Crònica del GP d’Hongria
El desastre vermell
Malgrat que la qualificació d’ahir ens va donar una graella remenada i la primera pole de George Russell, la cursa avui ha donat un resultat idèntic al de la setmana passada. Semblava que es podien retallar distàncies cara al líder indiscutible del mundial, Max Verstappen, però en canvi surt molt més reforçat…i Ferrari amb més problemes.
Primera part tàctica: A la sortida, Russell, els Ferrari de Carlos Sainz i Charles Leclerc i el McLaren de Lando Norris han mantingut les posicions, mentre que darrere d’ells Lewis Hamilton avançava els dos Alpine i els dos Red Bull, sortint desè i onzè, han avançat a l’Alfa de Valtteri Bottas i el segon McLaren de Daniel Ricciardo.
Amb la pista amb poca adherència per la pluja caiguda hores abans, els equips han triat sortir o bé amb el tou (Russell, els Red Bull i els McLaren) o bé amb el mig (Hamilton, els Ferrari i els Alpine). El tou s’escalfava abans i era millor per guanyar posicions a la sortida, però el mig donava més joc estratègic i més durabilitat.
Fins que no han arribar les primeres aturades, només Hamilton (avançant a Norris) i els Red Bull (avançant a Norris i els Alpine) han progressat dins els deu primers.
Els que sortien amb els tous s’han aturat entre les voltes 14 i 18, mentre que els del mig s’han aturat entre les voltes 17 i 21 (exceptuant els Alfa Romeo que els han allargat fins la 27). Amb les primeres aturades, Russell seguia líder, però Leclerc i Verstappen han fet sengles undercuts a Sainz i Hamilton per la segona i quarta posicions respectivament.
Ferrari s’equivoca, primera vegada: Els pilots de Ferrari semblaven tenir més ritme que el Mercedes del jove anglès, i a la volta 31 Leclerc ha avançat a Russell. En aquell moment els tres pilots de davant estaven junts, amb Verstappen quart a 5 segons, Hamilton cinquè a 11 segons i Pérez sisè a 22 segons de Leclerc. Amb aquestes dades, com ha acabat Leclerc darrere de tots ells?
Red Bull ha decidit atacar amb Verstappen entrant a la volta 39, quan era a 7 segons de Leclerc. A la volta següent, tant Ferrari com Mercedes han respost amb els pilots que tenien a davant. Però potser Ferrari no tenia necessitat de cobrir ja a Verstappen, perquè li duien 7 segons. Mercedes sí volia cobrir l’atac a Russell que només duia 3 segons sobre el neerlandès.
Sigui com sigui, Mercedes ha perdut la posició amb Verstappen posant un mig, però Ferrari no podia posar un altre mig ja que era l’únic pneumàtic que havien fet servir i obligatòriament havien de fer servir el dur o el tou. Faltaven moltes voltes per posar el tou, però posar el dur significava patir unes 5 o 10 voltes amb un ritme molt dolent. Els Alpine i els Haas l’havien posat i estaven patint de valent.
Crec que Ferrari hauria d’haver intentat allargar la tirada de Leclerc tot el que poguessin i no parar. Però ho han fet, i Leclerc ha sortit davant de Verstappen, però el pilot de Red Bull l’ha agafat i l’ha avançat no una, sinó dues vegades, doncs després del primer avançament ha fet una virolla que li ha tornat la posició al monegasc.
Ferrari s’equivoca, segona vegada: Un cop presa la decisió de posar el dur, potser el millor hauria estar mantenir-lo fins al final. Russell ha caçat a Leclerc amb els seus mitjos a la volta 51. Certament, Hamilton i Sainz, que venien amb els tous, podrien haver avançat a Leclerc també, i de fet a Sainz Ferrari li podria haver ordenat quedar-se darrere del seu company.
Però no. Ferrari ha optat per fer una tercera parada amb Leclerc i posar-li tous. El monegasc ha sortit 8 segons darrere de Pérez en sisè lloc, però en les 16 voltes que quedaven no ha pogut avançar el Red Bull, mentre veia com Verstappen al davant triomfava, amb Hamilton superant pel segon lloc a Russell amb els tous i Sainz quedant fora del podi sense poder caçar al poleman.
