Trobo que des de l’accident de Jules Bianchi a Suzuka el 2014 hi ha una sobreprotecció quan plou, i em sembla equivocada, doncs la sortida de pista de Bianchi va ser provocada per la pluja però si no hi hagués hagut una grua el pilot francès n’hauria sortit perfectament il·lès d’aquella virolla.
Però des de llavors es té una prudència excessiva amb la pluja, quan realment l’única situació realment perillosa de la cursa ha estat l’accident de Kimi Räikkönen. Clar que els pilots prenen riscos però això és el pilotatge d’alt nivell, i al capdavall, la cursa no ha estat un festival d’accidents. Només cinc pilots han abandonat per col·lisió. Per tant, no pot ser que els pilots no entenguin per què treuen bandera vermella (després d’anar set voltes rere el Safety), ni tampoc pot ser que els pneumàtics de pluja extrema no donin confiança.
Hamilton ha sortit amb el casc groc homenatge a Senna i ha acabat amb el seu blanc habitual perquè li entrava aigua al primer. Algú havia canviat mai de casc a mitja cursa? (Copyright: Mercedes AMG F1) |
Red Bull i els intermedis. Només per aquesta falta de confiança en els pneumàtics de pluja extrema es pot entendre els canvis de diversos pilots cap als pneumàtics intermedis. Especialment sagnant ha estat el cas de Red Bull. A la volta 13, quan ha aparegut el segon Safety Car per l’accident de Marcus Ericsson, tant Max Verstappen com Daniel Ricciardo han entrat. Només havien posat els intermedis homes de la part baixa de la graella. A mi ja em semblava un error però la posterior bandera vermella per l’accident de Kimi Räikkönen els ha obligat a tornar a posat els de pluja extrema, perquè quan se surt amb Safety Car és obligatori posar-los.
Entre les voltes 40 i 43 Ricciardo, que era sisè, i Verstappen (segon) han tornat a posar intermedis malgrat que s’anunciava que la pluja seguiria o pujaria d’intensitat. Han caigut al cinquè i onzè lloc. Amb el cinquè cotxe de seguretat (per l’accident de Felipe Massa, que ha viscut una petita festa de “retirada”) han vist que era millor dur el pneumàtic extrem i han tornat a aturar-se, caient al tretzè i quinzè llocs.
Han acabat tercer Verstappen i vuitè Ricciardo, però han perdut 72 segons entrant a box; si bé 48 d’aquests segons han estat recuperats amb el Safety, un no pot evitar pensar que han hagut d’avançar cotxes que no calia que haguessin avançat.
Rosberg “amarrategui”. En l’argot futbolístic s’anomena “amarrategui” a l’entrenador que opta per defensar-se i no arriscar gens, aguantant un resultat positiu. Avui Nico Rosberg ho ha sigut, fins i tot dient per la ràdio que havien d’aturar la cursa i tenint un ensurt important a la pujada de la recta de meta, però el cert es que en certa part gràcies a Red Bull, no ha perdut gaires punts i en té prou amb quedar tercer a Abu Dhabi per no dependre del que faci Hamilton.
En aquesta època de fiabilitat quasi perfecta i en el cas de Mercedes de domini encara força important, l’únic abandonament mecànic en cursa de la temporada dels cotxes platejats pot sortir-li caríssim a Lewis Hamilton.
No cauré en l’error de dir que Rosberg no seria un campió merescut perquè tots ho son, però si que és cert que a Malàisia anava a perdre 13 punts respecte a Hamilton i en va acabar guanyant 15, i probablement el mundial es decideixi per menys punts que aquests. Podem dir tot el que vulguem sobre els mèrits d’un i altre pilot, però més o menys tots dos han tingut un pilot que els ha impactat a la sortida (Bottas a Hamilton a Bahrain i Vettel a Rosberg a Malàisia), tots dos han tingut sortides bones i dolentes, però només Hamilton ha sortit en dues ocasions al darrere de la graella per temes mecànics, i només Hamilton ha abandonat en cursa per avaria mecànica. Si és sort o manera de conduir o els astres alineant-se, això ja no ho sé.
A Rosberg no li agradava veure Verstappen davant seu; els dos han salvat accidents. (Copyright: Red Bull Media) |
Grans actuacions. Avui amb la pluja hem vist moltes manetes. Per començar les de Hamilton, que ha guanyat amb una facilitat insultant per les condicions. El següent millor per a mi ha estat Verstappen, doncs ha avançat a gairebé tots els pilots en algun moment de la cursa i fins i tot ha evitat el desastre, però no crec que hagués pogut amb Hamilton.
