El circuit de Sakhir ha donat el tret de sortida a la temporada de Fórmula 1 del 2021. Hi ha anys que els tests hivernals no aclareixen gaires coses, però enguany tothom tenia la sensació que el Red Bull de Max Verstappen estaria més a prop que mai del nivell dels Mercedes.
I així ha estat. L’holandès, que el dissabte havia mostrat el potencial del Red Bull obtenint la “pole”, ha lluitat de principi a fi amb Hamilton. Quan semblava que Max s’enduria la victòria després d’un polèmic avançament per fora de la pista a poques voltes del final, la FIA ha ordenat que Max retornés la posició al set vegades campió impedint que la temporada comencés amb un guió diferent al de les últimes.
La sortida. Quan els cotxes estaven acabant la “warm-up lap”, el Red Bull de Sergio Pérez s’ha aturat a un costat de la pista. El mexicà ha hagut de sortir des del “pit-lane”, mentre que la resta de participants feien un gir addicional d’escalfament.
Al apagar-se els cinc semàfors vermells, Verstappen ha mantingut la primera posició per davant de Hamilton. Just darrera, Leclerc avançava a Bottas al primer revolt col·locant-se tercer. Al final del grup, Mazepin perdia el control del seu Haas a la corba tres i s’estavellava contra les proteccions. No era aquest l’únic incident destacat dels primers compassos de cursa, ja que Pierre Gasly que havia fet una gran qualificació, es tocava amb Ricciardo i trencava l’aleró davanter del seu Alpha Tauri perdent tota opció a fer un bon resultat.
Com a conseqüència de l’accident de Mazepin, sortia el Safety Car.
La rellançada i primeres voltes. Verstappen encapçalava el grup per davant de Hamilton, Leclerc, Bottas, Norris, Ricciardo i Alonso que havia fet una gran sortida com sempre era habitual en ell.
Al marxar el Safety, Verstappen ha tardat en augmentar el ritme, cosa que li ha estat a punt de costar la primera posició. Finalment l’ha pogut mantenir amb una bona defensa davant Hamilton. Pel que fa al segon dels Mercedes, poc tardava el finlandès Bottas en desenpallegar-se de Leclerc i recuperar la tercera posició. També ho feia Norris demostrant unes interessants prestacions del nou McLaren amb motor Mercedes.
Primeres aturades. El primer dels pilots capdavanters en aturar-se ha estat Alonso a la volta 12. Aquesta acció li ha permès guanyar vàries posicions, però que ha anat perdent paulatinament a mesura que anaven passant les voltes. Al 14è gir Hamilton que era segon a menys de dos segons de Verstappen, ha llençat un “undercut” a Verstappen. Tant el canvi de rodes com la volta de Hamilton al tornar a la pista han estat tant bons, que Red Bull al veure que quan paressin sortirien pel darrera del Mercedes, han decidit mantenir l’holandès a la pista 4 voltes més.
Així doncs al parar Verstappen, l’holandès ha sortit a uns quatre segons de Hamilton perdent la primera posició.
Avançaments a base de DRS. La diferència de desgast de pneumàtics ha permès veure una gran quantitat d’avançaments, la majoria dels quals ajudats pel DRS. Menció especial mereix el duel protagonitzat entre Vettel i Alonso que ens ha fet retornar al passat quan aquests dos pilots es jugaven el títol. L’asturià n’ha sortit victoriós momentàniament fins que ha hagut d’abandonar per problemes de frens al seu Alpine.
En aquesta fase mitja de cursa s’ha produït una interessant conversa de ràdio entre Verstappen i el seu equip en que és queixaven sobre la trajectòria per fora de la pista que Hamilton utilitzava per traçar el revolt 4. Red Bull ho ha traslladat a la FIA que immediatament ha ordenat a Lewis que respectés els límits de la pista en aquesta zona.
Segones aturades. Al capdavant de la cursa, Verstappen anava retallant dècimes a Hamilton fins a situar-se a menys de dos segons de Hamilton a la volta 30. Ha estat aleshores, que Mercedes ha demanat al seu pilot entrar al box i realitzar un canvi de pneumàtics. L’heptacampió del món ha obeït les ordres per impedir un possible “undercut” per part de Red Bull.
Una volta després ha estat el segon dels Mercedes el que s’ha aturat. Com que Bottas no és campió, la sort mai està de la seva banda i el finlandès ha perdut 10 segons al box per culpa d’una roda que no volia sortir.
Verstappen s’ha esperat 11 voltes més que Hamilton a aturar-se per poder arribar amb pneumàtics més frescos a final de cursa.
La traca final. Al reincorporar-se a la cursa, el líder de Red Bull estava a 8.5 segons de Hamilton. De seguida Verstappen ha començat a marcar volta ràpida rere volta ràpida, i mica en mica ha anat retallant la diferència amb un Hamilton que es veia amenaçat per primera vegada en molt de temps. La pressió que sentia Hamilton era tal que a la volta 51 el britànic fins i tot ha comès una errada passant-se de frenada a la sempre delicada corba 10.
