Crònica GP dels Estats Units: Hamilton guanya, Rosberg…també.

Lewis Hamilton va entrar ahir a l’olimp dels millors pilots amb la seva cinquantena victòria, però només va poder retallar 7 punts al seu company d’equip Nico Rosberg, que segueix tenint més d’una cursa d’avantatge.

Els entrenaments marquen la sortida. Es presumia que el pneumàtic supertou (el vermell), tot i ser el més ràpid a una volta, duraria poques voltes a la cursa. Així, els Mercedes i Max Verstappen van classificar a la Q2 amb el tou (el groc), per mirar d’allargar la primera aturada a boxes, amb el risc de ser avançats en els primers metres de la cursa.
Tothom va sortir més o menys bé al davant, però Daniel Ricciardo va avançar Nico Rosberg pel segon lloc i Kimi Räikkönen va posar-se al davant de Verstappen. Darrere d’ells, a la corba 1, Nico Hülkenberg va tocar-se lleugerament amb Sebastian Vettel i després amb Valtteri Bottas. A Vettel no li va passar res, però Hülkenberg va haver de plegar i Bottas va acabar setzè després de perdre molt temps amb una punxada.
Més endavant a la primera volta, Daniil Kvyat va empènyer Sergio Pérez a una virolla. Els dos van poder seguir, però Kvyat rebria 10 segons de penalització. Així doncs, a les primeres voltes l’ordre era Hamilton, Ricciardo, Rosberg, Räikkönen, Verstappen, Vettel, Massa, Sainz i Alonso.

Ricciardo agafa l’interior de Rosberg, lloc que només perdria amb el VSC.
(Copyright: Red Bull Media)

El joc de veure qui s’atura abans. Com era d’esperar, els primers pilots en aturar-se van ser els que duien els pneumàtics supertous, amb Ricciardo i Räikkönen entrant a la volta 8. Mercedes va decidir no arriscar i protegir-se aturant-se poques voltes després. Vettel va ser el que va allargar més la seva aturada, però essencialment tothom va mantenir la posició amb l’únic canvi de Verstappen al davant de Räikkönen. Dels 6 primers tots duien els tous excepte Rosberg, que va optar pel pneumàtic mitjà (el blanc).
Hamilton va ampliar el seu avantatge sobre Ricciardo fins als 8 segons mentre al darrere les posicions semblaven força estables. Els sis primers eren en 15 segons, seguia Massa a 34 segons, Sainz a 44, Alonso a 51 i la lluita de Jenson Button, Pérez i Romain Grosjean per a l’últim punt ja era a un minut del líder abans de mitja cursa.

El VSC dóna i treu. Räikkönen va iniciar la segona ronda d’aturades i va posar el supertou. El finès era a 8 segons de Ricciardo però aquest moviment sembla que va motivar l’aturada de l’australià a la volta 25, per posar el mitjà.
A partir d’aquí la cursa de Max Verstappen va anar-se’n en orris i les coses van canviar. L’holandès va creure erròniament que l’havien cridat al box i va entrar quan l’equip no estava a punt, a la volta 26. A pesar de tot només van perdre 13 segons i un sisè lloc semblava encara possible.
Ningú més havia entrat quan de sobte el Red Bull de Verstappen va començar a alentir la marxa. Van intentar arribar al box però finalment en Max va aparcar a prop dels comissaris de la corba 17. Mentre el Red Bull anava a poc a poc Vettel i Massa van aturar-se, i quan direcció de cursa va treure el cotxe de seguretat virtual per treure el Red Bull aturat (en un lloc força segur), els Mercedes, Alonso i Sainz van poder fer una aturada “gratuïta”. Us ho explico: Amb el VSC els cotxes a la pista van més lents però el temps al pit-lane és el mateix. Abans del VSC, Hamilton era líder amb Rosberg segon només 15 segons davant de Ricciardo. En una aturada es perden uns 23 segons, així que Rosberg hauria sortit darrere del Red Bull, però amb el VSC l’alemany va parar i va sortir 3 segons per davant de l’australià.
El mateix amb Massa, Sainz i Alonso. Abans d’aturar-se Massa tenia 8 segons d’avantatge sobre Sainz i 13 sobre Alonso. Els espanyols van aturar-se amb el VSC i van recuperar-li 9 segons al brasiler, amb Sainz guanyant una posició.
A la GP2 i a la GP3 no són permeses les aturades en període de VSC, però a la Fórmula 1 sí. Crec que seria més just no poder-se aturar amb el VSC en pista, ja que les distàncies es mantenen, no és com quan surt un Safety Car i tens tots els teus rivals al darrere…

