La Fórmula 1 de tant en tant també agafa tant nostrada tradició i ens “regala” una cursa processional. Ben a poc a poc, els pilots van fent cap al final de la cursa. Avui hem vist voltes 10 segons més lentes que la pole. És a dir, tenim els cotxes més ràpids de la història però només els exprimim durant un parell de minuts el dissabte. S’ha d’estalviar pneumàtic! O el motor. O la caixa de canvis. O el turbo…
Si a més afegim el fet de que, tot i que un cotxe pugui ser 2 o 3 segons més ràpid que el seu rival, no el podrà avançar, tenim una cursa força oblidable. Personalment tant me fan els conceptes del 2021: jo vull veure cotxes que es puguin seguir i avançar a qualsevol circuit. Singapur no és Mònaco, i hi hauríem de veure més acció.
Singapur: circuit de curses o de postal? (Mercedes AMG F1) |
Goigs a llaor dels sants patrons. Així doncs, els sis primers han acabat en l’ordre de la graella. Especialment sagnant ha estat veure com Bottas, Räikkönen i Ricciardo (aquest últim amb pneumàtics més joves i més tous) no es podien ni intentar avançar entre ells.
Però tot i això, s’han de cantar les glòries dels pilots que han fet un gran paper. Ahir vam veure dos sants, Sant Lewis Hamilton i Sant Max Verstappen, que es van treure del barret dues voltes genials.
Penso que la del de Mercedes és una gran volta, tot i que també és cert que el W09 EQ Power+ va molt millor que els seus antecessors en circuits lents i no té el tant repetit desavantatge amb el Ferrari que alguns diuen. Però potser la del de Red Bull encara va ser més bona. Diuen pel pàdoc que Verstappen perdia quasi mig segon a les rectes respecte Hamilton. I va quedar a 3 dècimes…
Ara bé, avui Verstappen ha quedat com a sant menor davant el poder de Hamilton. L’anglès ha sortit bé, ha clavat el reinici després del cotxe de seguretat, ha tancat al neerlandès en l’únic moment que l’ha tingut a prop i ha dominat de forma confortable la cursa per guanyar la quarta cursa de les cinc últimes disputades.
Una mica de ball de bastons. Davant l’avorriment al davant propiciat per la gestió de pneumàtics, al darrere Sergio Pérez i Sergey Sirotkin hi han posat acció. El mexicà ha provocat l’aparició del cotxe de seguretat a la volta 1 al deixar sense espai al seu company Esteban Ocon, que ha acabat contra el mur. Si bé és cert que Ocon ha arriscat una mica, Pérez podria haver cedit una mica amb el company d’equip.
Més tard el mexicà s’ha aturat i ha caigut darrere de Sirotkin. El rus s’havia aturat amb el Safety per posar els pneumàtics grocs i treure una peça del cotxe d’Ocon que havia quedat enganxada al seu aleró, i intentant completar la cursa sencera anava força lent. Pérez s’ha posat molt nerviós al no poder avançar el Williams i li ha donat un cop a la volta 33, punxant-se ell mateix el pneumàtic (i guanyant-se una penalització) i danyant el cotxe de Sirotkin, mentre Nico Hülkenberg avançava als dos.
Sirotkin encara ha sigut protagonista més tard quan, lluitant amb Romain Grosjean, els líders han arribat al seu darrere i Verstappen gairebé avança Hamilton aprofitant el tap. Després el rus encara ha rebut una sanció de 5 segons per gairebé tocar-se amb Brendon Hartley.
Vettel davant de Verstappen (Scuderia Ferrari) |
Sense pólvora a Ferrari. Aquestes accions han beneficiat a 3 pilots que sortien amb els ultres, Fernando Alonso, Carlos Sainz i Charles Leclerc, que han aprofitat una estratègia més òptima per avançar els que sortien amb hipertous. Hülkenberg ha completat els punts.
I a Ferrari es prometia castell de focs però al final s’han quedat amb la pólvora mullada. Ja ahir qualificar tercer i cinquè va ser una decepció, però avui Vettel havia avançat a Verstappen en pista i a l’intentar atacar Hamilton amb l’estratègia han perdut el segon lloc amb Verstappen al quedar-se atrapats rere Pérez, que encara no s’havia aturat. La distància de Vettel ha estat de quasi 40 segons amb Hamilton; ara bé, l’alemany ha mantingut uns ultres durant 47 voltes. Com a comparació, Bottas, amb els mateixos pneumàtics i mateixes voltes que el seu company, ha acabat a 51 segons.