A falta de tres voltes, Verstappen ha activat el DRS i a l’arribar al revolt 4 s’ha posat en paral·lel de Hamilton, avançant-lo a la sortida de la corba però per fora dels límits de la pista. De seguida, Hamilton s’ha queixat de l’acció i la FIA amb una rapidesa insòlita ha ordenat a Red Bull que Verstappen tornés la posició per evitar una sanció. Verstappen ha fet cas i ha deixat passar a Hamilton. Per tant, poques corbes després de la polèmica acció tornàvem a tenir a Hamilton primer i Verstappen segon.
Com a bon guanyador nat, Verstappen no ha tirat la tovallola i ha intentat fins al final passar a Hamilton. No obstant, els seus pneumàtics ja no estaven per gaires alegries i el britànic de Mercedes ha pogut aconseguir la primera victòria d’aquest mundial del 2021.
El podi l’ha completat Bottas que ha pogut arreglar la pífia dels seus mecànics. Quart ha estat un brillant Lando Norris amb el nou McLaren Mercedes, seguit de Pérez que ha fet una bona remuntada. Sisè ha estat Leclerc evidenciant una millora de Ferrari respecte l’any passat. Setè ha acabat un sòlid Ricciardo en la seva primera cursa amb McLaren mentre que vuitè ha estat un correcte Carlos Sainz en el seu debut amb Ferrari. Han completat els punts el prometedor “rookie” Yuki Tsunoda i Lance Stroll amb un Aston Martin que s’esperava més d’ells.
La Fórmula 1 tornarà d’aquí tres setmanes en motiu del Gran Premi Emilia-Romagna que es disputarà en el mític traçat d’Imola.
-FIA. Un any més sense un critèri clar.
-Escapatòries d’asfalt.Treuen espectacle i creen polèmiques.
-Mazepin Li falta rodatge.
-Alpine. Han perdut nivell respecte l’any passat.
-Mercedes. Mal “pit-stop” amb Bottas.
-Vettel. Ha de deixar de cometre errades i demostrar qui és.
-Hamilton. Ha guanyat la cursa sense tenir el millor cotxe.
-Verstappen “Show” sense premi final.
-McLaren Ràpida adaptació al motor Mercedes.
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
1 | 25 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W12 | 1:32:03.987 | 2 | 56 |
2 | 18 | Max Verstappen | 33 | Red Bull-Honda | RB16B | +0.745 | 1 | 56 |
3 | 16 | Valtteri Bottas | 77 | Mercedes | W12 | +37.383 | 3 | 56 |
4 | 12 | Lando Norris | 4 | McLaren-Mercedes | MCL35M | +46.466 | 7 | 56 |
5 | 10 | Sergio Pérez | 11 | Red Bull-Honda | RB16B | +52.047 | 11 | 56 |
6 | 8 | Charles Leclerc | 16 | Ferrari | SF21 | +59.090 | 4 | 56 |
7 | 6 | Daniel Ricciardo | 3 | McLaren-Mercedes | MCL35M | +66.004 | 6 | 56 |
8 | 4 | Carlos Sainz | 55 | Ferrari | SF21 | +67.100 | 8 | 56 |
9 | 2 | Yuki Tsunoda | 22 | AlphaTauri-Honda | AT02 | +85.692 | 13 | 56 |
10 | 1 | Lance Stroll | 18 | Aston Martin-Mercedes | AMR21 | +86.713 | 10 | 56 |
11 | Kimi Raikkonen | 7 | Alfa Romeo-Ferrari | C41 | +1 volta | 14 | 55 | |
12 | Antonio Giovinazzi | 99 | Alfa Romeo-Ferrari | C41 | +1 volta | 12 | 55 | |
13 | Esteban Ocon | 31 | Alpine-Renault | A521 | +1 volta | 16 | 55 | |
14 | George Russell | 63 | Williams-Mercedes | FW43B | +1 volta | 15 | 55 | |
15 | Sebastian Vettel | 5 | Aston Martin-Mercedes | AMR21 | +1 volta | 20 | 55 | |
16 | Mick Schumacher | 47 | Haas-Ferrari | VF-21 | +1 volta | 18 | 55 | |
17 | Pierre Gasly | 10 | AlphaTauri-Honda | AT02 | Retirat | 5 | 52 | |
18 | Nicholas Latifi | 6 | Williams-Mercedes | FW43B | Retirat | 17 | 51 | |
19 | Fernando Alonso | 14 | Alpine-Renault | A521 | Frens | 9 | 32 | |
20 | Nikita Mazepin | 9 | Haas-Ferrari | VF-21 | Accident | 19 | 0 |