El meu top ten personal

Ja abans de res aviso: Aquesta es una opinió personal meva, jo, Jordi Domènech. No significa que Fórmula 1 en Català com a grup tingui aquesta opinió, o que vosaltres l’hagueu de compartir. És més, sou encoratjats a estar-hi en desacord, que això diverteix!
Fet l’avís previ, heus aquí doncs el top 10 de pilots de Fórmula 1 d’aquest any 2012, al meu parer:
10. Nico Hülkenberg
Alguns direu que com he pogut deixar fora gent com Pastor Maldonado, que ha guanyat una cursa amb Williams, o Romain Grosjean, però els dos, amb una experiència semblant a la de Hülkenberg, han comés més errors que el pilot alemany. A més, Hülkenberg tornava d’un any en sec, i ha acabat quedant per davant del seu company Paul di Resta tant en punts com als dissabtes (12-7). I en di Resta no es pas un mindundi. 
Per acabar-ho d’adobar, la seva actuació al GP de Brasil, on de nou es va mostrar com un pilot capaç de liderar curses sense problemes. A mitjans de temporada va sonar per a Ferrari, però se’n va cap a Sauber; podrà seguir progressant a l’equip suís?
9. Nico Rosberg
El “highlight” d’aquest any per a Rosberg és sens dubte la pole i victòria al GP de la Xina. Sorprenentment però, el pilot de Wiesbaden només va tornar a petjar el podi al GP de Mònaco. Sorprèn perquè el Mercedes era molt competitiu a principi de temporada, i de fet pels volts de Canadà Rosberg estava a tant sols 21 punts del liderat. Però l’equip va destinar massa recursos al doble DRS i a intentar fer funcionar els escapaments amb efecte Coanda, i els resultats es van ressentir. Tot i aixó, Rosberg ha tornat a superar àmpliament al seu company heptacampió, i la seva reputació continua intacta, en el sentit de que si disposés d’un cotxe digne podria lluitar pel campionat. Veurem si Rosberg manté el tipus la temporada que ve amb l’arribada de Lewis Hamilton a l’equip.
8. Mark Webber
Quan Webber va xocar al GP de Corea l’any 2010, perdent bona part de les seves opcions al títol aquell any, vaig pensar “si no el guanya aquest any, no el guanyarà mai”. I em sap greu dir-ho, però cada any que passa sembla confirmar-me aquell sentiment. De nou, el pilot australià va fer un inici de temporada convincent, entenent millor l’RB8 que Sebastian Vettel i traient-ne més partit. Amb resultats regulars i dues victòries a Mònaco i Silverstone, Webber era segon al mundial, però des de llavors, mentre Vettel dominava curses des de la primera posició, ell només va aconseguir dos podis més. Si bé és cert que el va afectar la menor fiabilitat del Red Bull, també cal dir que hi va haver alguns errors no forçats que van acabar deixant-lo a 102 punts del seu company d’equip. 
Webber ho pot fer, però ha de trobar la consistència dia sí dia també, o eternitzar-se com a número dos d’en Vettel.
7. Felipe Massa
A principis d’any, i havent vist el seu 2011 no massa impressionant, molts -m’incloc- demanàvem el cap de Felipe Massa. Mentre Alonso era líder del mundial, Massa amb prou feines havia sumat punts i el que era pitjor, quedava regularment darrere de pilots que sonaven com a possibles substituts. Poc a poc però, el brasiler va anar millorant el seu rendiment fins al punt de donar la impressió de que podria haver quedat davant d’Alonso més d’una vegada si no fos perquè l’espanyol s’estava jugant el mundial. Esperem doncs que de cara a l’any que ve aquesta versió de Massa, la que arrisca en avançaments i es classifica per davant dels seus companys més valorats, torni per ajudar a l’Scuderia a competir per ambdós títols.
6. Sergio Pérez
Si ens guiem pels seus podis, Pérez podria haver estar entre els tres primers d’aquesta llista. Però si ens guiem pel seu final de temporada, potser no entraria a la llista. Per tant, és sisè.
El seu inici de temporada va ser estel.lar, combinat amb un Sauber que es comportava bé i gastava menys els pneumàtics que la competència. Aquesta mateixa virtut del Sauber va danyar les aspiracions de l’equip quan Pirelli va fer tries més conservadores a final de temporada, però per aquelles alçades Pérez ja havia fitxat per McLaren. Ara es qüestió de repetir més vegades el pilotatge de Canadà o Monza i ser el nou Kimi a McLaren. Però si repeteix els errors tipus Japó o Abu Dhabi, també podria ser el nou Kovalainen a McLaren. Veurem quina versió ens mostra el mexicà.
