El 1989 ja només estaven permesos els motors atmosfèrics de 3500 cc i es va veure un augment en els participants, amb 39 cotxes intentant classificar-se per a 26 places a cada cursa. 29 pilots i 16 constructors van sumar punts, rècord de la història del campionat.
La història del campionat va ser la de la rivalitat d’Ayrton Senna i Alain Prost. Tot va començar amb un malentès a Imola que els dos pilots van solucionar a porta tancada. Però quan un periodista amic de Prost va esbombar els fets, Senna es va sentir traït i a partir d’allí, McLaren va funcionar com dues entitats separades, en una rivalitat que marcaria una època.
Prost es queixava que Honda donava els millors motors a Senna, i Senna considerava que Prost era el millor i l’objectiu a derrotar sempre, en cada sessió, per establir la seva supremacia. De totes maneres, el francès era el favorit quan es va arribar a Suzuka. Senna s’ho havia de jugar tot per mantenir les seves aspiracions i va intentar avançar Prost al triangle Casio, però Prost li va tancar la porta.
Mentre el francès sortia del cotxe, Senna demanava als comissaris que l’empenyessin i va reprendre la marxa per guanyar. Prost va anar a parlar amb els comissaris i aquests van desqualificar Senna per haver usat l’escapatòria tallant una part del circuit per tornar a la pista, fent campió a Prost i deixant a Senna enfurismat.
Val la pena recordar l’emprenyada de Ron Dennis a Monza: un Prost que ja havia fitxat per Ferrari va llençar el seu trofeu de guanyador als tifosi que l’esperaven amb candeletes. Mentre els aficionats es repartien la copa a trossos, un Dennis enfurismat va rebatre el trofeu de constructors als peus de Prost, per reprendre-li l’haver regalat la copa com si els trofeus que representaven l’esforç no signifiquessin res. Anys més tard, Prost va regalar-li una rèplica d’aquella copa a Dennis, però des de llavors McLaren va especificar als contractes que tots els trofeus eren propietat de l’equip…
Darrere d’ells, tant Ferrari com Williams-Renault van estar més a prop de McLaren, guanyant tres curses els italians amb Mansell i Berger i dues els britànics amb Thierry Boutsen. Ferrari a més va incorporar per primer cop el canvi seqüencial amb palanques darrere el volant.
També va debutar un jove francès molt prometedor anomenat Jean Alesi, i Lluís Pérez-Sala aconseguí el primer punt d’un pilot català en 33 anys, amb l’equip Minardi.
Suzuka 1989: Prost ja baixa del cotxe mentre Senna demana que l’empenyin. |
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
26/3 | BR | Senna (McLaren) | Mansell (Ferrari) | Patrese (Williams) |
23/4 | SM | Senna (McLaren) | Senna (McLaren) | Prost (McLaren) |
7/5 | MO | Senna (McLaren) | Senna (McLaren) | Prost (McLaren) |
28/5 | MX | Senna (McLaren) | Senna (McLaren) | Mansell (Ferrari) |
4/6 | US | Senna (McLaren) | Prost (McLaren) | Senna (McLaren) |
18/6 | CA | Prost (McLaren) | Boutsen (Williams) | Palmer (Tyrrell) |
9/7 | F | Prost (McLaren) | Prost (McLaren) | Gugelmin (March) |
16/7 | GB | Senna (McLaren) | Prost (McLaren) | Mansell (Ferrari) |
30/7 | D | Senna (McLaren) | Senna (McLaren) | Senna (McLaren) |
