Crònica del GP de Japó
Verstappen bicampió? Sí!
Max Verstappen s’ha proclamat bicampió del món de Fórmula 1 avui a Suzuka, tot i que el pilot neerlandès no sabia quan ha acabat la cursa, ni tampoc sabia que era campió quan s’ha aturat al parc tancat. Mirarem d’explicar tot el que ha passat en una matinal llarga…
Sortida interruptus: La previsió era de pluja constant. Els equips amb les dades de les voltes a la graella han optat per sortir amb els intermedis, però quan s’ha iniciat la cursa s’ha vist que les condicions eren més aviat per pluja extrema.
En sortida des de parat, Leclerc s’ha posat al costat de Verstappen però el Red Bull ha recuperat la posició per fora de la corba 1. Darrere d’ells els cotxes s’han posat de 3, 4, 5 en fons a la recta amb homes com Lance Stroll fent sortides espectaculars i Sebastian Vettel fent una virolla després de tocar l’Alpine de Fernando Alonso. Però la cosa, amb molt poca visibilitat, s’ha interromput després de la paella de la corba 11, quan el Ferrari de Carlos Sainz ha fet aquaplanning i ha xocat amb les proteccions. Per sort ningú ha tocat el Ferrari, però Pierre Gasly si que s’ha endut per davant un cartell que havia desprès l’impacte de Sainz, danyant l’AlphaTauri.
Acabant la primera volta ha sortit el cotxe de seguretat, que a mitja segona volta s’ha convertit en bandera vermella. Tot i això, sembla que s’ha donat autorització als comissaris per retirar el cotxe de Sainz amb una grua, i els pilots hi han passat a prop. Gasly, que s’havia aturat i volia recuperar el temps perdut, hi ha passat a alta velocitat i això li ha valgut una sanció per córrer massa en bandera vermella (que ha aparegut just quan passava per l’accident). Sigui com sigui, a la gran majoria dels pilots no els ha agradat l’ús de la grua en una part tan estreta de la pista.
Anar esperant el reinici: Amb un pronòstic de pluja constant i un intent de reinici frustrat, molts ja ens temíem una repetició de Spa 2021. Amb nivells variables de pluja, els equips, els pilots, i el públic japonès han esperat ben bé dues hores fins que s’ha reiniciat la cursa, aquest cop rere el cotxe de seguretat.
Amb més distància entre cotxes no hi ha hagut incidents. Verstappen s’ha destacat a davant, i aviat s’ha vist que calia canviar els pneumàtics extrems pels intermedis. Els primers en fer-ho han estat Vettel i Nicholas Latifi a la volta 5, i la majoria d’equips els ha seguit a la volta 7. Alguns com Alonso, Mick Schumacher i Guanyu Zhou han optat per esperar a veure si tornava a ploure més, però no els ha sortit bé i s’han anat aturant.
L’ordre després de les aturades ha quedat Verstappen, Leclerc, Pérez, Ocon, Hamilton, Vettel, Alonso, Latifi, Norris i Tsunoda, amb Russell onzè que aviat ha avançat a l’AlphaTauri, el McLaren i el Williams. Però els pneumàtics s’estaven degradant força, i un quintet de pilots (els AlphaTauri, Zhou, Stroll i Alonso) ha tornat a entrar per posar uns intermedis nous, anant entre 3 i 4 segons més ràpid.
Confusió final: Alonso ha anat recuperant posicions, mentre al davant Verstappen duia més de 20 segons sobre la resta. Leclerc anava aguantant a Pérez, però quan s’ha decretat l’última volta a l’arribar al límit de les tres hores, el monegasc s’ha saltat l’última xicana. El Ferrari ha creuat segon davant del Red Bull, però la FIA l’ha penalitzat amb 5 segons per sortir de pista i guanyar avantatge.
La confusió ha vingut per la interpretació de la norma que es va aplicar després de Spa 2021. Pràcticament ningú pensava que es donarien els punts sencers donat que la cursa tot just ha arribat al 50% de les voltes previstes, i amb la meitat de punts, Verstappen no era campió. Però la FIA ha dit que com la cursa no ha acabat amb bandera vermella sinó amb bandera a quadres, s’ha completat i per tant tocaven punts sencers. Tot i això Verstappen no era campió fins que han aplicat la sanció a Leclerc, en plenes entrevistes de parc tancat.
Darrere dels tres primers, Ocon ha aguantat a Hamilton fins al final, amb Vettel sisè, Alonso setè a 11 mil·lèsimes de l’alemany, i Russell, Latifi i Norris completant les posicions de punts.