5. Jenson Button
Un any d’alts i baixos per al campió de 2009. El britànic va començar la temporada de manera ideal guanyant a Austràlia, però ja d’inici veiem que combinava bons resultats amb actuacions fora dels punts, cosa que es va agreujar quan a mitja temporada McLaren va perdre’s una mica amb el desenvolupament del cotxe. Si a això hi afegim alguns problemes de fiabilitat, dóna com a resultat una temporada amb 3 victòries però que prometia molt més. A destacar la seva primera pole McLaren a Bèlgica, on va controlar per aconseguir la victòria i el seu pilotatge inspirat a Brasil, en condicions que ell sembla dominar millor que cap altre. La temporada que ve li tocarà liderar l’equip, moment per donar un pas més i establir-se com a candidat ferm al títol.
4. Kimi Räikkönen
Mereixeria el pilot finès un lloc superior a la classificació? Potser sí, ja que ha estat tercer al mundial amb un Lotus, fent gala d’una regularitat mai vista en la seva primera carrera a la F1. A més, feia un parell d’anys que no competia en monoplaces i si ho comparem amb l’altre pilot retornat, ho ha fet molt bé.
Si no el poso més amunt és precisament perquè em dona l’impressió que els dos anys pilotant Citroëns al mundial de ral.lis han estat dos anys perduts. Aquest any hem vist un Kimi regularíssim, pacient, més relaxat i diria que millor pilot, però precisament el retorn després de l’inactivitat va fer que s’escapessin alguns resultats millors. El Kimi de 2007 hauria avançat a Vettel a Bahrain? A Hamilton a Hongria? No ho sabrem, però la sensació es que si el Lotus és encara més competitiu l’any que ve, Räikkönen podria ben bé sumar un altre títol al seu palmarès.
3. Lewis Hamilton
Opino que el 2012 ha estat el millor any de Hamilton a la Fórmula 1, millor fins i tot que l’any del seu títol. Per què? Doncs, venint d’un any 2011 turbulent, on constantment xocava a la pista amb Felipe Massa i partia peres amb la seva novia fora d’ella, ha passat a una temporada a on no li recordo cap error seriós. Ans al contrari, les fallades del McLaren i la mala sort (punxada a Hockenheim, tocs amb Maldonado i Grosjean) han destruït una campanya que semblava molt bona. De fet, gairebé tots els seus abandonaments van venir mentre era en posició de podi…
Per al 2013 Hamilton se’n va a Mercedes, on seguirà donant el 100%. Veurem si el 100% és suficient per rascar alguna victòria, o si bé s’haurà de carregar de paciència i esperar a les noves normes del 2014…
2. Sebastian Vettel
Una altra elecció controvertida. “Per què Vettel no és el primer?”, direu. I jo contesto, perquè tot i pilotar molt bé, n’hi ha un que ho ha fet millor. I no només això, per a mi, Vettel continua mostrant alguns trets de nerviosisme quan no surt al davant o quan està enmig del pilot. Per exemple amb Karthikeyan a Malàisia, o el “susto” darrere el Safety a Abu Dhabi, o els tocs amb Senna a Abu Dhabi i a Brasil. És cert que va fer remuntades espectaculars per desmitificar el fet de que només sap guanyar des de davant, però amb menys sort totes aquestes incidències podrien haver estat abandonaments.
Per altra banda però, quan sent que tot ho té a punt, no hi ha qui el pari. Quan el Red Bull estava bé, ell li extreia sempre unes dècimes més per assegurar la pole i dominar des del davant, i també s’ha de reconèixer que sense els problemes amb l’alternador, Vettel potser no hauria hagut d’esperar a Brasil a proclamar-se campió. 
1. Fernando Alonso
Malgrat els mèrits de Vettel, però, li dono el número 1 a Fernando Alonso. I es que el pilot de Ferrari ha aconseguit aquest any una cosa que Vettel encara no ha tingut oportunitat de fer: portar el tercer millor cotxe (i a vegades era el quart, o el sisè millor) a quedar-se a tant sols tres punts del títol mundial. 
Jo no he estat mai un fanàtic d’Alonso, però s’ha de reconèixer que l’únic error greu que ha tingut va ser sortir-se a la Q2 a Austràlia. La resta de l’any ha estat una classe de com treure el màxim, dia sí, dia també, a un cotxe que molts donaven per perdut abans de començar l’any. Penso, també, que l’actuació d’Alonso va encoratjar també l’Scuderia a donar més de si mateixos. Em recorda als anys 96 o 97, quan Schumacher feia proeses contra els Williams dissenyats per Adrian Newey. Els mecànics, la directiva, els aficionats creien en ell i quan li van donar un cotxe guanyador, va guanyar cinc anys seguits. Si Ferrari li dona l’any que ve un cotxe guanyador a Alonso, Newey haurà de treballar de valent per aturar-lo, perquè Alonso està pilotant millor que mai, i a més, està més relaxat, ja no sembla tant xulesc com als anys de Renault… Per a mi, el pilot de l’any.
Espero les vostres opinions al Facebook!