Final de cursa i polèmiques. A davant la cosa va acabar força estable. Hamilton va guanyar amb Rosberg, Ricciardo i Vettel darrere seu. Räikkönen va abandonar amb una roda mal collada (amb multa de 5000 euros per a Ferrari) i el cinquè lloc se’l van disputar Sainz, Massa i Alonso. El brasiler no va poder avançar el cotxe amb el motor menys potent de la graella, i finalment Alonso va forçar l’avançament a la corba 15, tocant-se els dos cotxes i punxant Massa un pneumàtic. Sancionable? Per a mi no, però per un moviment semblant li van caure deu segons a Rosberg a Malàisia, així que una certa consistència seria d’agraïr. De la mateixa manera, es penalitza a Kevin Magnussen per sortir-se de la pista en avançar Kvyat al final de la recta amb DRS i passar-se de frenada, però no a Alonso que també va passar-se quan va avançar Sainz. Repeteixo, no tinc res contra Alonso, ni molt menys, però costa entendre per què unes coses es sancionen i altres no.
Al final Alonso va ser cinquè davant Sainz, Massa, Pérez, Button i Romain Grosjean, que va sumar al GP de casa de Haas.

Per mi el pilot del dia va ser Sainz, igualant el seu millor resultat.
(Copyright: Red Bull Media)

Vull acabar parlant de la broma del “Driver of the Day” que es pot votar al web oficial del campionat durant la cursa. Per setena vegada va guanyar Max Verstappen, en una cursa en la qual va equivocar-se al box i posteriorment va abandonar. La intenció era bona, però més que decidir quin és el millor pilot de la cursa sembla una votació per veure qui és el més popular o té els seguidors més persistents…

-VSC. Em sembla totalment inútil i crec que canvia més les curses que el SC.
-Max Verstappen. Cursa per oblidar.
-Comissaris. Seguim amb el criteri canviant a cada cursa.

-Ferrari.  Quan no és l’estratègia, es un problema a la roda…

-McLaren. Els dos cotxes als punts.
-Nico Rosberg. Controlant el liderat.


-Carlos Sainz Jr. Mereix quelcom millor que Toro Rosso.

-Lewis Hamilton. Victòria molt còmoda.
-Haas. Un puntet a casa.

Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Lewis Hamilton 44 Mercedes W07 Hybrid 1h 38’12.618 1 56
2 18 Nico Rosberg 6 Mercedes W07 Hybrid + 4.520 2 56
3 15 Daniel Ricciardo 3 Red Bull-TAG Heuer RB12 + 19.692 3 56
4 12 Sebastian Vettel 5 Ferrari SF16-H + 43.134 6 56
5 10 Fernando Alonso 14 McLaren-Honda MP4-31 + 1’33.953 8 56
6 8 Carlos Sainz Jr  55 Toro Rosso-Ferrari STR11 + 1’36.124 4 56
7 6 Felipe Massa 19 Williams-Mercedes FW38 + 1 volta 5 55
8 4 Sergio Pérez 11 Force India-Mercedes VJM09 + 1 volta 9 55
9 2 Jenson Button 22 McLaren-Honda MP4-31 + 1 volta 12 55
10 1 Romain Grosjean 8 Haas-Ferrari VF-16 + 1 volta 11 55
11 Daniil Kvyat 26 Toro Rosso-Ferrari STR11 + 1 volta 7 55
12 Kevin Magnussen 20 Renault RS16 + 1 volta 16 55
13 Jolyon Palmer 30 Renault RS16 + 1 volta 13 55
14 Marcus Ericsson 9 Sauber-Ferrari C35 + 1 volta 17 55
15 Felipe Nasr 12 Sauber-Ferrari C35 + 1 volta 18 55
16 Valtteri Bottas 77 Williams-Mercedes FW38 + 1 volta 15 55
17 Pascal Wehrlein 94 Manor-Mercedes MRT05 + 1 volta 14 55
18 Esteban Ocon 31 Manor-Mercedes MRT05 + 2 voltes 22 54
DNF Kimi Räikkönen 7 Ferrari SF16-H Roda mal collada 5 38
DNF Max Verstappen 33 Red Bull-TAG Heuer RB12 Caixa canvis 4 28
DNF Esteban Gutiérrez 21 Haas-Ferrari VF-16 Frens 20 16
DNF Nico Hülkenberg 27 Force India-Mercedes VJM09 Danys accident 21 1