Crònica del GP de Bahrein
Nou Ordre Mundial
Després de 910 dies tornen a repicar les campanes a Maranello. Concretament des del 22 de Setembre de 2019 quan Ferrari va aconseguir un doblet amb Sebastian Vettel -que ha sigut baixa per Coronavirus- i Charles Leclerc. El monegasc es treu l’espina del problema de motor que el va apartar de al victòria en el seu debut de vermell també a Bahrein, el 2019. Leclerc de fet, es va permetre el luxe de fer broma i posar l’ai al cor al seu enginyer ahir a la última volta “hi ha alguna cosa extranya al motor.”
Qui no estava per bromes de motor ahir era la colla de Red Bull. Tot i que el domini de Ferrari era la crònica d’una victòria anunciada ja des dels tests de Barcelona per la major part dels altres equips, hi ha molts -entre ells jo, ferrarista i pessimista empedernit- que veien a Red Bull com el primer de la classe, especialment Max Verstappen, capaç de treure unes dècimes extres del seu cotxe. Però no va ser així; Max Verstappen ahir no tenia el ritme que li imposava Leclerc, amo i senyor del cap de setmana amb pole, volta ràpida i victòria, i si bé va haver-hi dos punts d’inflexió, aquests van acabar caient del costat del monegasc.
El primer d’aquests punts d’inflexió, Leclerc i Verstappen ens van deixar el que segurament va ser el moment àlgid de la cursa: 5 avançaments nets i espectaculars, una partit de tenis automobílistic on la velocitat punta de Red Bull i el feroç pas per corba del Ferrari es repartien els punts. Tot i així la sensació és que Mad Max anava desbocat en un Red Bull on un problema hidràulic a la direcció convertien cada pas per corba en una micro-loteria i que en el fons Charles Leclerc ho tenia tot controlat.
El segon punt d’inflexió va ser el Safety Car causat per la trencada del motor Red Bull Powertrains de Pierre Gasly -Red Bull/Honda-. Max Verstappen havia fer una tercera aturada i Ferrari no havia respost deixant a Leclerc a la pista per acabar amb dues aturades amb el Safety Car, Leclerc es va veure obligat a entrar a canviar rodes, quan els cotxes no estaven agrupats, per evitar precisament el final de Lewis Hamilton a Abu Dhabi 2021. Per cert, aquest cop, en una situació cuirosament similar a la d’Abu Dhabi, la FIA va ordenar a tots els cotxes a desdoblar-se del Safety Car.
L’escac i mat però va arribar des de dins i és que tant Max Verstappen a poques voltes del final i mentres es defensava de Carlos Sainz i Checo Pérez, 3r a l’última volta mentre es defensava de Lewis Hamilton, van abandonar. Ambdós pel mateix problema: subministre de combustible al motor. Max Verstappen va entrar al box i Checo Pérez es va envirollar quan el motor es va quedar sense potència. Com us deia, poca broma a Red Bull.
Aquesta circumstància va posar en safata de plata a Hamilton un podi que semblava impossible ja des dels tests de pre-temporada a Barcelona, el Mercedes de moment, no rutlla. Aquest cop, sembla que la cantarella de sempre és certa, tot i que els comentaris de Hamilton “el cotxe més díficil que he conduit mai” semblen una mica exagerats o sino que els hi diguin els seus companys de McLaren, Norris i Ricciardo que a hores d’ara sembla que tenen el pitjor paquet de la graella… amb motor Mercedes! Parlem de motors i de mèrits. A hores d’ara el Ferrari sembla un pas per davant de la resta; l’adaptació al combustible híbrid sembla haver afavorit a Ferrari -potser l’estreta relació amb Shell ajuda- i el gran i merescut beneficiari és la ja antiga ventafocs de la graella: Haas. El retorn de Kevin Magnussen (5è, per darrere de George Russel) i l’alliberament de l’ombra d’Uralkali -diners que per cert es van invertir en desenvolupar el cotxe de 2022-, juntament amb el motor Ferrari i estic segur, una feina molt ben feta, retornen a Haas on un dia van estar i on segur es volen quedar.
A la zona mitja de la classificació tenim un nou ordre, igual que a l’alta. Tenim beneficiats com Alfa Romeo amb un exhultant Valteri Bottas (6è) i un històric Guanyu Zhou (10è) que entra al club de debutants que puntuen al seu primer GP. Qui té els deures per fer son Aston Martin -a tots ens va agradar veure a Nico Hulkenberg tornant a córrer-, Williams i ai l’as… McLaren.
