El 1992 va ser absolutament dominat pel britànic Nigel Mansell, que per fi aconseguia el títol mundial després d’11 temporades al campionat. Al volant del Williams FW14B-Renault, amb suspensió activa, ABS i control de tracció l’estil agressiu i lluitador del britànic va sublimar-se. Mansell va fer rècord de punts, rècord de poles, rècord de victòries i rècord de més victòries a l’inici d’una temporada, pràcticament doblant els punts del seu company d’equip subcampió, Riccardo Patrese.
Ayrton Senna no va ser ni tant sols tercer en l’últim any de l’associació McLaren-Honda. El brasiler va ser superat per Michael Schumacher, que va aconseguir la seva primera victòria al GP de Bèlgica.
Tot i això Senna va guanyar tres curses, incloent un gran premi de Mònaco molt disputat i també el d’Hongria, on Mansell es va proclamar campió i on Senna li va dir que ara “ja sabia perquè sóc tan cabró; perquè ser campió és la millor sensació i no vull que ningú més la tingui!”.
Vam veure també la desaparició de l’equip Brabham després de 30 anys d’activitat, amb l’última dona en intentar classificar-se per un gran premi, l’italiana Giovanna Amati, substituïda per Damon Hill, fill d’en Graham. Per la seva banda, Ferrari va tenir un any complicat amb l’F92A que duia un curiós sistema de doble terra.
I també vam veure una farsa d’equip, l’Andrea Moda Formula, que fins al moment és l’únic equip que la FIA ha vetat de la Fórmula 1 per portar descrèdit a l’esport. Entre els mèrits d’Andrea Moda: ignorar el segon cotxe pilotat per Perry McCarthy, perdre’s el gran premi de França en quedar-se bloquejats en una vaga de transportistes, no pagar als proveïdors, superar el nombre permès de canvis de pilots…
La primera cursa que no va guanyar Mansell va ser a Mònaco. |
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
1/3 | SA | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) |
22/3 | MX | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) | Berger (McLaren) |
5/4 | BR | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) | Patrese (Williams) |
3/5 | E | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) |
17/5 | SM | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) | Patrese (Williams) |
31/5 | MO | Mansell (Williams) | Senna (McLaren) | Mansell (Williams) |
14/6 | CA | Senna (McLaren) | Berger (McLaren) | Berger (McLaren) |
5/7 | F | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) |
12/7 | GB | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) |
26/7 | D | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) | Patrese (Williams) |
16/8 | H | Patrese (Williams) | Senna (McLaren) | Mansell (Williams) |
30/8 | B | Mansell (Williams) | M. Schumacher (Ben) | M. Schumacher (Ben) |
13/9 | I | Mansell (Williams) | Senna (McLaren) | Mansell (Williams) |
27/9 | P |
Mansell (Williams)
|
Mansell (Williams) | Senna (McLaren) |
25/10 | J |
Mansell (Williams)
|
Patrese (Williams) | Mansell (Williams) |
8/11 | AU |
Mansell (Williams)
|
Berger (McLaren) | M. Schumacher (Ben) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Nigel Mansell
|
Williams-Renault | 96 |
2 |
Riccardo Patrese
|
Williams-Renault | 72 |
3 |
Michael Schumacher
|
Benetton-Ford | 53 |
4 |
Ayrton Senna
|
McLaren-Honda | 43 |
5 |
Gerhard Berger
|
McLaren-Honda | 34 |
6 |
Martin Brundle
|
Benetton-Ford | 26,5 |
7 |
Jean Alesi
|
Ferrari | 21 |
8 |
Mika Häkkinen
|
Lotus-Ford | 10 |
9 |
Andrea de Cesaris
|
Tyrrell-Ilmor | 9 |
10 |
Michele Alboreto
|
Footwork-Mugen Honda | 8 |
11 |
Érik Comas
|
Ligier-Renault | 6 |
12 |
Karl Wendlinger
|
March-Ilmor | 4 |
13 |
Ivan Capelli
|
Ferrari | 4 |
14 |
Thierry Boutsen
|
Ligier-Renault | 4 |
15 |
Pierluigi Martini
|
Dallara-Ferrari | 2 |
15 |
Johnny Herbert
|
Lotus-Ford | 2 |
17 |
Bertrand Gachot
|
Venturi-Lamborghini | 2 |
17 |
Christian Fittipaldi
|
Minardi-Lamborghini | 1 |
17 |
Stefano Modena
|
Jordan-Yamaha | 1 |
Equip | Punts | |
1 |
Williams-Renault
|
164 |
2 |
McLaren-Honda
|
99 |
3 |
Benetton-Ford
|
91 |
4 |
Ferrari
|
21 |
5 |
Lotus-Ford
|
13 |
6 |
Tyrrell-Ilmor
|
8 |
7 |
Footwork-Mugen Honda
|
6 |
7 |
Ligier-Renault
|
6 |
9 |
March-Ilmor
|
3 |
10 |
Dallara-Ferrari
|
2 |
11 |
Venturi-Lamborghini
|
1 |
11 |
Minardi-Lamborghini
|
1 |
11 |
Jordan-Yamaha
|
1 |
-Pole positions: 3 (Mansell 14, Senna 1, Patrese 1)
-Primera fila: 4 (Mansell 15, Patrese 11, Senna 5, M. Schumacher 1)
-Victòries: 5 (Mansell 9, Senna 3, Berger 2, Patrese 1, M. Schumacher 1)
-Voltes ràpides: 5 (Mansell 8, Patrese 3, Berger 2, M. Schumacher 2, Senna 1)
-Podis: 7 (Mansell 12, Patrese 9, M. Schumacher 8, Senna 7, Berger 5, Brundle 5, Alesi 2)
-Voltes liderades: 5 (Mansell 692, Patrese 175, Senna 95, Berger 63, M. Schumacher 11)
-Pole positions: 2 (Williams 15, McLaren 1)
-Primera fila: 3 (Williams 26, McLaren 5, Benetton 1)
-Victòries: 3 (Williams 10, McLaren 5, Benetton 1)
-Voltes ràpides: 3 (Williams 11, McLaren 3, Benetton 2)
-Podis: 4 (Williams 21, Benetton 13, McLaren 12, Ferrari 2)
-Voltes liderades: 3 (Williams 867, McLaren 158, Benetton 11)