot) | CLA (Lot) |
1969 | XVth South African GP | BRA (Bra) | STE (Mat) | STE (Mat) |
1970 | XVIth South African GP | STE (Mar) | BRA (Bra) | BRA (Bra) |
1971 | XVIIth South African GP | STE (Tyr) | AND (Fer) | AND (Fer) |
1972 | XVIIIth South African GP | STE (Tyr) | HUL (McL) | HAI (Sur) |
1973 | XIXth South African GP | HUL (McL) | STE (Tyr) | FIT (Lot) |
1974 | XXth Lucky Strike GP of South Africa | LAU (Fer) | REU (Bra) | REU (Bra) |
1975 | 21st Lucky Strike GP of South Africa | PAC (Bra) | SCH (Tyr) | PAC (Bra) |
1976 | 22nd The Citizen GP of South Africa | HUN (McL) | LAU (Fer) | LAU (Fer) |
1977 | XXIIIrd South African GP | HUN (McL) | LAU (Fer) | WAT (Bra) |
1978 | XXIVth South African GP | LAU (Bra) | PET (Lot) | AND (Lot) |
1979 | 25th Simba GP of South Africa | JAB (Ren) | GVI (Fer) | GVI (Fer) |
1980 | XXVIth Nashua GP of South Africa | JAB (Ren) | ARN (Ren) | ARN (Ren) |
1982 | XXVIIIth South African GP | ARN (Ren) | PRO (Ren) | PRO (Ren) |
1983 | (29th) Southern Sun Hotels SA GP | TAM (Fer) | PAT (Bra) | PIQ (Bra) |
1984 | (30th) National Panasonic GP of SA | PIQ (Bra) | LAU (McL) | TAM (Ren) |
1985 | (31st) Southern Sun Hotels GP of SA | MAN (Wil) | MAN (Wil) | ROS (Wil) |
1992 | (32nd) Yellow Pages South African GP | MAN (Wil) | MAN (Wil) | MAN (Wil) |
1993 | (33rd) Panasonic South African GP | PRO (Wil) | PRO (Wil) | PRO (Wil) |