El 1984, tots els equips menys Tyrrell disposaven ja de motor turbo, però els que van fer millor la feina varen ser els de McLaren.
L’equip anglès s’havia associat amb la companyia TAG, que va encarregar-li a Porsche el disseny d’un motor turbo V6. Instal·lat al McLaren MP4/2 i pilotat per Niki Lauda i Alain Prost, va ser clarament el monoplaça més ràpid.
Prost va aconseguir set victòries contra les cinc de Lauda, però l’austríac el va superar per mig punt. Prost va obtenir 4 punts i mig a la cursa interrompuda de Mònaco per la victòria, qui sap si hagués obtingut més punts quedant segon amb la cursa sencera? Era el tercer títol de Lauda, set anys i una retirada després.
Una de les notícies de l’any va ser el debut d’un jove brasiler anomenat Ayrton Senna da Silva. A l’equip Toleman, Senna va demostrar el seu talent al gran premi de Mònaco, on va quedar segon i enfurismat pel fet que s’aturés la cursa per la pluja que queia quan pràcticament ja tenia Prost a l’abast.
També el 1984 van debutar homes com l’austríac Gerhard Berger, el britànic Martin Brundle o l’alemany Stefan Bellof. Però aquests dos últims, malgrat fer podis, no apareixen en cap resultat de 1984; l’equip Tyrrell va ser desqualificat del campionat per usar additius a la gasolina. La veritat es que l’equip corria per sota del pes mínim i a l’última aturada a boxes afegia aigua amb boletes de plom per arribar als 540 kg reglamentaris, però la desmesurada penalització va tenir més aviat un caire polític, doncs Tyrrell era l’únic equip encara amb motor atmosfèric i la seva presència no permetia aprovar normes per unanimitat que afavorissin els equips turbo.
Lauda en cursa. |
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
25/3 | BR | de Angelis (Lotus) | Prost (McLaren) | Prost (McLaren) |
7/4 | SA | Piquet (Brabham) | Lauda (McLaren) | Tambay (Renault) |
29/4 | B | Alboreto (Ferrari) | Alboreto (Ferrari) | Arnoux (Ferrari) |
6/5 | SM | Piquet (Brabham) | Prost (McLaren) | Piquet (Brabham) |
20/5 | F | Tambay (Renault) | Lauda (McLaren) | Prost (McLaren) |
3/6 | MO | Prost (McLaren) | Prost (McLaren) | Senna (Toleman) |
17/6 | CA | Piquet (Brabham) | Piquet (Brabham) | Piquet (Brabham) |
24/6 | DET | Piquet (Brabham) | Piquet (Brabham) | Warwick (Renault) |
8/7 | DAL | Mansell (Lotus) | Rosberg (Williams) | Lauda (McLaren) |
22/7 | GB | Piquet (Brabham) | Lauda (McLaren) | Lauda (McLaren) |
5/8 | D | Prost (McLaren) | Prost (McLaren) | Prost (McLaren) |
19/8 | Ö | Piquet (Brabham) | Lauda (McLaren) | Lauda (McLaren) |
26/8 | NL | Prost (McLaren) | Prost (McLaren) | Arnoux (Ferrari) |
9/9 | I |
Piquet (Brabham)
|
Lauda (McLaren) | Lauda (McLaren) |
7/10 | EU |
Piquet (Brabham)
|
Prost (McLaren) | Piquet (Bra)/Alboreto (Fer) |
21/10 | P |
Piquet (Brabham)
|
Prost (McLaren) | Lauda (McLaren) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Niki Lauda
|
McLaren-TAG Porsche | 72 |
2 |
Alain Prost
|
McLaren-TAG Porsche | 71,5 |
3 |
Elio de Angelis
|
Lotus-Renault | 34 |
4 |
Michele Alboreto
|
Ferrari | 30,5 |
5 |
Nelson Piquet
|
Brabham-BMW | 29 |
6 |
René Arnoux
|
Ferrari | 27 |
7 |
Derek Warwick
|
Renault | 23 |
8 |
Keke Rosberg
|
Williams-Honda | 20,5 |
9 |
Ayrton Senna
|
Toleman-Hart | 13 |
10 |
Nigel Mansell
|
Lotus-Renault | 13 |
11 |
Patrick Tambay
|
Renault | 11 |
12 |
Teo Fabi
|
Brabham-BMW | 9 |
13 |
Riccardo Patrese
|
Alfa Romeo | 8 |
14 |
Jacques Laffite
|
Williams-Honda | 5 |
15 |
Thierry Boutsen
|
Arrows-Ford/BMW | 5 |
16 |
Eddie Cheever
|
Alfa Romeo | 3 |
16 |
Stefan Johansson
|
Toleman-Hart | 3 |
18 |
Andrea de Cesaris
|
Ligier-Renault | 3 |
19 |
Piercarlo Ghinzani
|
Osella-Alfa Romeo | 2 |
20 |
Marc Surer
|
Arrows-BMW | 1 |
Equip | Punts | |
1 |
McLaren-TAG Porsche
|
143,5 |
2 |
Ferrari
|
57,5 |
3 |
Lotus-Renault
|
47 |
4 |
Brabham-BMW
|
38 |
5 |
Renault
|
34 |
6 |
Williams-Honda
|
25,5 |
7 |
Toleman-Hart
|
16 |
8 |
Alfa Romeo
|
11 |
9 |
Arrows-Ford
|
3 |
9 |
Ligier-Renault
|
3 |
9 |
Arrows-BMW
|
3 |
12 |
Osella-Alfa Romeo
|
2 |
-Pole positions: 6 (Piquet 9, Prost 3, Alboreto 1, Tambay 1, de Angelis 1, Mansell 1)
-Primera fila: 8 (Piquet 11, Prost 10, de Angelis 4, Mansell 2, Alboreto 2, Arnoux 1, Tambay 1, Rosberg 1)
-Victòries: 5 (Prost 7, Lauda 5, Piquet 2, Rosberg 1, Alboreto 1)
-Voltes ràpides: 8 (Lauda 5, Piquet 3, Prost 3, Arnoux 2, Tambay 1, Senna 1, Warwick 1, Alboreto 1)
-Podis: 13 (Lauda 9, Prost 9, de Angelis 4, Arnoux 4, Warwick 4, Piquet 4, Alboreto 4, Senna 3, Rosberg 2, Mansell 2, Tambay 1, Fabi 1, Patrese 1)
-Voltes liderades: 9 (Prost 345, Piquet 241, Lauda 168, Alboreto 81, Tambay 74, Mansell 40, Rosberg 33, Warwick 12, de Angelis 7)
-Pole positions: 5 (Brabham 9, McLaren 3, Lotus 2, Ferrari 1, Renault 1)
-Primera fila: 6 (McLaren 11, Brabham 10, Lotus 6, Ferrari 3, Renault 1, Williams 1)
-Victòries: 4 (McLaren 12, Brabham 2, Ferrari 1, Williams 1)
-Voltes ràpides: 5 (McLaren 8, Brabham 3, Ferrari 3, Renault 2, Toleman 1)
-Podis: 8 (McLaren 18, Ferrari 8, Lotus 6, Renault 5, Brabham 5, Toleman 3, Williams 2, Alfa Romeo 1)
-Voltes liderades: 6 (McLaren 513, Brabham 241, Renault 86, Ferrari 81, Lotus 47, Williams 33)