L’escuderia de l’estrella sovint no necessita que els altres els ajudin, però si a més els seus rivals s’equivoquen, el resultat són sis temporades on no deixen ni les engrunes. Hamilton haurà d’esperar, això si, a Austin per certificar el seu sisè títol.
Desena victòria per a Hamilton. (Mercedes AMG F1) |
Verstappen perd la pole. És possible que el primer factor decisiu del gran premi passés ja dissabte. En una graella on la majoria dels cotxes estaven per parelles, Max Verstappen va fer un temps que li hagués valgut la pole position ja a la primera volta de la Q3. Durant els últims intents, Valtteri Bottas va xocar contra el mur a l’última corba i Verstappen no només no va afluixar sinó que va millorar el seu temps.
Per acabar-ho d’adobar i amb una certa prepotència, el pilot neerlandès va admetre a la roda de premsa posterior que no havia aixecat el peu mentre passava pel lloc de l’accident. La FIA va imposar-li una penalització de tres posicions. Verstappen queia doncs darrere els dos Ferrari i Lewis Hamilton, en un gran premi on se’l donava com a favorit per les seves dues victòries anteriors.
A cops a la sortida. La sortida va ser probablement el moment més intens de la cursa. Per començar, Hamilton va sortir força bé però Vettel va defensar-se enèrgicament a la recta i el Mercedes va haver d’aixafar l’herba. Això va permetre que abans d’arribar a la primera corba de dretes, Verstappen estigués per davant de Hamilton, però el pilot anglès va allargar la frenada per fora, mirant d’aconseguir l’interior per a la segona corba. Els dos cotxes es van tocar i van passar per l’herba; Hamilton baixava al cinquè lloc i Verstappen al vuitè, mentre al darrere hi havien encara més tocs que van propiciar un breu cotxe de seguretat virtual.
Per a Verstappen, la cursa empitjoraria quan a la volta 4 va voler avançar Bottas al Foro Sol. Els dos cotxes es van tocar i el Red Bull va punxar la roda del darrere dreta, cosa que el va deixar en última posició.
Pérez va sumar sis punts a casa. (Racing Point F1 Team) |
Marcats per l’estratègia. A partir d’aquell moment, la cursa va ser un joc d’estratègies. Per exemple, per als McLaren les aturades van ser un desastre, doncs a Lando Norris no li van collar bé una roda, i a Carlos Sainz el pneumàtic dur no li va funcionar gens. En canvi, Sergio Pérez i Daniel Ricciardo van executar les seves estratègies a la perfecció, mostrant que els pneumàtics duraven més del que s’esperava.
Tot i això, a Charles Leclerc (que liderava) i a Alexander Albon (que era tercer) Ferrari i Red Bull els van fer entrar molt d’hora per posar-los un nou joc de mitjans, comprometent-los a fer una segona aturada. Hamilton, ben a prop de Vettel, va aturar-se a la volta 23 i de seguida va fer undercut a l’alemany, que juntament amb Bottas van allargar les seves tirades fins a les voltes 37 i 36 respectivament.
Aquí es va decidir la cursa: amb Leclerc i Albon fora de joc per haver d’aturar-se un altre cop, Hamilton tenia la cursa guanyada quan Ferrari no va cobrir la seva aturada amb Vettel. Tant ell com Bottas com Leclerc es van anar acostant gradualment a Hamilton amb pneumàtics durs més joves que els de l’anglès, però la victòria no va perillar mai i el final, tot i prometre, no va ser massa espectacular, malgrat el marge de 6 segons entre els 4 primers.
Bones i males eleccions. Darrere dels Mercedes i Ferrari, Albon va quedar cinquè a 21 segons. La segona aturada li va comportar una pèrdua de 22 segons, així que el tailandès podria haver lluitat pel podi amb una estratègia diferent.
