La Pregunta: GP d’Emília Romanya

La Pregunta: GP d’Emília Romanya

Què us sembla la notícia que ha donat la F1 aprovant tres GP en dissabte?

Jordi Domènech: Em sembla una bajanada. Crec que els problemes de la F1 no se solucionen afegint-hi més curses. Ja el calendari em sembla massa llarg i acaba devaluant el valor de cada gran premi, i afegir-hi curses als dissabtes em sembla un pedaç més.

A més, el format (quali normal el divendres, cursa esprint dissabte i graella de diumenge resultant de la cursa esprint, amb 3 punts pel guanyador, 2 pel segon i 1 pel tercer) tampoc em sembla molt arriscat. Si hi ha una quali habitual el divendres, al davant sortiran els de sempre i probablement també acabin davant. Posem per cas que un equip copa la primera fila i fa doblet tant a la cursa esprint com al gran premi amb volta ràpida. En comptes de sumar 44 punts (25+18+1), en sumaran 49 (25+18+1+3+2). Treuran encara una mica més de distància al que quedi tercer, que com a molt faria 28 (15+12+1) punts amb dos tercers i dos quarts llocs.

Sembla ser a més que en aquestes curses els equips tindran lliure elecció de compostos tant dissabte com diumenge, cosa que treu una altra variable de l’equació. Les curses de dissabte seran aproximadament un terç de la durada del GP. Així doncs, si el diumenge la cursa son 60 voltes, la de dissabte serien 20. En 20 voltes ningú voldrà aturar-se al box així que tothom sortirà amb el pneumàtic que pugui aguantar les voltes marcades. I el diumenge, amb 60 voltes, es descartarà el tou i es buscarà una única aturada per fer mitjà-dur o dur-mitjà.

Competitivament parlant, posem per exemple una lluita entre el segon i el tercer a la cursa de dissabte. El tercer podria avançar al segon i sumar un punt més, però si es toquen, els dos pilots poden quedar fora de cursa i haver de sortir a l’última fila el diumenge. Crec que no s’arriscaran i ningú voldrà causar massa danys als seus cotxes de cara a diumenge, ni perdre posicions a la graella.

En resum, no veig què portaran de bo aquestes curses de qualificació. El sistema actual de qualificació Q1, Q2 i Q3 està molt bé i no cal tocar-lo.
Si la intenció és sacsejar la graella, els sistemes a una sola volta cronometrada que s’empraven entre els anys 2003 i 2005 eren més efectius.


Joan Enric: En aquest aspecte sóc una mica contradictori, perquè si bé sóc persona que es queixa amargament sobre la falta d’espectacle a la F1 enguany, també sóc molt clàssic, i em costa acceptar canvis.
Dit això, per contestar a la pregunta, crec que és millor que hi hagi una petita revolució, i que es facin curses sprint els dissabtes, és una bona idea.
L’autèntica revolució hauria de venir en deixar els aspectes elèctrics per la Fórmula E, i que la F1 tornés als motors atmosfèrics; però sabem que això és impossible, perquè la indústria camina cap a la reducció en l’emissió de gasos, i això un motor atmosfèric de competició no pot aconseguir-ho… Però si un V8 monoturbo de 2.8 litres, per exemple, sense sistema híbrid.
Però com que no és possible, em temo, aquestes petites revolucions de baixa intensitat poden ajudar, a què torni la competitivitat a la Fórmula 1, així que jo, d’entrada, sóc favorable a aquest nou sistema.


Núria Casas-Salat: Personalment ho veig amb bons ulls. A mi em sembla una bona idea, ara faltarà veure que tal resulta aquest sistema. Està clar que els equips tindran molt poc temps per posar a punt el monoplaça, i a l’haver-hi 2 curses una despesa extra que diu Liberty Media que compensarà als equips amb un aport econòmic extra per aquest concepte.

Últimament s’havia tornat molt monòtona la F1, potser així hi ha una mica més de salsa i podem tornar a veure curses emocionants. Ara que també pot ser que sigui “más de lo mismo” però amb 2 curses de cap de setmana.

