Crònica GP del Japó: En mans de Rosberg

La classificació havia estat molt ajustada entre els dos Mercedes, però Nico Rosberg se’n va, en principi, de Suzuka amb 33 punts d’avantatge. Serà aquest l’any de l’alemany, per fi?

Sortida horrorosa. Lewis Hamilton comptava amb avançar Rosberg a la sortida, tal com va fer l’any passat, però l’anglès ha sortit molt malament, baixant del segon al vuitè lloc. Mentre l’alemany marxava al davant, a les primeres voltes l’ordre era Rosberg, Max Verstappen, Sebastian Vettel, Sergio Pérez (que havia sigut tercer momentàniament), Daniel Ricciardo, Kimi Räikkönen i Hamilton, que havien avançat a Nico Hülkenberg.
Hamilton ha manifestat que ha patinat a la sortida, però les imatges a bord semblaven mostrar que el Mercedes no estava a les suficients revolucions, baixant molt de voltes quan el pilot ha engranat la primera velocitat. Sortosament, tot i la mala sortida, ningú s’ha tocat amb ningú.

El moment clau de la cursa.
(Copyright: Mercedes AMG F1)

La pista freda canvia les coses. Semblava clar entrant a la cursa que, si no plovia, les estratègies anirien de cara a fer servir un o dos jocs de pneumàtics tous. No ha plogut, però la pista ha estat molt freda i ha provocat que el rendiment dels pneumàtics de la ratlla groga no fos l’esperat. En canvi, el pneumàtic dur (taronja) ha estat el protagonista, durant molt i essent molt estable en comparació amb els altres dos jocs. Ja a les voltes 9 i 10 han començat les aturades, i la cursa s’ha transformat en un joc de a veure qui s’aturava abans que el seu rival a pista per mirar de avançar-lo per estratègia, donada la dificultat d’avançar a Suzuka.
Únicament els Williams, els Renault i els Sauber han anat a una sola aturada gràcies a sortir fora del top 10 i poder usar els pneumàtics durs o mitjans ja a la sortida.
Pel que fa als de davant, a la primera aturada Hamilton ha avançat Ricciardo, Räikkönen i Pérez aturant-se abans que ells i començant a arreglar la seva situació.

Errors estratègics i males actuacions. A pesar de sortir sisè i vuitè, els Ferrari han tingut molt bon ritme i Vettel semblava preparat per disputar-li el segon lloc a Verstappen, però incomprensiblement, l’equip ha trigat molt en fer la segona aturada. Si s’hagués aturat a la mateixa volta que l’holandès, hagués seguit tercer a poca distància. Però ha trigat sis voltes en aturar-se, no només havent perdut 10 segons respecte Verstappen sinó també perdent el tercer lloc amb Hamilton. Ferrari ha posat els tous, però la menor durabilitat no ha permés a l’alemany atacar l’anglès.
Una cosa semblant ha passat amb Ricciardo, que també ha trigat molt en aturar-se per segon cop i ha estat avançat fàcilment per Räikkönen, si bé el Red Bull de l’australià no semblava funcionar ben bé al cent per cent.
Per cert, a casa d’Honda, fracàs de McLaren. És cert que la velocitat punta era la pitjor juntament amb la del Toro Rosso, però crec que no tot és culpa del motor japonès, i l’escuderia de Woking ha viscut una de les pitjors curses de l’any, per darrere Renault i al nivell de Sauber i Manor, en una cursa on no ha abandonat ningú.

