La Pregunta. Gran Premi de Portugal

Gran Premi de Portugal: Reduirïeu les sessions d’entrenaments lliures?

Després de que no se poguessin realitzar
els entrenaments lliures del Gran Premi d’Eifel per causes meteorològiques,
moltes veus comenten que les curses de Fórmula 1 guanyarien en espectacle si se
reduïssin les sessions d’entrenaments. Que en pensen els editors de Formula 1
en Català?

Jordi Domènech: A primer cop d’ull, reduir les sessions de lliures sembla una opció òbvia. Si no hi ha inconvenients meteorològics, els equips arriben amb 4 hores de coneixement, més que suficients amb dos cotxes i amb la fiabilitat actual per tenir les coses clares de cara a la cursa. 

Ara bé, aconseguiriem l’efecte desitjat? Recordo que a principi de segle ja es parlava de que els test il·limitats afavorien als equips amb més pressupost perquè rodaven més que els altres. Avui en dia tenim tan sols 8 dies de test abans de la temporada i els que tenen més diners estan davant i de fet els cotxes roden perfectament sense avaries.
Amb això el que vull dir és que als equips, si els limites per una banda, inverteixen més en eines de simulació, amb pilots que només es dediquen a això i fins i tot de manera simultània al que passa a la pista.
També caldria valorar una altra vessant. Avui en dia els circuits també generen ingressos pel divendres. Si retallem les activitats en un dia, també retallem la sostenibilitat dels traçats. Cal aconseguir el major espectacle pels diners que es paguen per anar al traçat (perquè certament alguns lliures per TV són soporífers).
Si limitem l’activitat de la F1 a només dues hores dissabte i dues diumenge, potser és massa poc. Ara bé, jo tampoc crec que s’hagin de fer més curses puntuables durant un mateix cap de setmana. Potser una idea seria que hi haguessin curses de tercers pilots? D’una vegada, tindries una cursa més i oportunitats per a joves pilots… 

Joan Enric Fugueras: No hi ha cap mena de dubte que els cotxes s’han de provar, abans de la qualificació. Però potser tres sessions de lliures son excessives, i més, dues el divendres, amb una audiència televisiva mínima i també una mínima presència de públic al circuit.

Ja fa molts anys que es va eliminar aquell Warm Up del diumenge al matí (mitja hora de lliures en condicions de cursa) que era molt útil per saber com estava el cotxe de cara a la cursa, quatre hores més tard.
Seria interessant tornar-hi. Mitja hora de Warm Up no afectaria massa als horaris de les curses suport i aportaria molt més al cap de setmana que no pas la primera sessió de lliures del divendres, per exemple.
Després del Warm Up es podria donar un marge de 45 minuts, per exemple, abans d’entrar els cotxes en format de parc tancat, i deixar que els equips poguessin modificar algun aspecte del set up que ha esdevingut erroni durant aquesta prova.
Crec que, sota la meva modesta opinió, aquest format faria una miqueta més interessant el cap de setmana de Gran Premi.

Just Serrainat: La reducció de les sessions d’entrenaments lliures, podria tenir dos vessants interessants, per un costat la reducció de

costos per part dels equips i per un altre el fet de crear més incertesa de cara a la cursa.
La primera clarament seria molt interessant pels equips petits, que veurien reduïdes les despeses  de les curses, que si 
a més anés acompanyat d’un dia menys (que a escala logística han de ser molts diners), representaria un estalvi que els
aniria molt bé, per invertir en altres camps.
La segona vessant, com he comentat podria crear més incertesa als equips, que no podrien provar tant els monoplaces
de cara a la cursa i que minimitzaria el temps de resposta per part dels enginyers en cas de tenir problemes amb la configuració
del cotxe si no funciona al circuit. 
Per contra aquesta opció podria donar menys possibilitats als equips petits, que moltes vegades són els que han de solventar
més problemes als entrenaments per poder-se adaptar als circuits, a diferència dels grans que poden fer molta feina als túnels
de vent i simuladors on dediquen més temps.
En definitiva sí que seria partidari d’una reducció de les sessions, per donar més emoció a les curses i anar a buscar la famosa
reducció de costos i potser els equips petits podrien invertir més en investigació, per suplir aquesta falta d’entrenaments.
Núria Casas-Salat: Per una part sí i per l’altre no.
La part del sí, així els equips es poden preparar menys de cara la cursa i això podria donar més emoció a aquesta, no saber el comportament dels pneumàtics, si les peces que han portat van bé o no, si és un circuit nou al adaptar-s a aquest, etc.
La part del no, ja van reduir els tests dels equips, i ara molta de la feina la fan via ordinador, que pot donar una idea aproximada, però no real. Si reduïm els entrenaments lliures, deixem de fer tests de curses abans de la cursa. I tampoc crec que hi haguessin pilots joves que van a provar cotxes normalment ho fan als primers lliures.
El que crec que faria jo es canviar altres coses abans de dir si reduïm els entrenaments lliures o no. Un format tipo F2 em sembla més interessant i dóna més emoció al campionat, ara que s’hauria d’adequar a la F1.