Desentrellant els embolics: Per acabar, parlem sobre la FIA i totes les coses que no hem entès. En referència a la norma que ha acabat donant punts sencers als pilots, crec que és estrany que la FIA no doni punts sencers si la cursa acaba amb bandera vermella i no es pot reiniciar però en canvi sí en una cursa com la d’avui. Seguint aquesta interpretació, ens podríem trobar amb una cursa de 30 voltes interrompuda per una bandera vermella i que no es donin punts sencers, i en canvi, en una cursa que acaba tenint 28 voltes però arriba al límit de temps com avui i hi ha bandera a quadres, si es donen punts sencers? Es incongruent. Tenia més sentit la norma de tota la vida del 75%, i era molt més clara.
Després també tenim el final de cursa. Sembla ser que si arribem a les dues hores de temps de cursa, les curses acaben quan el líder ha acabat el temps més una volta. Però en canvi, amb el límit “extern” de les tres hores, la cursa acaba quan el líder acaba el temps. A la retransmissió s’ha anunciat última volta quan Verstappen ja feia mig minut que havia creuat la línia de meta aparentment sense haver acabat el temps, i de fet el neerlandès no ha afluixat fins que per la ràdio li han dit que la cursa havia acabat. Probablement ni la realització ho sabia, doncs s’ha perdut el moment de creuar la meta de Verstappen.
I per acabar, no ens oblidem de la grua i de l’inici de la cursa. Hagués sigut més raonable sortir amb cotxe de seguretat, amb més distància entre pilots degut a la quantitat d’esprai que aixequen els cotxes. Crec que s’hauria de pensar algun sistema per disminuir la quantitat d’aigua que aixequen els cotxes, ja que ara mateix és pitjor la visibilitat que no la quantitat d’aigua en pista. I sobre la grua en pista, encara que fos amb cotxe de seguretat, crec que ha sortit massa aviat, més quan de seguida direcció de cursa ha canviat a bandera vermella. Intueixo que els pilots no deixaran córrer l’assumpte fàcilment…
Els semàfors
- FIA: Grua a la pista amb l’accident de Sainz
- FIA: Cal reduir l’esprai dels cotxes
- FIA: Només la FIA pot escriure una norma tant poc clara…
- Leclerc: Ha aguantat bé fins l’última corba…
- Stroll: Bona sortida, però sense ritme
- Alonso: El millor dels que s’ha aturat per segon cop
- Verstappen: Domini sota la pluja
- Ocon: Bona feina aguantant al Mercedes
- Els aficionats japoneses: Quina passió!
Classificació
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
1 | 25 | Max Verstappen | 1 | Red Bull-RBPT | RB18 | 3:01:44.004 | 1 | 28 |
2 | 18 | Sergio Pérez | 11 | Red Bull-RBPT | RB18 | +27.066 | 4 | 28 |
3 | 15 | Charles Leclerc | 16 | Ferrari | F1-75 | +31.763 | 2 | 28 |
4 | 12 | Esteban Ocon | 31 | Alpine-Renault | A522 | +39.685 | 5 | 28 |
5 | 10 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W13 | +40.326 | 6 | 28 |
6 | 8 | Sebastian Vettel | 5 | Aston Martin-Mercedes | AMR22 | +46.358 | 9 | 28 |
7 | 6 | Fernando Alonso | 14 | Alpine-Renault | A522 | +46.369 | 7 | 28 |
8 | 4 | George Russell | 63 | Mercedes | W13 | +47.661 | 8 | 28 |
9 | 2 | Nicholas Latifi | 6 | Williams-Mercedes | FW44 | +1’10.143 | 19 | 28 |
10 | 1 | Lando Norris | 4 | McLaren-Mercedes | MCL36 | +1’10.782 | 10 | 28 |
11 | Daniel Ricciardo | 3 | McLaren-Mercedes | MCL36 | +1’12.877 | 11 | 28 | |
12 | Lance Stroll | 18 | Aston Martin-Mercedes | AMR22 | +1’13.904 | 18 | 28 | |
13 | Yuki Tsunoda | 22 | AlphaTauri-RBPT | AT03 | +1’15.599 | 13 | 28 | |
14 | Kevin Magnussen | 20 | Haas-Ferrari | VF-22 | +1’26.016 | 17 | 28 | |
15 | Valtteri Bottas | 77 | Alfa Romeo-Ferrari | C42 | +1’26.496 | 12 | 28 | |
16 | Zhou Guanyu | 24 | Alfa Romeo-Ferrari | C42 | +1’27.043 | 14 | 28 | |
17 | Mick Schumacher | 47 | Haas-Ferrari | VF-22 | +1’32.523 | 15 | 28 | |
18 | Pierre Gasly | 10 | AlphaTauri-RBPT | AT03 | +1’48.091 | 20 | 28 | |
19 | Alexander Albon | 23 | Williams-Mercedes | FW44 | Unitat de potència | 16 | 0 | |
20 | Carlos Sainz | 55 | Ferrari | F1-75 | Accident | 3 | 0 |