La temporada passada, cap al mes de setembre, vaig fer un article on comparava l’equip Mercedes amb altres grans dominadors del passat com McLaren, Ferrari o Red Bull (podeu veure aquell article
aquí).
Aquest any, l’escuderia de les fletxes de plata ha igualat els cinc títols consecutius de pilots de Ferrari i va camí de poder sumar els sis campionats de constructors consecutius de l’escuderia italiana a principis del segle XXI, així que hem repassat les dades i n’hem tret conclusions.
Ferrari s’acosta però no hi arriba
A les dues últimes temporades, Mercedes ha hagut de fer front de manera cada cop més clara a l’amenaça de Ferrari. Els de Maranello han lluitat pels títols però no ho han aconseguit en cap de les dues ocasions. La percepció general ha estat que Ferrari fins i tot ha arribat a tenir millor cotxe que Mercedes durant bona part de la temporada 2018.
Potser aquest ha estat el cas, però els números desmenteixen aquesta opinió:
|
Feu clic per a engrandir (Fórmula 1 en Català) |
Com podeu veure a la imatge, tant al 2017 com al 2018 Mercedes va ser superior a Ferrari en totes les estadístiques excepte en una: Ferrari va fer una primera fila més que Mercedes la temporada passada. És cert que part de la culpa de que Ferrari no estigui més a prop de la marca alemanya pot ser per alguns errors de pilots o d’estratègia, però per altra banda també aquest any els rols dels segons pilots s’han invertit, amb Kimi Räikkönen aconseguint millors números aquest 2018 mentre que Valtteri Bottas va empitjorar els seus respecte a l’any 2017.
Crec, doncs, que el Mercedes és encara el cotxe a batre, però que Ferrari ha estat molt a prop. Alguns detalls haurien millorat els números dels italians, però Mercedes (i Lewis Hamilton) sempre van aprofitar les ocasions.
|
Ferrari ha plantat cara últimament però no acaba de superar a Mercedes (Scuderia Ferrari) |
Mercedes va camí de convertir-se en el millor equip de sempre
La bèstia que és l’actual equip Mercedes, en el global de la història estadística del campionat, no s’atura. En números purs, Mercedes ja té molts rècords degut al major nombre de curses que es disputen anualment avui en dia, però en percentatges també lidera o és molt a prop de fer-ho. A part dels cinc títols consecutius de pilots i constructors, l’escuderia destaca en la comparativa contra la millor Ferrari de la història:
|
Feu clic per a engrandir. En groc, rècords absoluts. (Fórmula 1 en Català) |
Si comparem els cinc anys dels títols de Schumacher a Ferrari (2000-2004) amb els cinc últims de Mercedes amb 4 títols de Hamilton i un de Nico Rosberg, veiem que Mercedes supera a Ferrari en totes les dades excepte en voltes ràpides i en grans premis liderats, amb Mercedes establint diversos rècords absoluts per temporada. Fa uns 15 anys pensàvem que el domini de Michael Schumacher i la Ferrari de Jean Todt, Ross Brawn, Rory Byrne i companyia no seria mai igualat, però els números no menteixen: la Mercedes actual guanya més curses, fa més poles, lidera més voltes, abandona menys, fa més primeres files, més podius i suma més punts que aquella Ferrari.
|
La celebració de Mercedes pels cinc títols (Mercedes AMG F1) |
El factor Hamilton
Una altra estadística interessant és comparar els pilots. Al capdavall, Michael Schumacher va guanyar cinc títols consecutius. Lewis Hamilton no, però es va quedar tant sols a 5 punts d’aconseguir la mateixa fita, sent subcampió el 2016. Veiem els números:
|
Fer clic per engrandir. En groc rècords absoluts. (Fórmula 1 en Català) |
Per començar, els pilots estan molt igualats. Sobre les 5 temporades, Hamilton domina les poles, les primeres files, els podis i els punts sumats així com el nombre de curses liderades, mentre que Schumacher domina en victòries, voltes ràpides i voltes liderades, però les diferències entre els dos són molt petites.
En general, les temporades de Hamilton són un 0,9% més dominants que les de Schumacher, i la temporada 2015 del britànic és un 0,4% més dominant que la 2004 de Schumacher, però l’alemany té un 2003 no tant bo en comparació amb la resta d’anys, així que potser l’home de Ferrari va ser més dominant quan va dominar però no tant constant.
És destacable també que els dos pilots van marcar rècords absoluts en aquests anys, com per exemple no abandonar cap cursa (2002 Schumi, 2017 Lewis), més victòries en un any (2004 Schumi), més podis en un any (17, Schumi 2002 i Lewis 2015, 2016 i 2018), més primeres files (Lewis 2015) o més punts totals (2018 Lewis). Podem dir, doncs, que més enllà de les “armes” a la seva disposició, tant Schumacher com Hamilton van fer-ne un bon ús!
|
I pensàvem que els rècords de Schumacher eren imbatibles… (Scuderia Ferrari) |
Entrades relacionades
No comparteixo la mateixa informació a quan el mercedes es el cotxe a batre, ferrari té un propulsor més potent que el mercedes (dit per propis de mercedes), l'unic que ferrari no ha sapigut aprofitar oportunitats, ni ha trobat profit en les modificacions del chasis des de la carrera de singapoure fins a brasil que varen tornar a especificacions anterior d'ala, fons pla, etc.
Home, que Mercedes digui que el Ferrari va millor és normal, així sobrevaloren els seus mèrits. Tots els equips que han guanyat ho fan, Red Bull ho feia, Ferrari ho feia, perquè tots tenen por de perdre el seu domini per un canvi normatiu.
Jo el que he vist es que Mercedes ha perdut una mica del seu gran avantatge a canvi de ser més competitiu en circuits lents, i ha acabat sent competitiu a tot arreu. Penso que els motors són molt similars i caldria veure si és Ferrari qui no ha millorat o bé Mercedes que sí ha desenvolupat millor el seu cotxe.