Alex March: Jo sóc partidari que si. Els entrenaments del divendres tenen un seguiment força limitat tant al circuit “in situ”, com televisivament; ja que se celebren en horaris en que la majoria de gent està ocupada.

Malgrat els esforços de Liberty i la FOM de fer-los més interessants mitjançant noves infografies i càmeres onboard, crec que els FP1 i FP2 no acaben de atraure ni als aficionats més apassionats.
Tampoc la companyia que té els drets de televisió de la Fórmula 1 a l’estat espanyol facilita el “consum” dels entrenaments del divendres, ja que tenen una plataforma totalment desfasada al comparar-la amb la competència.
Crec que el millor seria reduir els caps de setmana de Gran Premi a dos dies, afegir una sessió de lliures al dissabte i el warm-up el diumenge al matí. Penso que els aficionats que van al circuit ho agrairien, ja que malgrat les competicions suport; a vegades en els dies de màxima afluència als circuits i tenim poca activitat a la pista.

Marc Bruguera: Penso que els
entrenaments lliures són necessaris ja que els equips necessiten fer voltes al
circuit per trobar el millor SETUP per intentar tant qualificar bé en cursa i
tenir un bon ritme en la cursa.

Ara bé, són
necessàries les tres sessions?
Per a mi si, però
canviaria la normativa.
En aquests temps
que corrent, tot s’ha tingut que adaptar i la F1 es una d’elles.
Hem vist com
Pérez i Stroll donaven positiu i tenien que cridar ràpidament a algun pilot per
a que es pugés al monoplaça del Racing Point, en aquest cas va ser el pilot
alemany Hulkenberg.
Amb això vull dir
que en el reglament de la F1 afegiria una normativa que obligués als equips a
tenir un tercer pilot. Alguns equips el tenen, ho sabem, però altres no.
Així la
“Practice 1” La podrien pilotar tots els pilots provadors amb un
parell de joc de neumàtics per a la primera sessió.
Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.



L’excepcionalitat causada per la pandèmia ha provocat haver de confeccionar un calendari molt dens i incert. Per evitar hipotètics problemes de subministrament, els equips, Pirelli i la FIA han acordat que sigui el propi fabricant Italià qui esculli la quantitat de cada compost a subministrar a cada pilot. Per tant, per aquestes vuit primeres curses cada pilot disposarà de:

x8 Pneumàtics tous
x3 Pneumàtics mitjans
x2 Pneumàtics durs
Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana
Horaris del GP de Portugal


Divendres
Lliures 1: 12:00 (Movistar)
Lliures 2: 16:00 (Movistar)

Dissabte

Lliures 3: 12.00 (Movistar)
Qualificació: 15.00 (Movistar)

Diumenge
Cursa: 14.00 (Movistar)


Breus d’última hora:

– Stroll va donar positiu en covid-19 al finalitzar el GP d’Eifel, després d’estar deu dies aïllat, ha donat negatiu i podrà córrer a Portugal.
– Grosjean i Magnussen no renovaran amb Haas per la temporada 2021, alguns dels candidats a ocupar un dos seients son: Mick Schumacher, Nikita Mazepin, Nico Hülkenberg o Sergio Pérez.

No us oblideu de fer la Superporra!! 

Teniu temps fins a les 3 de la matinada de divendres a dissabte!


feu clic a la imatge per anar-hi