Destacar les actuacions també de Felipe Nasr i Esteban Ocon, en la batalla per no ser últim del mundial de constructors. Nasr duia algunes curses per darrere del seu company Ericsson però avui ha donat dos punts a Sauber que poden valer or. Ocon, per la seva banda, només ha quedat a 3 segons de Nasr però fora dels punts, malgrat una bona actuació on ha estat força estona en el top 10.
De fet, els Mercedes (primer i segon), Sergio Pérez (quart), Carlos Sainz Jr (sisè), Nasr (novè) i Ocon (dotzè) no s’han aturat en cap moment més que durant les banderes vermelles, confirmant aquella màxima que en pluja és millor aturar-se el mínim possible als boxes.
No vull oblidar-me de Nico Hülkenberg, que era davant del seu company però ha hagut d’aturar-se per una punxada, acabant tot i això setè.
Ha costat una mica però hem vist una gran cursa. Dificultat, incidents, avançaments… cal millorar coses, sí. Cal fer que els cotxes puguin còrrer sobre l’aigua sempre que es pugui, cal escoltar als pilots quan diuen que es pot còrrer, però si més no, hem acabat veient una bona cursa.
-Sobreprotecció. Deixeu-los còrrer: n’han acabat 16!
-Red Bull. Errors estratègics.
-Comissaris. Avui millor, molt menys intrusius en les lluites.
-Lewis Hamilton. Intocable.
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W07 Hybrid | 3h 01’01.335 | 1 | 71 |
2 | 18 | Nico Rosberg | 6 | Mercedes | W07 Hybrid | + 11.455 | 2 | 71 |
3 | 15 | Max Verstappen | 33 | Red Bull-TAG Heuer | RB12 | + 21.481 | 4 | 71 |
4 | 12 | Sergio Pérez | 11 | Force India-Mercedes | VJM09 | + 25.346 | 9 | 71 |
5 | 10 | Sebastian Vettel | 5 | Ferrari | SF16-H | + 26.334 | 5 | 71 |
6 | 8 | Carlos Sainz Jr | 55 | Toro Rosso-Ferrari | STR11 | + 29.160 | 15 | 71 |
7 | 6 | Nico Hülkenberg | 27 | Force India-Mercedes | VJM09 | + 29.827 | 8 | 71 |
8 | 4 | Daniel Ricciardo | 3 | Red Bull-TAG Heuer | RB12 | + 30.486 | 6 | 71 |
9 | 2 | Felipe Nasr | 12 | Sauber-Ferrari | C35 | + 42.620 | 21 | 71 |
10 | 1 | Fernando Alonso | 14 | McLaren-Honda | MP4-31 | + 44.432 | 10 | 71 |
11 | Valtteri Bottas | 77 | Williams-Mercedes | FW38 | + 45.292 | 11 | 71 | |
12 | Esteban Ocon | 31 | Manor-Mercedes | MRT05 | + 45.809 | 22 | 71 | |
13 | Daniil Kvyat | 26 | Toro Rosso-Ferrari | STR11 | + 51.192 | 14 | 71 | |
14 | Kevin Magnussen | 20 | Renault | RS16 | + 51.555 | 18 | 71 | |
15 | Pascal Wehrlein | 94 | Manor-Mercedes | MRT05 | + 1’00.498 | 19 | 71 | |
16 | Jenson Button | 22 | McLaren-Honda | MP4-31 | + 1’21.994 | 17 | 71 | |
AB | Esteban Gutiérrez | 21 | Haas-Ferrari | VF-16 | Prob. elèctric | 12 | 60 | |
AB | Felipe Massa | 19 | Williams-Mercedes | FW38 | Accident | 13 | 46 | |
AB | Jolyon Palmer | 30 | Renault | RS16 | Danys acc. | 16 | 20 | |
AB | Kimi Räikkönen | 7 | Ferrari | SF16-H | Accident | 3 | 19 | |
AB | Marcus Ericsson | 9 | Sauber-Ferrari | C35 | Accident | 20 | 11 | |
NS | Romain Grosjean | 8 | Haas-Ferrari | VF-16 | Accident | 7 | 0 |