Ferrari ho havia d’intentar i crec que avui estratègicament no han errat. Però és preocupant que, tot i que estan més a prop que mai de Mercedes o fins i tot per sobre, les fletxes de plata semblen no tenir ja circuits amb punts febles. Hamilton ha guanyat aquest any a Hongria i Singapur, cosa impensable fa un parell d’anys.
La reflexió final que faig es que la cursa d’avui no ha estat divertida. Per a mi no és acceptable veure els millors pilots del món anant a poc a poc perquè si fan una aturada més del compte perdran posicions i els serà impossible recuperar-les en pista.
El concepte dels pneumàtics que es desgasten no és dolent, però un pilot s’ha de poder arriscar i dir, “ei, posaré un pneumàtic més tou i avançaré 4 tios a final de cursa”. En canvi el pensament ha estat “bé, intentaré anar fent i mantenir el lloc que tinc sense gastar massa les rodes”.
Els cotxes, si són similars en ritme com el Mercedes o el Ferrari o bé els equips de mitja taula, haurien de poder avançar-se i repassar-se múltiples vegades. Un pilot hauria de poder pressionar el rival ben a prop i intentar-ho amb una frenada arriscada, però es que avui ni tant sols es podien acostar…
Pel que fa al mundial, 40 punts són molts, però en queden 150 en joc encara. Si és cert que Ferrari va millor, això encara no s’ha acabat. Si per altra banda, Mercedes ha corregit els seus problemes, el títol anirà agafant color plata.
-Valtteri Bottas. Massa diferència respecte al seu company.
-Mercedes. Potser no tenen tant avantatge però ja van bé a les pistes lentes.
-Nico Hülkenberg. Ha sumat tot i l’estratègia menys bona per haver entrat a la Q3.
-Lewis Hamilton. Volta magistral ahir i control avui.
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W09 EQ Power+ | 1h 51’11.611 | 1 | 61 |
2 | 18 | Max Verstappen | 33 | Red Bull-TAG Heuer | RB14 | +8.961 | 2 | 61 |
3 | 15 | Sebastian Vettel | 5 | Ferrari | SF71H | +39.945 | 3 | 61 |
4 | 12 | Valtteri Bottas | 77 | Mercedes | W09 EQ Power+ | +51.930 | 4 | 61 |
5 | 10 | Kimi Räikkönen | 7 | Ferrari | SF71H | +53.001 | 5 | 61 |
6 | 8 | Daniel Ricciardo | 3 | Red Bull-TAG Heuer | RB14 | +53.982 | 6 | 61 |
7 | 6 | Fernando Alonso | 14 | McLaren-Renault | MCL33 | +1’43.011 | 11 | 61 |
8 | 4 | Carlos Sainz Jr | 55 | Renault | R.S.18 | +1 volta | 12 | 60 |
9 | 2 | Charles Leclerc | 16 | Sauber-Ferrari | C37 | +1 volta | 13 | 60 |
10 | 1 | Nico Hülkenberg | 27 | Renault | R.S.18 | +1 volta | 10 | 60 |
11 | Marcus Ericsson | 9 | Sauber-Ferrari | C37 | +1 volta | 14 | 60 | |
12 | Stoffel Vandoorne | 2 | McLaren-Renault | MCL33 | +1 volta | 18 | 60 | |
13 | Pierre Gasly | 10 | Toro Rosso-Honda | STR13 | +1 volta | 15 | 60 | |
14 | Lance Stroll | 18 | Williams-Mercedes | FW41 | +1 volta | 20 | 60 | |
15 | Romain Grosjean | 8 | Haas-Ferrari | VF-18 | +1 volta | 8 | 60 | |
16 | Sergio Pérez | 11 | Force India-Mercedes | VJM11 | +1 volta | 7 | 60 | |
17 | Brendon Hartley | 28 | Toro Rosso-Honda | STR13 | +1 volta | 17 | 60 | |
18 | Kevin Magnussen | 20 | Haas-Ferrari | VF-18 | +2 voltes | 16 | 59 | |
19 | Sergey Sirotkin | 35 | Williams-Mercedes | FW41 | +2 voltes | 19 | 59 | |
AB | Esteban Ocon | 31 | Force India-Mercedes | VJM11 | Accident | 9 | 0 |