Remuntada sense premi? Després d’avançar Vettel amb l’estratègia, Hamilton ha retallat l’avantatge que li duia Verstappen. A la zona de DRS l’holandès tenia molt bona tracció, i Hamilton ho ha provat a la chicane a la penúltima volta. Com sempre, Verstappen s’ha mogut lleugerament a la zona de frenada i Hamilton ha hagut de sortir-se de la pista per evitar-lo.
Els comissaris no han obert una investigació oficial, encara que Charlie Whiting ha citat el pilot de Red Bull per comentar-li alguna cosa de manera informal, cosa que em sembla pitjor, perquè o és legal i llavors no li has de dir res o bé és sancionable i llavors el sanciones.
Més tard, però, Mercedes ha protestat per la defensa de Verstappen, i com que els dos pilots ja havien abandonat el circuit, no se sabran els resultats oficials o si hi ha alguna penalització fins d’aquí 15 dies a Austin. Jo personalment dubto que penalitzin a Verstappen, però vés a saber si serà com l’any 1999 on es va sancionar a Ferrari i semblava que Mika Häkkinen era campió i després van retirar la sanció, preparant una última cursa decisiva…

Tricampions del món de constructors.
(Copyright: Mercedes AMG F1)

Així doncs, fins a Austin no sabrem exactament si Hamilton ho té complicat o molt complicat per al mundial. Queden 4 curses i són com a màxim 33 punts a recuperar, Rosberg pot quedar segon en totes les curses i ser campió; també s’ha de dir que Rosberg va perdre un liderat de 43 punts en 3 curses aquest mateix any…

-McLaren. La pitjor actuació, a casa d’Honda.
-Esteban Gutiérrez. Error quan podria haver lluitat pels punts.
-Comissaris. Crec que els deixaré fixes…

-Ferrari.  Molt bon ritme però la fiabilitat i les errades penalitzen.

-Lewis Hamilton. Mala sortida, bona remuntada.
-Williams. Resistint i puntuant amb una sola aturada.


-Nico Rosberg. Victòria de campió.

-Max Verstappen. Ha fet el màxim amb el que tenia.
-Mercedes. Campions per tercer any consecutiu.

Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Nico Rosberg 6 Mercedes W07 Hybrid 1h 26’43.333 1 53
2 18 Max Verstappen 33 Red Bull-TAG Heuer RB12 + 4.978 3 53
3 15 Lewis Hamilton 44 Mercedes W07 Hybrid + 5.776 2 53
4 12 Sebastian Vettel 5 Ferrari SF16-H + 20.269 6 53
5 10 Kimi Räikkönen 7 Ferrari SF16-H + 28.370 8 53
6 8 Daniel Ricciardo  3 Red Bull-TAG Heuer RB12 + 33.941 4 53
7 6 Sergio Pérez 11 Force India-Mercedes VJM09 + 57.495 5 53
8 4 Nico Hülkenberg 27 Force India-Mercedes VJM09 + 59.177 9 53
9 2 Felipe Massa 19 Williams-Mercedes FW38 + 1’37.763 12 53
10 1 Valtteri Bottas 77 Williams-Mercedes FW38 + 1’38.323 11 53
11 Romain Grosjean 8 Haas-Ferrari VF-16 + 1’39.254 7 53
12 Jolyon Palmer 30 Renault RS16 + 1 volta 16 52
13 Daniil Kvyat 26 Toro Rosso-Ferrari STR11 + 1 volta 13 52
14 Kevin Magnussen 20 Renault RS16 + 1 volta 17 52
15 Marcus Ericsson 9 Sauber-Ferrari C35 + 1 volta 18 52
16 Fernando Alonso 14 McLaren-Honda MP4-31 + 1 volta 15 52
17 Carlos Sainz Jr 55 Toro Rosso-Ferrari STR11 + 1 volta 14 52
18 Jenson Button 22 McLaren-Honda MP4-31 + 1 volta 22 52
19 Felipe Nasr 12 Sauber-Ferrari C35 + 1 volta 19 52
20 Esteban Gutiérrez 21 Haas-Ferrari VF-16 + 1 volta 10 52
21 Esteban Ocon 31 Manor-Mercedes MRT05 + 1 volta 20 52
22 Pascal Wehrlein 94 Manor-Mercedes MRT05 + 1 volta 21 52