13/8 | H | Patrese (Williams) | Mansell (Ferrari) | Mansell (Ferrari) |
27/8 | B | Senna (McLaren) | Senna (McLaren) | Prost (McLaren) |
10/9 | I | Senna (McLaren) | Prost (McLaren) | Prost (McLaren) |
24/9 | P | Senna (McLaren) | Berger (Ferrari) | Berger (Ferrari) |
1/10 | E |
Senna (McLaren)
|
Senna (McLaren) | Senna (McLaren) |
22/10 | J |
Senna (McLaren)
|
Nannini (Benetton) | Prost (McLaren) |
5/11 | AU |
Senna (McLaren)
|
Boutsen (Williams) | Nakajima (Lotus) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Alain Prost
|
McLaren-Honda | 76 |
2 |
Ayrton Senna
|
McLaren-Honda | 60 |
3 |
Riccardo Patrese
|
Williams-Renault | 40 |
4 |
Nigel Mansell
|
Ferrari | 38 |
5 |
Thierry Boutsen
|
Williams-Renault | 37 |
6 |
Alessandro Nannini
|
Benetton-Ford | 32 |
7 |
Gerhard Berger
|
Ferrari | 21 |
8 |
Nelson Piquet
|
Lotus-Judd | 12 |
9 |
Jean Alesi
|
Tyrrell-Ford | 8 |
10 |
Derek Warwick
|
Arrows-Ford | 7 |
11 |
Michele Alboreto
|
Tyrrell-Ford | 6 |
11 |
Eddie Cheever
|
Arrows-Ford | 6 |
11 |
Stefan Johansson
|
Onyx-Ford | 6 |
14 |
Johnny Herbert
|
Benetton-Ford | 5 |
15 |
Pierluigi Martini
|
Minardi-Ford | 5 |
16 |
Maurício Gugelmin
|
March-Judd | 4 |
16 |
Stefano Modena
|
Brabham-Judd | 4 |
16 |
Andrea de Cesaris
|
Dallara-Ford | 4 |
19 |
Alex Caffi
|
Dallara-Ford | 4 |
20 |
Martin Brundle
|
Brabham-Judd | 4 |
21 |
Christian Danner
|
Rial-Ford | 3 |
21 |
Satoru Nakajima
|
Lotus-Judd | 3 |
23 |
René Arnoux
|
Ligier-Ford | 2 |
23 |
Emanuele Pirro
|
Benetton-Ford | 2 |
25 |
Jonathan Palmer
|
Tyrrell-Ford | 2 |
26 |
Gabriele Tarquini
|
AGS-Ford | 1 |
26 |
Olivier Grouillard
|
Ligier-Ford | 1 |
26 |
Lluís Pérez-Sala
|
Minardi-Ford | 1 |
26 |
Philippe Alliot
|
Lola-Lamborghini | 1 |
Equip | Punts | |
1 |
McLaren-Honda
|
141 |
2 |
Williams-Renault
|
77 |
3 |
Ferrari
|
59 |
4 |
Benetton-Ford
|
39 |
5 |
Tyrrell-Ford
|
16 |
6 |
Lotus-Judd
|
15 |
7 |
Arrows-Ford
|
13 |
8 |
Dallara-Ford
|
8 |
9 |
Brabham-Judd
|
8 |
10 |
Onyx-Ford
|
6 |
11 |
Minardi-Ford
|
6 |
12 |
March-Judd
|
4 |
13 |
Rial-Ford
|
3 |
14 |
Ligier-Ford
|
3 |
15 |
AGS-Ford
|
1 |
15 |
Lola-Lamborghini
|
1 |
-Pole positions: 3 (Senna 13, Prost 2, Patrese 1)
-Primera fila: 4 (Senna 16, Prost 11, Berger 3, Patrese 2)
-Victòries: 6 (Senna 6, Prost 4, Mansell 2, Boutsen 2, Berger 1, Nannini 1)
-Voltes ràpides: 8 (Prost 5, Senna 3, Mansell 3, Berger 1, Patrese 1, Palmer 1, Gugelmin 1, Nakajima 1)
-Podis: 13 (Prost 11, Senna 7, Mansell 6, Patrese 6, Boutsen 5, Nannini 4, Berger 3, Alboreto 1, Cheever 1, Gugelmin 1, Modena 1, de Cesaris 1, Johansson 1)
-Voltes liderades: 9 (Senna 487, Prost 258, Patrese 100, Mansell 73, Boutsen 60, Berger 54, Warwick 4, Nannini 2, Martini 1)
-Pole positions: 2 (McLaren 15, Ferrari 1)
-Primera fila: 3 (McLaren 27, Ferrari 3, Williams 2)
-Victòries: 4 (McLaren 10, Ferrari 3, Williams 2, Benetton 1)
-Voltes ràpides: 6 (McLaren 8, Ferrari 4, Williams 1, Tyrrell 1, March 1, Lotus 1)
-Podis: 10 (McLaren 18, Williams 11, Ferrari 9, Benetton 4, March 1, Arrows 1, Brabham 1, Tyrrell 1, Dallara 1, Onyx 1)
-Voltes liderades: 6 (McLaren 745, Williams 160, Ferrari 127, Arrows 4, Benetton 2, Minardi 1)