Calma a la resta: En una cursa amb sorprenentment pocs incidents amb les gotes que queien de tant en tant, Lando Norris ha sigut el millor de la resta al setè lloc, usant els tres compostos per quedar ben per davant de Fernando Alonso i Esteban Ocon. Els dos Alpine han set els únics en fer funcionar l’estratègia d’una sola aturada, mentre que darrere d’ells Sebastian Vettel ha aconseguit l’últim punt.
Més enllà d’això, Bottas ha estat l’únic abandonament en perdre potència a poques voltes del final, mentre que Daniel Ricciardo novament ha quedat fora dels punts a l’impactar amb Lance Stroll i rebre una penalització de cinc segons.
Arribem a l’aturada de l’estiu i serà hora de repassar la primera part i veure qui aprova i qui necessita millorar. Els que van tranquils a les vacances son Verstappen i Red Bull. Han vist que en una cursa on els Ferrari sortien segon i tercer i ells desè i onzè, encara els han augmentat les distàncies als dos mundials. Ja pots tenir bons pilots i un bon cotxe, que si el diumenge no executes bé…
Els semàfors
- Ferrari: Massa curses perdent per estratègia. Així no.
- Ricciardo: Era a prop de Norris però nova errada…
- Alfa Romeo: De lluny, els menys fiables de tots.
- Alpine: Bé fent funciona la única parada.
- Pérez: Bona feina defensiva però poc ritme.
- Aston Martin: Han millorat i poden lluitar pels punts
- Verstappen: Imperial. Imparable.
- Hamilton: Si surt més amunt potser guanya la cursa.
- Mercedes: Ja només a 30 punts de Ferrari…
Classificació
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
1 | 25 | Max Verstappen | 1 | Red Bull-RBPT | RB18 | 1:39:35.912 | 10 | 70 |
2 | 19 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W13 | +7.384 | 7 | 70 |
3 | 15 | George Russell | 63 | Mercedes | W13 | +12.337 | 1 | 70 |
4 | 12 | Carlos Sainz | 55 | Ferrari | F1-75 | +14.579 | 2 | 70 |
5 | 10 | Sergio Pérez | 11 | Red Bull-RBPT | RB18 | +15.688 | 11 | 70 |
6 | 8 | Charles Leclerc | 16 | Ferrari | F1-75 | +16.047 | 3 | 70 |
7 | 6 | Lando Norris | 4 | McLaren-Mercedes | MCL36 | +1’18.300 | 4 | 70 |
8 | 4 | Fernando Alonso | 14 | Alpine-Renault | A522 | +1 volta | 6 | 69 |
9 | 2 | Esteban Ocon | 31 | Alpine-Renault | A522 | +1 volta | 5 | 69 |
10 | 1 | Sebastian Vettel | 5 | Aston Martin-Mercedes | AMR22 | +1 volta | 18 | 69 |
11 | Lance Stroll | 18 | Aston Martin-Mercedes | AMR22 | +1 volta | 14 | 69 | |
12 | Pierre Gasly | 10 | AlphaTauri-RBPT | AT03 | +1 volta | 20 | 69 | |
13 | Zhou Guanyu | 24 | Alfa Romeo-Ferrari | C42 | +1 volta | 12 | 69 | |
14 | Mick Schumacher | 47 | Haas-Ferrari | VF-22 | +1 volta | 15 | 69 | |
15 | Daniel Ricciardo | 3 | McLaren-Mercedes | MCL36 | +1 volta | 9 | 69 | |
16 | Kevin Magnussen | 20 | Haas-Ferrari | VF-22 | +1 volta | 13 | 69 | |
17 | Alexander Albon | 23 | Williams-Mercedes | FW44 | +1 volta | 17 | 69 | |
18 | Nicholas Latifi | 6 | Williams-Mercedes | FW44 | +1 volta | 19 | 69 | |
19 | Yuki Tsunoda | 22 | AlphaTauri-RBPT | AT03 | +2 voltes | 16 | 68 | |
20 | Valtteri Bottas | 77 | Alfa Romeo-Ferrari | C42 | +5 voltes | 8 | 65 |