La Pregunta: Gran Premi de Mèxic

GP de Mèxic: Per a l’espectacle, què preferiu, el Safety Car o el VSC?
Guillem Solà: Quan un pilot de Fórmula 1 (o de qualsevol motorsport de velocitat en general) es fica dins el cockpit és conscient que pot tenir un accident degut a diversos factors; a l’igual que un cuiner sap que quan està entre fogons s’arrisca a rebre una esquitxada d’oli candent que li provocaria una cremada. Amb això vull dir que, sí, estic a favor del Virtual Safety Car ja que, d’una banda, no permet tant ajuntament entre pilots com si es tractés d’una sortida llançada i per altra banda, compleix gairebé a la perfecció la missió: neutralitzar la cursa de tal manera que quedi en un estat de standby fins que les circumstàncies permetin córrer de nou al màxim. Jo crec que un Safety Car no s’hauria d’aprofitar per canviar estratègies i, si estàs de sort, poder aprofitar per entrar a box per obtenir un avantatge tàctic; només hauria de servir perquè els comissaris poguessin re-adequar la pista i deixar-la en les millors condicions amb total seguretat per tothom.
Quan surt un Safety Car “real”, el grup s’ajunta i tot l’avantatge que un pilot hagi pogut guanyar per mèrits propis s’esvaeix. Quan marxa el cotxe de seguretat, per tant, és com si es portés a terme una sortida llançada. De cara a l’espectacle potser agrada més això, perquè podem veure més avançaments donada la condició que els monoplaces es troben formant un tren però, d’altra banda, tira per terra la feina que hagi pogut fer un equip durant les voltes anteriors a la sortida del SC per millorar posicions respecte la sortida. Per tant, al meu parer, el SC té un cert avantatge envers el VSC ja que aquest segon obliga als pilots a mantenir la distància entre ells, de manera que la cursa queda totalment adormida i, quan s’acaba el règim de Cotxe de Seguretat Virtual, tothom continua “tal com ho va deixar” abans que s’apliqués el VSC. El contra que li veig podria ser que no permet reagrupament i, a priori, sembla que trauria opcions d’avançament al moment de marxar el Cotxe de pista, però en un campionat on no hi hagués tantes diferències de rendiment entre equips, seria negligible perquè des del principi ja seria tot més igualat.
Just Serrainat: D​esprés del fatídic accident de Jules Bianchi la FIA va decidir implementar el nou Virtual Safety Car que tenia l’objectiu de ser més just en cas d’incidents en cursa, per fer que els pilots capdavanters no perdessin de cop tot l’avantatge respecte als seus rivals que haguessin obtingut fins aquell moment.
Jo crec que des del punt de vista del transcurs de la cursa, és una bona idea per no trencar tant el ritme d’aquesta, però per l’espectador potser el mètode tradicional li donava més espectacle, ja que els cotxes es tornaven a reagrupar i les lluites tornaven a iniciar-se.
En unes últimes temporades on sempre hem tingut un monoplaça dominant, la sortida del Safety Car, ha reactivat algunes curses que s’havien tornat massa avorrides i que gràcies al reagrupament de la graella, han tornat a ser una mica emocionants.
Com tots els sistemes, s’ha vist que té alguns defectes de forma, ja que no és el mateix que aparegui el Virtual Safety Car quan el pilot està en una zona ràpida, que en una lenta o amb corbes, ja que en la primera el pilot sempre pot guanyar alguns segons mentre s’adapta a la nova velocitat. El mateix passa al moment de tornar a reiniciar la cursa, ja que en una zona lenta, és més complicat tornar a restablir una velocitat ràpida.
En definitiva, crec que en l’àmbit de l’espectacle, l’antic cotxe de seguretat potser no era molt just pels pilots de davant que s’havien treballat tot un tram de cursa per agafar un cert avantatge i el perdien de cop, però que per l’espectador representava un nou començament de cursa i noves lluites per posició. El Virtual Safety Car intenta ser més just i no alterar tant la cursa, però al mateix temps fa que si una cursa ja està trencada i sense emoció, no hi hagi grans variacions, ni noves lluites fins al final.

