Barcelona-Catalunya

El Circuit de Barcelona-Catalunya, situat entre Montmeló i Granollers, és la seu des de 1991 del gran premi d’Espanya.
La imatge clàssica del Circuit, amb el marcador i la tribuna. (Copyright: McLaren)
Des de la desaparició de Montjuïc com a traçat de Fórmula 1, el RACC havia buscat uns terrenys per a construir-hi un nou circuit. Després de mirar uns terrenys a Caldes de Malavella, finalment entre 1984 i 1985 Jaume Nogué i Sebastià Salvadó va trobar el lloc idoni, a Montmeló. El 1986 es va promulgar des del Parlament de Catalunya una proposició no de llei per a construir un circuit permanent de velocitat.. El 1987 el RACC va comprar els terrenys, valorats llavors en 500 milions de pessetes, el 1989 es va constituir el Consorci (amb la Generalitat, l’ajuntament de Montmeló i el propi RACC) i el 1991 es va inaugurar el Circuit de Catalunya, amb el primer GP de Fórmula 1 el mateix mes de la inauguració.
Actualment el traçat s’anomena Circuit de Barcelona-Catalunya degut a l’acord de patrocini entre el circuit i l’ajuntament de Barcelona,
Pel que fa al traçat, és una pista amb un asfalt dur amb els pneumàtics, però alhora és un excel·lent circuit de proves al comptar amb tota mena de corbes, si bé no sempre ha estat fàcil avançar. L’adveniment del DRS ha facilitat les coses en aquest sentit, si bé les curses més memorables siguin probablement la inaugural, amb el duel Nigel Mansell-Ayrton Senna a la recta, i la de 1996, amb la victòria de Michael Schumacher sota un diluvi.
El circuit ha anat variant. Es va eliminar la S en blau arrel dels accidents mortals d’Imola 1994. El 2004 es va canviar la corba de la Caixa per mirar de millorar els avançaments i el 2007 es va afegir la S RACC perquè no es podia ampliar l’escapatòria de la penúltima corba.
Una volta al circuit: Llarga recta de meta en baixada fins arribar a la primera corba, una S dreta-esquerra on es pot avançar amb el DRS. Segueix una llarga corba a dretes que castiga els pneumàtics, fins arribar a una rodona a dretes on es por provar l’avançament. Recta i paella a esquerres molt tancada, on alguns agosarats avancen, En baixada en lleugera corba fins a la corba d’esquerres de la Moreneta, on els vehicles aixafen el piano i pugen fins a la corba cega a dretes que porta a la recta oposada als boxs, també zona de DRS. Al final de la recta hi ha la corba més lenta del circuit, a esquerres. Estem a la zona de l’estadi, una curta recta porta a una rodona de dretes, i una nova recta porta a una corba lenta a dretes i a una S esquerra-dreta just abans de l’entrada a box. Corba final a fons a dretes i meta.

Localitat: Montmeló, Catalunya, Espanya
Creador: Jaume Nogué
Longitud (1991-1994): 4747 m
Longitud (1995-2003): 4727 m
Longitud (2004-2006): 4627 m
Longitud (2007-…): 4655 m



Inauguració: 1991
Primer GP: 1991
Primer GP de F1: 1991
GPs totals: 29
GPs de F1: 29

Configuració 1991-1994
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’20.989, 211.006 kph, Michael Schumacher, Benetton B193B-Ford, 1993
Volta més ràpida mai donada: 1’17.809, 219.630 kph, Alain Prost, Williams FW15C-Renault, 1993 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 32’27.685, 200.227 kph, Alain Prost, Williams FW15C-Renault, 1993

Configuració 1995-2003
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’20.143, 212.470 kph, Rubens Barrichello, Ferrari F2003-GA, 2003
Volta més ràpida mai donada: 1’15.016, 226.991 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2002, 2003 (tests)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 30’29.981, 203.753 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2002, 2002

