La temporada de F1 2020 fins ara…

Tot i que a les pistes malauradament no hi ha hagut acció degut a la pandèmia del COVID-19, en aquests dos mesos i escaig des de la cancel·lació del gran premi d’Austràlia s’han anat succeint les notícies. La majoria son de cara al futur, i moltes han patit influència directa de la situació mundial. Intentem resumir-les breument.

Calendari 2020

A dia d’avui, les úniques curses cancel·lades i que per tant amb tota seguretat no es faran al 2020 són els grans premis d’Austràlia, Països Baixos, Mónaco i França. 

L’objectiu de Liberty és iniciar el mundial a Àustria i possiblement fer-hi dues curses, una el 5 de juliol i l’altra el 12 de juliol. Després vindria Silverstone també amb dues curses en dos caps de setmana, però les carreres britàniques estan pendents de la legislació que imposi el govern de Boris Johnson. Si no fos possible còrrer a Silverstone, Hockenheim podria ser el substitut.
A partir d’aquí la intenció seria recol·locar les curses europees posposades a l’estiu i les asiàtiques a la tardor, allargant la temporada més enllà de la data prevista que era el 29 de novembre a Abu Dhabi.

Canvis normatius per al futur

Ja es va anunciar força aviat que els canvis normatius de 2021 que inclouen un xassís completament nou passarien a la temporada 2022, i que en general al 2021 es farien servir els mateixos cotxes d’aquesta temporada. 
Aquesta setmana, després de la reunió del Consell Mundial de l’Automobilisme de la FIA, s’han aprovat algunes mesures més de cara al 2021. Per començar, el límit pressupostari de 175 milions de dòlars que entrava al 2021 s’ha reduït a 145 milions, i a més anirà baixant a 140 i 135 milions als anys 2022 i 2023. 

Però la gran novetat va ser l’anunci d’una escala per regular el temps permès al túnel de vent segons la posició al campionat. 
Actualment els equips disposen de 65 usos del túnel de vent cada setmana, i pràcticament tots els equips fan servir els 65 usos cada setmana. El que s’ha regulat per a 2021 es que aquests usos es redueixin en percentatge per als equips que acaben davant al mundial, i augmentin per als que són últims. Partint de que el 100% seran 40 usos al 2021, i agafant com a exemple Mercedes i Williams, Mercedes disposaria de 36 usos/setmana el 2021 (90%) i 28 usos/setmana el 2022 (70%), mentre que Williams disposaria de 45 usos/setmana el 2021 (112%) i 46 usos/setmana el 2022 (115%), i així a tota la graella.  Si ho comptem al cap de 10 setmanes, Williams tindria 180 usos més que Mercedes de túnel de vent.
La idea es que els equips que vagin pitjor tinguin més temps de túnel de vent per poder recuperar distàncies basant-se en la classificació de constructors al juny i a final de temporada, i que el rendiment sigui més convergent més ràpidament.
Per últim, també es va anunciar que es reduiria part de la superfície del terra davant de les rodes del darrere cara a 2021, que es faria servir un sistema de “tokens” per permetre algunes millores entre 2020 i 2021, que es limitaria el nombre de millores de motor per temporada i que pujaria el pes dels cotxes en 3 quilos fins als 749.

Canvis als equips

Gairebé tots els equips han fet ERTOs per alleujar les seves economies, però cadascun està en una situació diferent. Els mirem un per un.

-Mercedes: Tant Hamilton com Bottas acaben contracte aquest any. Hi ha força rumors sobre la continuitat de Toto Wolff, de Mercedes com a constructor o de les dues coses. Es diu que Wolff podria unir-se a Lawrence Stroll a Aston Martin i de fet l’austríac ja té accions de la marca britànica. Ara bé, passaria a l’equip conegut ara com a Racing Point o bé Stroll i Wolff es quedarien l’equip Mercedes a canvi de que els alemanys tinguin propietat d’Aston Martin? 

-Ferrari: Leclerc i Sainz són els pilots confirmats de cara al 2021. No se sap què farà Vettel. Ferrari en principi no té problemes ni pensa marxar de la F1, però si ha insinuat que amb el límit pressupostari potser destinen personal i esforços a altres categories, com la IndyCar o el WEC.

-Red Bull: Verstappen té contracte, Albon només per al 2020. No sembla que els de Milton Keynes pensin en fitxar a Vettel, al·legant que és “massa car” per a ells. Pocs moviments a can Mateschitz

-McLaren: L’equip té confirmats a Norris i Ricciardo per a 2021. De tota manera, l’aturada generada per la crisi del COVID-19 provocarà uns 70 acomiadaments a l’equip i 1200 en tot el grup McLaren, que suma unes pèrdues de 81 milions de lliures. A més l’equip canviarà de motor Renault a Mercedes al 2021.

-Renault: Encara sense substitut per a Ricciardo i només amb Esteban Ocon confimat pel 2021, els rumors han volat sobre l’equip francès. Avui la marca ha indicat que seguirà a la Fórmula 1, malgrat les retallades anunciades a nivell mundial (15000 llocs de treball, incloent els de Nissan a Catalunya, part de l’aliança Renault-Nissan-Mitsubishi). Pel que fa a pilots, pràcticament tothom ha sonat, des de Vettel fins a Alonso, però no ens estranyaria si optessin per algú de la seva cantera.

-AlphaTauri: Sense pilots confirmats per a 2021, com sempre depenent en certa manera de Red Bull.  Seria estrany que volguessin pujar algun pilot nou amb la poca competició que hi pot haver aquest any. Pocs rumors més al voltant.

-Racing Point/Aston Martin: El canvi de nom i els pilots Pérez i Stroll estan confirmats per a 2021. Si les coses canvien més tindrà a veure amb els negocis de Stroll pare i Toto Wolff… Malgrat el que diem dels pilots, Vettel també ha sonat per a Aston Martin.

-Alfa Romeo: Pocs rumors a Suïssa. Räikkönen i Giovinazzi acaben contracte aquest any. A finals de 2019 corrien rumors de que la marca no continuaria al 2021, però no n’hem sentit res més.

-Haas: Un altre equip amb molts rumors sobre la seva continuïtat. Gene Haas deia a principis de març que el devenir de la temporada el faria decidir sobre si seguir o no amb l’equip, però el COVID-19 ho ha aturat tot. Així doncs, probablement caldrà esperar fins que comencin les curses per saber alguna cosa.

-Williams: El tercer equip més veterà de la Fórmula 1 està en venda, ja sigui parcial o totalment. Això, i l’anunci de la finalització immediata del contracte de patrocini amb Rokit han sigut les notícies destacades d’avui. Claire Williams ha afirmat que l’equip “ha complert totes les seves obligacions amb Rokit”, cosa que podria fer indicar algun impagament del patrocinador.
Sigui com sigui, unes pèrdues de 13 milions de lliures han fet que Williams busqui diners, ja sigui amb injeccions de capital o la venda de l’equip. George Russell seria pilot de l’equip en principi, si no canvia res a Mercedes.