Més o menys tothom va sortir bé, però hi van haver diversos incidents. Lewis Hamilton va passar-se de frenada i va saltar-se la primera essa: sense penalització per tallar la cursa. Max Verstappen i Nico Rosberg van tocar-se sense penalització ni pel primer (per tocar a Rosberg) ni pel segon (per saltar-se l’essa mantenint el segon lloc). Toc entre Esteban Gutiérrez, Pascal Wehrlein i Marcus Ericsson que acaba amb Wehrlein fora de cursa i amb Safety Car? Sense penalització. Ara bé, a la corba tres Fernando Alonso es veu forçat a l’herba per Carlos Sainz malgrat no ser gairebé gens al costat del madrileny? Penalització per a Sainz…
Vettel va compartir el podi amb els homes de Mercedes. (Copyright: Mercedes AMG F1) |
60 voltes d’avorriment. L’asfalt de l’Hermanos Rodríguez és encara força nou i desgasta poc els pneumàtics. Aquest fet, combinat amb una temperatura de l’asfalt que va anar baixant durant la cursa i una selecció de Pirelli que no era la més tova possible va fer que el pneumàtic mitjà fos el protagonista perquè semblava durar per sempre.
14 dels 21 pilots en cursa van solucionar la cursa amb una sola aturada. De fet, Marcus Ericsson i Jolyon Palmer van posar el pneumàtic mitjà a la volta 1 aprofitant el Safety Car i van fer les 70 voltes restants sense aturar-se més.
La falta d’aturades va limitar les opcions dels equips, i Mercedes, a igualtat de pneumàtics i controlant el que feien al darrere, mai va haver d’anar a fons. L’únic que va patir una mica va ser Rosberg amb Verstappen. Ja hem mencionat la primera corba però a més a la volta 50 l’alemany es va veure frenat per un doblat, cosa que va fer que l’holandès l’avancés a la corba 4 però entrant passat i perdent de nou la posició, en el que va ser la gran emoció del període entre les voltes 2 i 66…
Lluita, polèmica i ridícul. Mentre els Mercedes anaven tranquils, a darrere es preparava un final de cursa interessant. Sebastian Vettel havia allargat la seva primera aturada fins a la volta 32 i per tant duia uns pneumàtics mitjans més nous que els de Verstappen, que a més els havia danyat en l’avançament fallit a Rosberg. Darrere d’ells, s’acostava Ricciardo, que havia posat els mitjans a la volta 1 però havia tornat a entrar a la volta 50 per mirar d’anar més ràpid amb un joc de tous.
A la volta 68 Verstappen, sota pressió de Vettel, va saltar-se la primera corba, cosa que va indignar l’alemany, que considerava que ho havia fet per no ser avançat. L’holandès no va cedir la seva posició i després va semblar que el Red Bull bloquejava el Ferrari per tal que Ricciardo l’avancés i l’australià ho va provar a la corba 4 una volta més tard. Els cotxes es van tocar i les posicions es van mantenir igual, mentre Vettel es cagava en tot per la ràdio. Arriba Verstappen al podi i li diuen que ha de marxar i deixar el seu lloc a Vettel; 3 hores més tard, Vettel també és penalitzat i finalment és Ricciardo tercer, Verstappen quart i Vettel cinquè.
Anava a aplaudir a la FIA per prendre una decisió ràpidament i mostrar als aficionats el podi real, però resulta que no. Crec que el podi ha de ser el definitiu i si s’ha d’esperar deu minuts a parlar amb els implicats doncs s’espera, però no pot ser que el tercer lloc passi per tres mans en tres hores.
Pel que fa a les polèmiques, faré algunes preguntes i que cadascú reflexioni. Per què es sanciona Verstappen i no Hamilton o Rosberg per saltar-se la primera corba? Per què es sanciona a Vettel? És pel moviment a la frenada (per a mi molt lleuger), pel contacte o per insultar? Per què es sanciona a Sainz? Per què sembla que les sancions es produeixen segons el nombre de queixes a la ràdio? Més que res, per què tot el que va ser una mica emocionant ha acabat amb sanció? Poden els pilots lluitar entre ells o només a vegades? Per què unes coses costen 5 segons i altres 10?
Però Red Bull va riure últim. Ricciardo tenia motius per donar-li les gràcies a Verstappen… (Copyright: Red Bull Media) |
Homes a destacar. No vull acabar la crònica sense recordar-me d’alguns homes que van fer un gran paper. Nico Hülkenberg sembla un home nou des que es va anunciar el seu pas a Renault. Cinquè als entrenaments superant als dos Ferrari i setè en cursa malgrat una virolla, mentre el Checo Pérez acabava un pèl frustrat darrere el ràpid Williams de Felipe Massa. Destacar la defensa sense errors del brasiler durant 41 voltes, també.