Configuració 2004-2006
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’15.641, 220.213 kph, Giancarlo Fisichella, Renault R25, 2005
Volta més ràpida mai donada: 1’13.469, 226.724 kph, Michael Schumacher, Ferrari 248F1, 2006 (tests)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 26’21.759, 212.075 kph, Fernando Alonso, Renault R26, 2006

Configuració 2007-…
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’18.441, 213.638 kph, Daniel Ricciardo, Red Bull RB14-TAG Heuer, 2018
Volta més ràpida mai donada: 1’15.406, 222.236 kph, Valtteri Bottas, Mercedes W10 EQPower+, 2019 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 31’36.230, 198.102 kph, Felipe Massa, Ferrari F2007, 2007

Més pole positions: 7, M. Schumacher
Més primeres files: 8, M. Schumacher
Més victòries: 6, M. Schumacher
Més voltes ràpides: 7, M. Schumacher
Més podis: 12, M. Schumacher
Més punts: 155, Hamilton
Més curses liderades: 10, M. Schumacher
Més voltes liderades: 411, M. Schumacher

Més pole positions: 7, Ferrari i Mercedes
Més primeres files: 13, Ferrari i Mercedes
Més victòries: 8, Ferrari
Més voltes ràpides: 9, Ferrari
Més podis: 25, Ferrari
Més punts: 367, Ferrari
Més curses liderades: 17, Ferrari
Més voltes liderades: 577, Ferrari

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1991 35º GP Tio Pepe de España BER (McL) MAN (Wil) PAT (Wil)
1992 36º GP Tio Pepe de España MAN (Wil) MAN (Wil) MAN (Wil)
1993 37º GP de España PRO (Wil) PRO (Wil) MSC (Ben)
1994 38º GP Marlboro de España MSC (Ben) HIL (Wil) MSC (Ben)
1995 39º GP Marlboro de España MSC (Ben) MSC (Ben) HIL (Wil)
1996 40º GP Marlboro de España HIL (Wil) MSC (Fer) MSC (Fer)
1997 41º GP Marlboro de España VIL (Wil) VIL (Wil) FIS (Jor)
1998 42º GP Marlboro de España HAK (McL) HAK (McL) HAK (McL)
1999 43º GP Marlboro de España HAK (McL) HAK (McL) MSC (Fer)
2000 44º GP Marlboro de España MSC (Fer) HAK (McL) HAK (McL)
2001 45º GP Marlboro de España MSC (Fer) MSC (Fer) MSC (Fer)
2002 46º GP Marlboro de España MSC (Fer) MSC (Fer) MSC (Fer)
2003 47º GP Marlboro de España MSC (Fer) MSC (Fer) BAR (Fer)
2004 48º GP Marlboro de España MSC (Fer) MSC (Fer) MSC (Fer)
2005 49º GP Marlboro de España RAI (McL) RAI (McL) FIS (Ren)
2006 50º GP Telefónica de España ALO (Ren) ALO (Ren) MAS (Fer)
2007 51º GP de España Telefónica MAS (Fer) MAS (Fer) MAS (Fer)
2008 52º GP de España Telefónica RAI (Fer) RAI (Fer) RAI (Fer)
2009 53º GP de España Telefónica BUT (Bra) BUT (Bra) BAR (Bra)
2010 54º GP de España Telefónica WEB (RBR) WEB (RBR) HAM (McL)
2011 55º GP de España Santander WEB (RBR) VET (RBR) HAM (McL)
2012 56º GP de España Santander MAL (Wil) MAL (Wil) GRO (Lot)
2013 57º GP de España ROS (Merc) ALO (Fer) GUT (Sau)
2014 58º GP de España Pirelli HAM (Merc) HAM (Merc) VET (RBR)
2015 59º GP de España Pirelli ROS (Merc) ROS (Merc) HAM (Merc)
2016 60º GP de España Pirelli HAM (Merc) VES (RBR) KVY (STR)
2017 61º GP de España Pirelli HAM (Merc) HAM (Merc) HAM (Merc)
2018 62º GP de España Emirates HAM (Merc) HAM (Merc) RIC (RBR)
2019 63º GP Emirates de España  BOT (Merc) HAM (Merc) HAM (Merc)