Al refranyer popular sovint hi han expressions que tenen un origen desconegut per a la majoria. Jo fins al moment d’escriure aquest article no sabia d’on venia “l’any de la picor”. L’amic Google m’ha dut fins a un enllaç de la revista Sàpiens, on s’explica que l’any de la picor va ser el 1471 degut a una plaga de puces que feia que tothom es gratés, a més de ser un any dolent per males collites.
No sabem si d’aquí 5 o 6 segles la gent recordarà l’any 2020 com “l’any del virus”, “l’any de la tos” o bé del “coronavirus”, però el que sí està clar és que el 2020 serà un any recordat mundialment. El confinament, la sobtada distància amb familiars i amics, les morts sense poder-se acomiadar i el col·lapse del sistema sanitari són coses que la majoria de nosaltres mai hem viscut a la nostra societat de primer món.
Des d’aquí, abans de continuar, volem agrair al, personal sanitari, de neteja, treballadors de supers i botigues d’alimentació, treballadors d’alimentació i distribució i demés personal essencial el seu esforç i dedicació per a sostenir tota una societat. Gràcies, de tot cor.
Confinament a l’Anoia. |
Els esports, i l’automobilisme en particular, s’asseuen al darrere de la sala de les consideracions més importants aquests dies. Però nosaltres no deixem de ser un bloc de Fórmula 1 encara que aquesta estigui en suspens, i precisament per això també serà un any que quedarà a la memòria, el 2020.
Ben pocs recorden l’últim any en que no hi va haver Gran Premi de Mònaco (1954), i encara menys gent recorda l’últim any en que no es va disputar les 500 milles d’Indianàpolis (1945). Si que hi haurà més gent que recordi l’últim cop en que les 24 hores de Le Mans no es van disputar al juny (1968), o una temporada sense cursa a Long Beach (1974).
Tot això és el que està passant aquesta temporada degut a la pandèmia del coronavirus. El món de l’esport modern no s’havia vist afectat de forma global d’aquesta manera des de la Segona Guerra Mundial.
A hores d’ara, no se sap quin tipus de temporades de motor tindrem aquest any, i fa pinta de que la cancel·lació caòtica del gran premi d’Austràlia quedarà en anècdota. Les previsions més optimistes parlen de l’estiu, juny o juliol, i per si de cas, la Fórmula 1 ja ha pres dues mesures – continuar la temporada 2021 amb els cotxes d’aquest any i ajornar la introducció de les noves normes un any fins el 2022.
En tot cas, intentar encabir en 6 mesos el que disputes en gairebé 11 serà complicat, però diversos factors influeixen aquí. Degut als majors pressupostos / caiguda d’ingressos per menys patrocinadors, els equips depenen (sobretot els més petits) en part dels ingressos que arriben tant pels drets de televisió com dels cànons que paguen els circuits per tenir els grans premis.
S’entén que si no es corren totes les curses, les que no es disputin no pagaran cànon i caldria si hi ha alguna previsió similar als contractes televisius per emetre menys curses de les previstes. Tots aquests factors poden ser un cop econòmic als equips; de la mateixa manera, perdre el gran premi per un any pot suposar la fi d’alguna d’aquestes curses.
Montmeló quan? Juliol, agost, setembre? |
Si ens centrem específicament en el calendari, els circuits de tota la vida ho tenen relativament més fàcil per posar-se a punt en poc temps, degut a que les infraestructures ja són a lloc majoritàriament. Els traçats urbans sempre tindran més dificultat per moure’s al calendari degut al tancament de carrers i a altres esdeveniments pensats per a altres dates.
Caldria esperar que els grans premis que es disputin a partir de juny-juliol no es mouran de data per evitar encara més disrupció, tot i que és possible que Abu Dhabi tingui clàusula específica per ser l’última cursa de l’any i com a tal vulgui moure’s.
Així doncs, amb la previsió més optimista d’inici a Baku queden 11 caps de setmana lliures fins a Abu Dhabi, però d’aquests 11, només n’hi ha 1 (15-16 d’agost) sense cursa la setmana abans o després, i només n’hi ha 2 (25-26 de juliol i 21-22 de novembre) que estiguin entre curses úniques, es a dir, que no vinguin o vagin cap a dos caps de setmana amb curses consecutives.
Ara bé, si es mou Abu Dhabi potser fins al 13 de desembre es guanyarien dos caps de setmana més…
Així doncs, amb la previsió més optimista d’inici a Baku queden 11 caps de setmana lliures fins a Abu Dhabi, però d’aquests 11, només n’hi ha 1 (15-16 d’agost) sense cursa la setmana abans o després, i només n’hi ha 2 (25-26 de juliol i 21-22 de novembre) que estiguin entre curses úniques, es a dir, que no vinguin o vagin cap a dos caps de setmana amb curses consecutives.
Ara bé, si es mou Abu Dhabi potser fins al 13 de desembre es guanyarien dos caps de setmana més…
Tal com tocava l’Elèctrica Dharma, la cosa està negra. Els països ara per ara estan tancats majoritàriament, i fa de mal fer preveure el que decidiran Liberty, els equips i la FIA amb les coses fora del seu control.
Per part nostra, sí podem predir que us anirem entretenint amb articles i historietes de Fórmula 1 que esperem que us facin passar millor el temps!