El vigent campió Ayrton Senna va començar l’any 1991 molt fort, amb quatre victòries seguides. Una d’aquestes victòries va ser l’èpic gran premi de Brasil on Senna per fi va guanyar a casa després d’acabar la cursa sota la pluja, amb el canvi de marxes bloquejat en sisena i amb rampes als braços.
Però ben aviat es va veure que la combinació Williams-Renault començava a ser superior als McLaren-Honda. Nigel Mansell va guanyar cinc curses, incloent el retorn de la Fórmula 1 a Catalunya, però la major fiabilitat dels monoplaces de Woking va acabar donant el títol a Senna.
Per la seva banda Alain Prost va patir molt amb un Ferrari menys competitiu, i va acabar sent acomiadat abans d’Austràlia per comparar la direcció del seu Ferrari amb la d’un camió. Al seu lloc hi va córrer Gianni Morbidelli, que va sumar mig punt en el gran premi més curt de la història (14 voltes) a Adelaida, retallat per la pluja intensa.
Nelson Piquet va acomiadar-se de la Fórmula 1 amb una última victòria al Canadà amb Benetton, aconseguida per l’abandonament a l’última volta de Mansell. Entre les raons de la retirada de Piquet, el brasiler va citar l’aparició d’un jove alemany anomenat Michael Schumacher. El pilot de Kerpen va debutar a Spa substituint Bertrand Gachot (que havia estat empresonat per una baralla a Londres amb un taxista) a Jordan, i va impressionar tant que Benetton ja el va fitxar per a la següent cursa. Per la seva banda Jordan va completar una excel·lent temporada de debut.
El 1991 també va debutar, en aquest cas a Lotus, un altre futur campió anomenat Mika Häkkinen. I Porsche va aparèixer breument amb un motor per a Footwork, però fallava i pesava massa i l’equip el va substituir a mitja temporada.
El famós duel entre Senna i Mansell al Circuit de Catalunya. |
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
10/3 | US | Senna (McLaren) | Senna (McLaren) | Alesi (Ferrari) |
24/3 | BR | Senna (McLaren) | Senna (McLaren) | Mansell (Williams) |
28/4 | SM | Senna (McLaren) | Senna (McLaren) | Berger (McLaren) |
12/5 | MO | Senna (McLaren) | Senna (McLaren) | Prost (Ferrari) |
2/6 | CA | Patrese (Williams) | Piquet (Benetton) | Mansell (Williams) |
16/6 | MX | Patrese (Williams) | Patrese (Williams) | Mansell (Williams) |
7/7 | F | Patrese (Williams) | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) |
14/7 | GB | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) |
28/7 | D | Mansell (Williams) | Mansell (Williams) | Patrese (Williams) |
11/8 | H | Senna (McLaren) | Senna (McLaren) | Gachot (Jordan) |
25/8 | B | Senna (McLaren) | Senna (McLaren) | Moreno (Benetton) |
8/9 | I | Senna (McLaren) | Mansell (Williams) | Senna (McLaren) |
22/9 | P | Patrese (Williams) | Patrese (Williams) | Mansell (Williams) |
29/9 | E |
Berger (McLaren)
|
Mansell (Williams) | Patrese (Williams) |
20/10 | J |
Berger (McLaren)
|
Berger (McLaren) | Senna (McLaren) |
3/11 | AU |
Senna (McLaren)
|
Senna (McLaren) | Berger (McLaren) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Ayrton Senna
|
McLaren-Honda | 96 |
2 |
Nigel Mansell
|
Williams-Renault | 72 |
3 |
Riccardo Patrese
|
Williams-Renault | 53 |
4 |
Gerhard Berger
|
McLaren-Honda | 43 |
5 |
Alain Prost
|
Ferrari | 34 |
6 |
Nelson Piquet
|
Benetton-Ford | 26,5 |
7 |
Jean Alesi
|
Ferrari | 21 |
8 |
Stefano Modena
|
Tyrrell-Honda | 10 |
9 |
Andrea de Cesaris
|
Jordan-Ford | 9 |
10 |
Roberto Moreno
|
Benetton-Ford | 8 |
11 |
Pierluigi Martini
|
Minardi-Ferrari | 6 |
12 |
JJ Lehto
|
Dallara-Judd | 4 |
13 |
Bertrand Gachot
|
Jordan-Ford | 4 |
13 |
Michael Schumacher
|
Benetton-Ford | 4 |
15 |
Satoru Nakajima
|
Tyrrell-Honda | 2 |
15 |
Mika Häkkinen
|
Lotus-Judd | 2 |
15 |
Martin Brundle
|
Brabham-Yamaha | 2 |
18 |
Aguri Suzuki
|
Lola-Ford | 1 |
18 |
Julian Bailey
|
Lotus-Judd | 1 |
18 |
Emanuele Pirro
|
Dallara-Judd | 1 |
18 |
Éric Bernard
|
Lola-Ford | 1 |
18 |
Ivan Capelli
|
Leyton House-Ilmor | 1 |
18 |
Mark Blundell
|
Brabham-Yamaha | 1 |
24 |
Gianni Morbidelli
|
Ferrari | 0,5 |
Equip | Punts | |
1 |
McLaren-Honda
|
139 |
2 |
Williams-Renault
|
125 |
3 |
Ferrari
|
55,5 |
4 |
Benetton-Ford
|
38,5 |
5 |
Jordan-Ford
|
13 |
6 |
Tyrrell-Honda
|
12 |
7 |
Minardi-Ferrari
|
6 |
8 |
Dallara-Judd
|
5 |
9 |
Lotus-Judd
|
3 |
9 |
Brabham-Yamaha
|
3 |
11 |
Lola-Ford
|
2 |
12 |
Leyton House-Ilmor
|
1 |
-Pole positions: 4 (Senna 8, Patrese 4, Mansell 2, Berger 2)
-Primera fila: 6 (Senna 11, Patrese 7, Mansell 6, Berger 4, Prost 3, Modena 1)
-Victòries: 5 (Senna 7, Mansell 5, Patrese 2, Piquet 1, Berger 1)
-Voltes ràpides: 8 (Mansell 6, Patrese 2, Berger 2, Senna 2, Alesi 1, Prost 1, Gachot 1, Moreno 1)
-Podis: 9 (Senna 12, Mansell 9, Patrese 8, Berger 6, Prost 5, Piquet 3, Alesi 3, Lehto 1, Modena 1)
-Voltes liderades: 7 (Senna 467, Mansell 296, Patrese 125, Prost 44, Berger 35, Alesi 11, Piquet 2)
-Pole positions: 2 (McLaren 10, Williams 6)
-Primera fila: 4 (McLaren 15, Williams 13, Ferrari 3, Tyrrell 1)
-Victòries: 3 (McLaren 8, Williams 7, Benetton 1)
-Voltes ràpides: 5 (Williams 8, McLaren 4, Ferrari 2, Jordan 1, Benetton 1)
-Podis: 6 (McLaren 18, Williams 17, Ferrari 8, Benetton 3, Tyrrell 1, Dallara 1)
-Voltes liderades: 4 (McLaren 502, Williams 421, Ferrari 55, Benetton 2)