Per a l’any 1983 es va manar, arran dels accidents de 1982, la prohibició de l’efecte terra, amb un fons pla i només permetent el que avui coneixem com a difusor a partir de les rodes posteriors.
Aquest fet va fer que la majoria d’equips busquessin un motor turbo per a competir amb Ferrari i Renault; Williams va associar-se amb Honda, McLaren amb TAG-Porsche i Lotus amb la pròpia Renault. Tots van patir durant la temporada; doncs els motors o bé no eren fiables o bé no estaven a punt.
Qui ja tenia motor turbo era el Brabham-BMW de Nelson Piquet, i a més havien incorporat les aturades al box per repostar, si bé aquestes serien prohibides a final d’any. La temporada va ser principalment una batalla entre Nelson Piquet i Alain Prost, per bé que els dos pilots de Ferrari, Patrick Tambay i René Arnoux, també hi van dir la seva. Prost havia estat el més regular i era el favorit a quatre curses del final, però a Holanda va xocar amb Piquet, i a partir d’aquell moment, mentre el seu Renault patia avaries, el Brabham-BMW passava a ser més competitiu, guanyant les tres últimes curses.
Piquet va guanyar-li el títol a Prost per dos punts. La petroliera Elf creia que la benzina que usava Brabham no era del tot legal, però Renault va decidir no protestar, fet que va acabar amb Prost indignat i despatxat de l’equip.
Pel que fa als demés, Michele Alboreto va aconseguir la que seria última victòria de Tyrrell i última victòria del motor Ford DFV en el seu disseny original (la cent cinquanta-cinquena) al circuit urbà de Detroit.
Abans de la temporada, el genial dissenyador i propietari de Lotus, Colin Chapman, que tantes innovacions va aportar al mundial, va morir d’un atac de cor.
El xoc entre Prost i Piquet a Holanda. |
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
13/3 | BR | Rosberg (Williams) | Piquet (Brabham) | Piquet (Brabham) |
27/3 | LB | Tambay (Ferrari) | Watson (McLaren) | Lauda (McLaren) |
17/4 | F | Prost (Renault) | Prost (Renault) | Prost (Renault) |
1/5 | SM | Arnoux (Ferrari) | Tambay (Ferrari) | Patrese (Brabham) |
15/5 | MO | Prost (Renault) | Rosberg (Williams) | Piquet (Brabham) |
22/5 | B | Prost (Renault) | Prost (Renault) | de Cesaris (Alfa) |
5/6 | DET | Arnoux (Ferrari) | Alboreto (Tyrrell) | Watson (McLaren) |
12/6 | CA | Arnoux (Ferrari) | Arnoux (Ferrari) | Tambay (Ferrari) |
16/7 | GB | Arnoux (Ferrari) | Prost (Renault) | Prost (Renault) |
7/8 | D | Tambay (Ferrari) | Arnoux (Ferrari) | Arnoux (Ferrari) |
14/8 | Ö | Tambay (Ferrari) | Prost (Renault) | Prost (Renault) |
28/8 | NL | Piquet (Brabham) | Arnoux (Ferrari) | Arnoux (Ferrari) |
11/9 | I | Patrese (Brabham) | Piquet (Brabham) | Piquet (Brabham) |
25/9 | EU |
de Angelis (Lotus)
|
Piquet (Brabham) | Mansell (Lotus) |
15/10 | SA |
Tambay (Ferrari)
|
Patrese (Brabham) | Piquet (Brabham) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Nelson Piquet
|
Brabham-BMW | 59 |
2 |
Alain Prost
|
Renault | 57 |
3 |
René Arnoux
|
Ferrari | 49 |
4 |
Patrick Tambay
|
Ferrari | 40 |
5 |
Keke Rosberg
|
Williams-Ford/Honda | 27 |
6 |
John Watson
|
McLaren-Ford | 22 |
7 |
Eddie Cheever
|
Renault | 22 |
8 |
Andrea de Cesaris
|
Alfa Romeo | 15 |
9 |
Riccardo Patrese
|
Brabham-BMW | 13 |
10 |
Niki Lauda
|
McLaren-Ford | 12 |
11 |
Jacques Laffite
|
Williams-Ford | 11 |
12 |
Michele Alboreto
|
Tyrrell-Ford | 10 |
13 |
Nigel Mansell
|
Lotus-Ford/Renault | 10 |
14 |
Derek Warwick
|
Toleman-Hart | 9 |
15 |
Marc Surer
|
Arrows-Ford | 4 |
16 |
Mauro Baldi
|
Alfa Romeo | 3 |
17 |
Danny Sullivan
|
Tyrrell-Ford | 2 |
17 |
Elio de Angelis
|
Lotus-Renault | 2 |
19 |
Johnny Cecotto
|
Theodore-Ford | 1 |
19 |
Bruno Giacomelli
|
Toleman-Hart | 1 |
Equip | Punts | |
1 |
Ferrari
|
89 |
2 |
Renault
|
79 |
3 |
Brabham-BMW
|
72 |
4 |
Williams-Ford
|
36 |
5 |
McLaren-Ford
|
34 |
6 |
Alfa Romeo
|
18 |
7 |
Tyrrell-Ford
|
12 |
8 |
Lotus-Renault
|
11 |
9 |
Toleman-Hart
|
10 |
10 |
Arrows-Ford
|
4 |
11 |
Williams-Honda
|
2 |
12 |
Theodore-Ford
|
1 |
13 |
Lotus-Ford
|
1 |
-Pole positions: 7 (Arnoux 4, Tambay 4, Prost 3, Rosberg 1, Piquet 1, Patrese 1, de Angelis 1)
-Primera fila: 8 (Arnoux 8, Tambay 8, Prost 5, Piquet 4, Patrese 2, Rosberg 1, Cheever 1, de Angelis 1)
-Victòries: 8 (Prost 4, Arnoux 3, Piquet 3, Patrese 1, Tambay 1, Watson 1, Rosberg 1, Alboreto 1)
-Voltes ràpides: 9 (Piquet 4, Prost 3, Arnoux 2, Patrese 1, Lauda 1, Watson 1, de Cesaris 1, Tambay 1, Mansell 1)
-Podis: 12 (Piquet 8, Prost 7, Arnoux 7, Tambay 5, Cheever 4, Watson 3, Rosberg 2, Patrese 2, Lauda 2, Alboreto 1, Mansell 1)
-Voltes liderades: 10 (Piquet 327, Arnoux 177, Prost 121, Tambay 94, Rosberg 82, Patrese 61, Watson 31, Laffite 19, de Cesaris 18, Alboreto 10)
-Pole positions: 5 (Ferrari 8, Renault 3, Brabham 2, Williams 1, Lotus 1)
-Primera fila: 5 (Ferrari 16, Renault 6, Brabham 6, Williams 1, Lotus 1)
-Victòries: 6 (Renault 4, Ferrari 4, Brabham 4, McLaren 1, Williams 1, Tyrrell 1)
-Voltes ràpides: 6 (Brabham 5, Renault 3, Ferrari 3, McLaren 2, Alfa Romeo 1, Lotus 1)
-Podis: 8 (Ferrari 12, Renault 11, Brabham 10, McLaren 5, Williams 2, Alfa Romeo 2, Tyrrell 1, Lotus 1)
-Voltes liderades: 7 (Brabham 388, Ferrari 271, Renault 121, Williams 101, McLaren 31, Alfa Romeo 18, Tyrrell 10)