Jordi Domènech: Com en tantes altres coses, la Fórmula 1 no acaba de decidir-se si llençar-se a l’espectacle o bé mantenir una “puresa” ideològica. Segons aquesta idea de puresa, el cotxe de seguretat virtual manté més o menys les distàncies aconseguides pels pilots i és més ràpid a l’hora de reiniciar la cursa.
Si ens ho mirem per l’espectacle, els americans fa anys i panys que treuen el cotxe de seguretat per qualsevol cosa, i de fet els equips ja juguen amb l’estratègia pensant que en algun moment sortirà el cotxe de seguretat, cosa que a vegades provoca algun resultat inesperat.
Quina es la millor opció? Per començar, el Virtual Safety Car té un defecte i és el permetre aturades al box, ja que si dos pilots estan lluitant per una posició, el que s’aturi amb el VSC guanya molt avantatge. A la GP2 i a la GP3 no es permeten les aturades amb VSC, i crec que dins de la puresa és el summum, doncs efectivament congelen les curses fins que es torna a donar bandera verda. En certa manera és com les normes de bandera vermella, on tampoc trobo just que es pugui canviar de pneumàtics, efectivament fent una aturada gratuïta.
Així doncs, en nom de l’espectacle, sóc més partidari de que surti el Safety Car per tres raons: una, el reagrupament de tot el pilot, incloent els pilots que hagin pogut tenir un problema a la primera volta, dues, la possibilitat de que els pilots doblats recuperin la volta, i tres, eliminació dels guanys o pèrdues segons on et toqui el VSC. És cert que el Safety Car també pot variar una cursa, però el pilot que hagi entrat als boxes abans d’una sortida Safety perdrà llocs, però no perdrà temps.
Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.

Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana
Quins pneumàtics fa servir cadascú?
Pilot Equip Mitjà Tou Supertou
44. Lewis Hamilton
Mercedes 3 5 5
6. Nico Rosberg
Mercedes 4 4 5
5. Sebastian Vettel
Ferrari 3 4 6
7. Kimi Räikkönen
Ferrari 2 5 6
19. Felipe Massa
Williams-Mercedes 3 3 7
77. Valtteri Bottas
Williams-Mercedes 3 3 7
3. Daniel Ricciardo
Red Bull-TAG Heuer 3 4 6
33. Max Verstappen
Red Bull-TAG Heuer 3 4 6
11. Sergio Pérez
Force India-Mercedes 3 3 7
27. Nico Hülkenberg
Force India-Mercedes 3 3 7
20. Kevin Magnussen
Renault 5 2 6
30. Jolyon Palmer
Renault 4 3 6
26. Daniil Kvyat
Toro Rosso-Ferrari 2 3 8
55. Carlos Sainz Jr
Toro Rosso-Ferrari 2 3 8
9. Marcus Ericsson
Sauber-Ferrari 3 3 7
12. Felipe Nasr
Sauber-Ferrari 3 3 7
14. Fernando Alonso
McLaren-Honda 3 4 6
22. Jenson Button
McLaren-Honda 3 4 6
94. Pascal Wehrlein
Manor-Mercedes 2 5 6
31. Esteban Ocon
Manor-Mercedes 2 5 6
8. Romain Grosjean
Haas-Ferrari 2 4 7
21. Esteban Gutiérrez
Haas-Ferrari 1 5 7
Horaris del GP de Mèxic
Divendres
Lliures 1: 17.00 (Movistar F1)
Lliures 2: 21:00 (Movistar F1)
Dissabte
Lliures 3: 17.00 (Movistar F1)
Qualificació: 20.00 (Movistar F1)
Diumenge
Cursa: 20.00 (Movistar F1)
Resum: 23.35 (Esport3)
Breus d’última hora:
-Toro Rosso va confirmar durant el GP anterior que Daniil Kvyat i Carlos Sainz seguirien sent els seus pilots.
-Durant el cap de setmana passat la FIA va aclarir les normes sobre moure’s a la frenada per defensar-se, cosa que Max Verstappen ha fet sovint aquest any. L’holandès “no canviarà el seu estil”.
-A Malàisia semblen estar considerant el futur del seu gran premi, tot i el patrocini de Petronas als cotxes campions. El cap del circuit de Sepang va dir que la Fórmula 1 “era avorrida”.
-Felipe Massa va suggerir que Fernando Alonso “deu tenir bons amics entre els comissaris” per no ser sancionat per la col·lisió a Austin.
-Finalment els tests d’hivern seran els dos al Circuit de Barcelona-Catalunya.

I per últim, no us oblideu de la SuperPorra!