Aquest és un article que realment només podem publicar probablement aquesta setmana. Ve a ser una foto estadística de les carreres de Michael Schumacher i Lewis Hamilton a l’aconseguir la victòria número 91, i jo no apostaria pas contra en Lewis guanyant a Portimão. Així que crec que és un bon moment per veure com es comparen les dues trajectòries en el moment del rècord, és a dir, al GP de Xina 2006 en el cas de l’heptacampió alemany i al GP d’Eifel 2020 en el cas de l’hexacampió britànic.
Ho farem en base a cinc taules en que mirarem les seves estadístiques, les dels equips on van córrer, la seva importància als equips i dues més on es veuen les seves batalles contra els companys d’equip respectius. Així doncs, comencem!
-Taula 1: Els números que sabem tots
El primer que veiem són les diferències a l’inici. Schumacher no lluita pel títol fins a la quarta temporada, mentre que Hamilton ja ho fa al debut. Tot i que Schumacher disputa 15 temporades i mitja contra les 14 de Hamilton, el major nombre de curses actual fa que el britànic hagi disputat ja més curses que l’alemany.
Schumi va aconseguir les victòries en menys curses, i també lidera en voltes ràpides, mentre que en Lewis té més poles, més curses i voltes liderades i més primeres files. Els dos pilots estan gairebé empatats en podis, però el nombre d’abandonaments i fiabilitat és gairebé un 50% millor per a Hamilton.
Taula 1 (Cliqueu la foto per fer més gran) |
-Taula 2: Com van ser els equips on van córrer?
Tant Hamilton com Schumacher han format part de dues dinasties vencedores a Mercedes i Ferrari respectivament. En certa manera, es podria dir que els estàndards que Ferrari va marcar a principi de segle han sigut millorats i perfeccionats per Mercedes avui dia.
En groc estan marcats els indicadors que superen el 75%. Més enllà dels grans premis liderats, Ferrari només supera aquest indicador al 2002 i al 2004, mentre que Mercedes sosté el seu domini durant més temps. El trienni 2014-16 va ser gloriós per a les fletxes de plata i aquest 2020 estem tornant a aquells números. De fet, les temporades 2017-19 de Mercedes son superiors en percentatge total (última columna) a la resta de títols de Schumacher (1994, 1995, 2000, 2001 i 2003).
Mercedes també ha arribat a gaudir de tres temporades sense abandonaments, cosa que Ferrari mai va aconseguir.
Taula 2 (Cliqueu la foto per fer més gran) |
-Taula 3: La importància del pilot a l’equip
Però eren els equips bons o bé el pilot feia bo l’equip? Aquí ho intentem contestar. A primer cop d’ull, Schumacher sembla molt més important per als seus equips que Hamilton, i certament això ha de ser veritat a Benetton.
Però a Ferrari sabem que Schumacher tenia preferència. És probable que el Kàiser hagués superat igualment als seus companys d’equip globalment, però sempre ha de quedar l’asterisc de les ordres d’equip, de les quals en va gaudir en moltes més ocasions que Hamilton.
També cal valorar els companys d’equip. En general els companys de Hamilton han sigut més forts que els de Schumacher, cosa que també equilibra la balança. Sigui com sigui, en aquesta estadística Schumacher és molt més important per als equips que va córrer, o molt més dependent, que Hamilton, que en general sempre ha comptat amb igualtat a on ha corregut. Noti’s també el major nombre d’abandonaments per a Hamilton en proporció amb els seus companys.
Taula 3 (Cliqueu la foto per fer més gran) |
-Taula 4: Contra el company
En aquesta taula comptem quants cops Schumacher i Hamilton van quedar davant dels seus companys en classificació i cursa (quan els dos pilots acabaven).
Schumacher és pràcticament indestructible a Benetton. Només Nelson Piquet i Johnny Herbert el superen en classificació dues vegades en 4 anys i escaig. En cursa, trobem que Martin Brundle és el pilot que més va quedar per davant en percentatge el 1992.
A Ferrari els números van empitjorant, especialment en classificació quan hi havia entrenaments amb gasolina de cursa. En cap cap però Schumacher perd una batalla de temporada; sempre queda davant dels seus companys.
Hamilton, tot i que no de manera tan dominant, guanya també totes les batalles excepte tres. Perd les qualis amb Nico Rosberg el 2014, i les curses amb Fernando Alonso l’any de debut i amb Rosberg el 2013. En tot cas l’estadística ens mostra també que els companys de Hamilton han sigut campions del món i els de Schumacher (amb la breu excepció de Piquet), no, fent la cosa més igualada per al britànic.
Taula 4 (Cliqueu la foto per fer més gran) |
-Taula 5: Una reflexió sobre els temps canviants
Potser una de les coses que acaba aflorant d’aquestes estadístiques és el canvi entre els anys 90 del segle XX i els 10 del segle XXI. Si ens fixem en la taula, que representa en les ocasions que van quedar davant en classificació i en cursa per quina diferència sobre el company hi van quedar, veiem que les coses s’han ajustat molt més avui en dia.
Schumacher, en ambdós casos, va acabar més vegades 1 segon o més en quali i 30 segons o més per davant dels companys que no pas a prop d’ells, mentre que en l’època actual de Hamilton tres quartes parts de les qualis són per menys de 6 dècimes i les curses per menys de 30 segons.
Taula 5 (Cliqueu la foto per fer més gran) |
Conclusió final
Hi ha una dita en anglès que diu així “there are three kinds of lies: lies, damned lies and statistics”, que voldria dir que hi ha tres tipus de mentides: mentides, mentides maleïdes i estadístiques.
Fa referència a que si es vol, es poden tergiversar i interpretar els números tal com un vol. Si miréssim sense context, Schumacher seria clarament millor que Hamilton, però la nostra feina és afegir-hi el context necessari.
Té Hamilton un equip possiblement més dominant que el de Schumacher? Potser sí. Però també és veritat que Schumacher no va ser company d’equip d’un Häkkinen, o d’un Alonso, mentre que Hamilton ha hagut de lluitar contra tres campions del món.
La fiabilitat és millor avui dia i això beneficia a Hamilton, però també és cert que el que la fiabilitat podia prendre a Schumacher se li tornava amb algunes ordres d’equip.
Si hagués de triar els millors anys de cadascú, triaria el 1994 de Schumacher i el 2009 de Hamilton. El 1994, Schumacher guanya el títol en 12 curses (el van desqualificar en dues i sancionar sense córrer dues més) i quasi guanya ell sol els constructors per a Benetton contra un equip Williams format per Senna, Hill, Coulthard i Mansell.
I el 2009, Hamilton marca realment les diferències amb un cotxe no tant bo, acabant de facto la carrera de Kovalainen i aconseguint totes les poles, victòries i podis de McLaren aquell any.
Què en penseu vosaltres?