Verstappen va cobrir 66 voltes amb els durs per acabar sisè davant de Pérez i Ricciardo que també anaven a una aturada. Els Toro Rosso gairebé puntuen els dos anant a dues aturades. Gasly va ser nové, però Kvyat va rebre una penalització per enviar Nico Hülkenberg contra el mur a l’última volta lluitant pel desè lloc, que justament li va tornar la posició a l’alemany.
Pel que fa a la resta, els Williams i els Haas van patir una cursa lamentable acabant a dues voltes. Els únics abandonaments varen ser Kimi Räikkönen, per danys amb el terra i la refrigeració derivats de la primera volta, i Lando Norris, al qual van fer aturar-se a final de cursa després d’haver perdut 2 minuts en l’aturada fallida.
Són ja unes quantes curses on Ferrari, ja sigui per un all, ja sigui per una ceba, perd la cursa. Aquest cop, els pilots no van tenir-ne cap culpa. Es pot mig justificar l’errada estratègica de les dues aturades de Leclerc perquè no s’esperava que els pneumàtics duressin tant, però la lentitud de reacció amb Vettel quan Hamilton li fa l’undercut va ser criminal i gairebé proporciona un doblet a Mercedes.
A més, les fletxes de plata solen ser més fortes en cursa, de manera que un cop Hamilton i Bottas obtenen posicions en cursa, és força difícil avançar-los com ja vam veure a Rússia. Veurem com acaba l’any, però Hamilton, si guanya dues curses de les tres restants, batrà el seu propi rècord de punts…
-Ferrari. Son ja masses curses perdudes per errades.
-Albon i Leclerc. Cardats per l’estratègia.
-Renault. Puntuant els dos.
-Mercedes. Alliçonant als altres en estratègia.
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W10 EQ Power+ | 1h 36’48.904 | 3 | 71 |
2 | 18 | Sebastian Vettel | 5 | Ferrari | SF90 | +1.766 | 2 | 71 |
3 | 15 | Valtteri Bottas | 77 | Mercedes | W10 EQ Power+ | +3.553 | 6 | 71 |
4 | 13 | Charles Leclerc | 16 | Ferrari | SF90 | +6.368 | 1 | 71 |
5 | 10 | Alexander Albon | 23 | Red Bull-Honda | RB15 | +21.399 | 5 | 71 |
6 | 8 | Max Verstappen | 33 | Red Bull-Honda | RB15 | +1’08.807 | 4 | 71 |
7 | 6 | Sergio Pérez | 11 | Racing Point-BWT M. | RP19 | +1’13.819 | 11 | 71 |
8 | 4 | Daniel Ricciardo | 3 | Renault | R.S.19 | +1’14.924 | 13 | 71 |
9 | 2 | Pierre Gasly | 10 | Toro Rosso-Honda | STR14 | +1 volta | 10 | 70 |
10 | 1 | Nico Hülkenberg | 27 | Renault | R.S.19 | +1 volta | 12 | 70 |
11 | Daniil Kvyat | 26 | Toro Rosso-Honda | STR14 | +1 volta | 9 | 70 | |
12 | Lance Stroll | 18 | Racing Point-BWT M. | RP19 | +1 volta | 16 | 70 | |
13 | Carlos Sainz | 55 | McLaren-Renault | MCL34 | +1 volta | 7 | 70 | |
14 | Antonio Giovinazzi | 99 | Alfa Romeo-Ferrari | C38 | +1 volta | 15 | 70 | |
15 | Kevin Magnussen | 20 | Haas-Ferrari | VF-19 | +2 voltes | 17 | 69 | |
16 | George Russell | 63 | Williams-Mercedes | FW42 | +2 voltes | 19 | 69 | |
17 | Romain Grosjean | 8 | Haas-Ferrari | VF-19 | +2 voltes | 18 | 69 | |
18 | Robert Kubica | 88 | Williams-Mercedes | FW42 | +2 voltes | 20 | 69 | |
AB | Kimi Räikkönen | 7 | Alfa Romeo-Ferrari | C38 | Refrigeració | 14 | 58 | |
AB | Lando Norris | 4 | McLaren-Renault | MCL34 | Abandonament | 8 | 48 |