Però estem davant d’un Nou Ordre Mundial sòlid, o és més aviat líquid? Crec que és força clar que la situació no canviarà al GP de Jeddah el diumenge vinent. Però un cop a Imola o potser per tipologia de circuit, potser estem més aviat en una situació similar a la del 2009 on també hi va haver un canvi radical del reglament i les grans aventatges es van anar dil·luint a mesura que passaven les curses. En qualsevol cas, crec que, en general, la Fórmula 1 necessitava aquesta ventilació. Els cotxes nous semblen més rígids, més difícils, de moment no hem vist que sense DRS es puguin fer miracles però si que hem vist que els nous alerons punxaran menys rodes en combats cos a cos i que ja tocava que
la punta de la fletxa no fos platejada.
Els semàfors
- McLaren: i especialment Daniel Ricciardo; els de Woking ho tenen realment complicat.
- Red Bull Powertrains: O el que és el mateix, el motor Honda gestionat per Red Bull.
- Red Bull: Els problemes de fiabilitat poden tallar-els-hi les ales.
- Alpine: Tot i el “hype” mediátic espanyol han sabut sobreviure a la zona mitja-alta.
- Guaynu Zhou: Superat per Bottas, debuta amb punts a la categoria reina.
- Yuki Tsunoda: Amb un bon cotxe, Yuki Tsunoda ha sigut l’únic “Honda” en puntuar.
- Ferrari: Després de dos anys complicats, l’equip s’ha refet amb paciència i talent.
- Kevin Magnussen: M’agradaria haver posat a Haas però qui realment s’ho mereix es ell.
- Lewis Hamilton: Segueix batent rècords, aquest cop anys consecutius pujant al podi.
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
1 | 26 | Charles Leclerc | 16 | Ferrari | F1-75 | 1:37:33.584 | 1 | 57 |
2 | 18 | Carlos Sainz | 55 | Ferrari | F1-75 | +5.598 | 3 | 57 |
3 | 15 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W13 | +9.675 | 5 | 57 |
4 | 12 | George Russell | 63 | Mercedes | W13 | +11.211 | 6 | 57 |
5 | 10 | Kevin Magnussen | 20 | Haas-Ferrari | VF-22 | +14.754 | 7 | 57 |
6 | 8 | Valtteri Bottas | 77 | Alfa Romeo-Ferrari | C42 | +16.119 | 6 | 57 |
7 | 6 | Esteban Ocon | 31 | Alpine-Renault | A522 | +19.423 | 11 | 57 |
8 | 4 | Yuki Tsunoda | 22 | AlphaTauri-RBPT | AT03 | +20.386 | 16 | 57 |
9 | 2 | Fernando Alonso | 14 | Alpine-Renault | A522 | +22.390 | 8 | 57 |
10 | 1 | Zhou Guanyu | 24 | Alfa Romeo-Ferrari | C42 | +23.064 | 15 | 57 |
11 | Mick Schumacher | 47 | Haas-Ferrari | VF-22 | +32.574 | 12 | 57 | |
12 | Lance Stroll | 18 | Aston Martin-Mercedes | AMR22 | +45.873 | 19 | 57 | |
13 | Alexander Albon | 23 | Williams-Mercedes | FW44 | +53.932 | 14 | 57 | |
14 | Daniel Ricciardo | 3 | McLaren-Mercedes | MCL36 | +54.975 | 18 | 57 | |
15 | Lando Norris | 4 | McLaren-Mercedes | MCL36 | +56.335 | 13 | 57 | |
16 | Nicholas Latifi | 6 | Williams-Mercedes | FW44 | +1’01.795 | 20 | 57 | |
17 | Nico Hulkenberg | 27 | Aston Martin-Mercedes | AMR22 | +1’03.829 | 17 | 57 | |
18 | Sergio Pérez | 11 | Red Bull-RBPT | RB18 | Bomba benzina | 4 | 56 | |
19 | Max Verstappen | 1 | Red Bull-RBPT | RB18 | Bomba benzina | 2 | 54 | |
20 | Pierre Gasly | 10 | AlphaTauri-RBPT | AT03 | Unitat de potència | 10 | 44 |