Marcus Ericsson porta ja algunes curses destacant-se com el pilot en forma a Sauber. Malgrat rebre el cop de Wehrlein a la primera volta i haver de canviar el morro, el suec va fer durar els seus pneumàtics mitjans tota la cursa i va acabar onzè. Per desgràcia per a ell, cap Mercedes ni cap Red Bull ni cap Ferrari, Force India o Williams van abandonar ahir, i el viacrucis de l’equip suís continua.
Jolyon Palmer també va seguir l’estratègia d’Ericsson, però no va poder anar tant ràpid, acabant catorzè darrere els dos McLaren.
La lluita pel mundial continuarà a Brasil el 13 de novembre. Rosberg en té prou amb guanyar una de les dues curses que queden o bé fent un segon i un tercer. Vista la superioritat encara patent de Mercedes, les esperances de Hamilton passen perquè Rosberg tingui algun tipus de problema en forma d’avaria o accident.
Pel que fa al mundial de Fórmula 1 en general, només demanem consistència i claredat. O bé es permet la lluita entre els pilots o bé es regula tot, però que es decideixin d’una vegada. I per favor, no caiguem en el ridícul del podi.
I per últim, volem sentir les ràdios o no? He llegit molta gent queixant-se dels insults de Vettel, però al mateix temps ens hem queixat de que els pilots no expressen emocions i sempre diuen el mateix. Jo prefereixo veure i sentir l’emoció i els nervis; al capdavall, ja ens censuren els improperis…
-Comissaris. Volem consistència, consistència, CONSISTÈNCIA!
-Sebastian Vettel. Mereixia el podi, però està molt nerviós.
-McLaren. Inconsistents. Un dia competitius, un altre no.
-Nico Hülkenberg. Gran actuació sense fer soroll.
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W07 Hybrid | 1h 40’31.402 | 1 | 71 |
2 | 18 | Nico Rosberg | 6 | Mercedes | W07 Hybrid | + 8.354 | 2 | 71 |
3 | 15 | Daniel Ricciardo | 3 | Red Bull-TAG Heuer | RB12 | + 20.858 | 4 | 71 |
4 | 12 | Max Verstappen | 33 | Red Bull-TAG Heuer | RB12 | + 21.323 | 3 | 71 |
5 | 10 | Sebastian Vettel | 5 | Ferrari | SF16-H | + 27.313 | 7 | 71 |
6 | 8 | Kimi Räikkönen | 7 | Ferrari | SF16-H | + 49.376 | 6 | 71 |
7 | 6 | Nico Hülkenberg | 27 | Force India-Mercedes | VJM09 | + 58.891 | 5 | 71 |
8 | 4 | Valtteri Bottas | 77 | Williams-Mercedes | FW38 | + 1’05.612 | 8 | 71 |
9 | 2 | Felipe Massa | 19 | Williams-Mercedes | FW38 | + 1’16.206 | 9 | 71 |
10 | 1 | Sergio Pérez | 11 | Force India-Mercedes | VJM09 | + 1’16.798 | 12 | 71 |
11 | Marcus Ericsson | 9 | Sauber-Ferrari | C35 | + 1 volta | 15 | 70 | |
12 | Jenson Button | 22 | McLaren-Honda | MP4-31 | + 1 volta | 13 | 70 | |
13 | Fernando Alonso | 14 | McLaren-Honda | MP4-31 | + 1 volta | 11 | 70 | |
14 | Jolyon Palmer | 30 | Renault | RS16 | + 1 volta | 21 | 70 | |
15 | Felipe Nasr | 12 | Sauber-Ferrari | C35 | + 1 volta | 19 | 70 | |
16 | Carlos Sainz Jr | 55 | Toro Rosso-Ferrari | STR11 | + 1 volta | 10 | 70 | |
17 | Kevin Magnussen | 20 | Renault | RS16 | + 1 volta | 14 | 70 | |
18 | Daniil Kvyat | 26 | Toro Rosso-Ferrari | STR11 | + 1 volta | 18 | 70 | |
19 | Esteban Gutiérrez | 21 | Haas-Ferrari | VF-16 | + 1 volta | 17 | 70 | |
20 | Romain Grosjean | 8 | Haas-Ferrari | VF-16 | + 1 volta | 22 | 70 | |
21 | Esteban Ocon | 31 | Manor-Mercedes | MRT05 | + 2 voltes | 20 | 69 | |
DNF | Pascal Wehrlein | 94 | Manor-Mercedes | MRT05 | Accident | 16 | 0 |