6. Robert Kubica
(millor resultat: quart, 2008)
Robert Józef Kubica va néixer a Cracovia, Polònia, el 7 de desembre de 1984. De ben petit Kubica es va enamorar d’un cotxe de joguina amb motor de gasolina i va convèncer al seu pare Artur perquè li comprés. Va donar voltes i voltes per casa fins que el pare va decidir comprar-li un kart als 6 anys, però no podia competir als campionats polonesos fins als 10 anys. Quan els va complir, va guanyar sis títols en tres anys, anant a viure a Itàlia als 14 anys per seguir progressant i guanyant títols.
Va debutar en monoplaces al 2000, fent de provador del Fórmula Renault 2.0, cosa que li va valer l’entrada al programa de joves pilots de la marca francesa. El 2001 va participar a la Fórmula Renault 2.0 europea i italiana. Va començar a despuntar l’any següent, quedant setè a l’europeu i subcampió a l’italià. Amb 19 anys va saltar a les Fórmula 3 Euroseries amb l’equip Prema, però a principis d’any es va trencar el braç en un accident de trànsit. Va debutar a mitja temporada a Norisring amb 18 cargols de titani i el braç encara en un suport, però va guanyar la cursa. Va acabar dotzè aquell any.
El 2004 va passar a ASL-Mücke però no va guanyar cap cursa, essent setè al campionat. A Macau, però, va ser segon en un cotxe de l’equip Manor i per a la temporada següent va fer el salt a la Fórmula Renault 3.5. Dins de l’equip Epsilon Euskadi de Joan Villadelprat, Kubica va guanyar el títol amb quatre victòries, a més de ser segon per segon any consecutiu a Macau, aquest cop amb l’equip Carlin. El títol li va reportar un test amb Renault, però va ser l’equip BMW Sauber qui se’l va quedar com a pilot de proves.
Kubica era el tercer pilot de BMW Sauber el 2006, però després de la separació entre l’equip i Jacques Villeneuve, va debutar al gran premi d’Hongria. A la tercera cursa, a Monza, Kubica va sumar el seu primer podi, acabant l’any setzè amb aquells sis punts. El seu lloc va ser confirmat a l’equip, però el 2007 va quedar marcat pel fortíssim accident que va patir a Canadà. Sortosament, només es va perdre una cursa (que va significar el debut de Sebastian Vettel). No va poder pujar al podi en tot l’any i va acabar just darrere el seu company d’equip Nick Heidfeld, a la sisena posició.
El 2008 Kubica va lluitar pel títol. El BMW Sauber era cada cop més competitiu i Kubica va aconseguir primer la seva primera pole position a Bahrain i posteriorment la primera victòria a Canadà. En aquell moment Kubica era líder del mundial. Però BMW va decidir concentrar els seus esforços en l’any 2009, en el que hi haurien grans canvis normatius. Kubica va queixar-se d’aquesta política i els resultats van anar empitjorant. Tot i això, el pilot polonès tant sols va acabar a 23 punts del campionat.
Victòria a Canadà 2008
Per desgràcia els esforços de BMW per al 2009 no van tenir efecte. Kubica tant sols va sumar un podi, quedant catorzè al mundial després d’esforçar-se amb un cotxe bastant dolent, a resultes del qual BMW va deixat la Fórmula 1. El pilot va marxar i va fitxar per Renault, on va especialitzar-se en aconseguir millors resultats que els que prometia el cotxe, aconseguint 3 podis i la vuitena plaça al campionat.
Però a l’inici del 2011, pocs dies després d’haver fet el millor temps en un test a Xest, Kubica va patir un greu accident durant un ral·li regional a Itàlia. Un guarda-rail va penetrar l’habitacle ferint el pilot al braç i a la cama del cantó dret, causant-li molta pèrdua de sang i gravíssimes lesions especialment a l’avantbraç. Kubica es va recuperar totalment, però la mobilitat del braç dret ha quedat afectada; avui en dia és pràcticament impossible que torni a pilotar monoplaces degut al poc espai a l’habitacle. Si que ha seguit pilotant en ral·lis i el 2013 va ser campió de la categoria WRC2 amb un Citroën DS3. Avui en dia continua pilotant al mundial de ral·lis amb un Ford Fiesta del seu propi equip.
Sóc conscient de que ubicar Kubica tant amunt a la llista pot ser criticable. Però crec fermament que és un dels talents perduts de la nostra generació. Pilots com Alonso el tenen en alta consideració i els de ral·lis també admiren la seva velocitat amb poquíssima experiència en els trams. Em sembla clar que si no s’hagués fet mal probablement ja seria campió del món de Fórmula 1.