En altres categories s’ha provat i la veritat és que a la F2 veure una cursa llarga i una curta (en el seu cas amb graella invertida del 8 primers) dóna joc. Clar està que un F2 no és un F1, i que aquesta categoria, com ja he dit altres vegades, hi fan falta canvis més de fons (monoplaces més igualats) que no pas de format de curses. Però ja que sembla que es resisteixen a fer-los, veiem que tal aquest nou format de cap de setmana.

Divendres:

  • FP1 de 60 minuts
  • Qualy de Q1, Q2 i Q3
  • Cotxes en parc tancat

Dissabte:

  • FP2, però no podran modificar res.
  • Cursa Sprint de 100 km (amb puntuació pels 3 primers (3, 2 i 1 respectivament) i aquesta determinarà la graella de diumenge.

Diumenge:

  • Cursa amb el sistema actual de punts.

Alex March: Malgrat ser durant molts anys un apassionat de la història de la Fórmula 1 i no ser partidari de grans canvis, actualment sóc d’aquells que pensa que és un encert que enguany es disputin algunes curses curtes en dissabte.


La Fórmula 1 ha de trobar noves maneres de millorar un espectacle que en general a les darreres temporades ha brillat per la seva absència.
Aquest format de dues curses per cap de setmana ha estat un autèntic encert en la Fórmula 2 / GP2, ja que permeten veure a monoplaces menys competitius lluitant per les primeres posicions i als pilots capdavanters en mode remuntada.

Encara recordo la targeta de presentació que Lewis Hamilton ens va deixar a la cursa curta de Turquia del 2006, quan el britànic competia a la GP2.
Tenir més curses per cap de setmana també serà una manera que els equips tinguin més ingressos sense pràcticament haver d’augmentar les seves despeses operatives.

L’únic punt negatiu que hi veig és que la majoria de les estadístiques quedaran tergiversades i no podrem comparar pilots actuals amb pilots del passat.


Salvador Mateu: Tinc bastants sentiments contradictoris amb el tema d’implementar la carrera sprint. Sí que la idea de dues carreres al mateix cap de setmana, en decrement d’alguna sessió de test lliures, pot donar més emoció al conjunt del cap de setmana, però crec que també implica una sèrie de canvis que desllueixen una mica el format actual.


En primer lloc al tenir la carrera sprint el dissabte obliga a passar la sessió de classificació al divendres. L’actualment sistema de classificació el provo molt encertat i emocionant i passar-lo al divendres és delegar-lo en un acte de poca importància. Quadrar la volta perfecta en l’última volta d’una sessió de classificació no és cosa fàcil i més que desmereixé l’acte crec que es hauria de premiar i per últim crec que la majoria dels aficionats ens serà impossible veure en directe un divendres a les 14:00 una sessió de classificació.


Per altra banda: estem segurs que una cursa curta on el factor estratègia segur que disminueix serà interessant? Sincerament crec que es convertirà en una desfilada de monoplaces on la majoria de pilots no prendran grans riscos per no complicar-se la posició en la carrera llarga, recordem que la classificació final de la primera carrera servirà com a graella de sortida a la segona carrera on en realitat es reparteixen el gruix de punts.


Què en penseu vosaltres? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook!

Horaris del Gran Premi Emília Romanya

Divendres 16 d’abril

  • Lliures:
  • FP1: 11:00h a 12:00h (MOVISTAR+/DAZN)
  • FP2:14:30h a 15:30h (MOVISTAR+/DAZN)
  • Fer la Superporra abans d’anar a dormir…

Dissabte 17 d’abril

  • Lliures:
  • FP3: 11:00h a 12:00h (MOVISTAR+/DAZN)
  • Qualificació:
  • 14:00h a 15:00h (MOVISTAR+/DAZN)

Diumenge 18 d’abril

  • Cursa: 15:00h -63 voltes- (MOVISTAR+/DAZN)

No us oblideu de fer la Superporra: teniu temps fins a les 3 de la matinada de divendres a dissabte!