Crònica GP de Malàisia: Dia de cops al mundial

Quan semblava que el mundial es decantava cap a una banda per un cop de teatre, de sobte un altre gir inesperat en el que ha acabat sent una cursa força interessant. Mercedes ha perdut tot just la segona cursa aquest any, i si bé a Montmeló va ser culpa exclusivament d’ells, aquí han tingut una mica més d’ajuda.

Strike de Vettel. Mercedes tenia el ritme per fer la pole i controlar la cursa des del davant, però les coses es podien complicar si els Red Bull o els Ferrari els aconseguien avançar a la sortida. Lewis Hamilton i Nico Rosberg han sortit bé i han mantingut les dues primeres posicions mentre que al darrere seu Sebastian Vettel ha sortit millor que Daniel Ricciardo i estava emparellat amb Max Verstappen.
A l’arribar a la primera corba els dos han frenat al límit. A Verstappen se li ha mogut lleugerament el cotxe en frenada però no ha tocat ningú, mentre que Vettel ha tocat a Rosberg, fent-li fer una virolla. Vettel ha abandonat a l’acte amb la suspensió trencada, mentre Rosberg ha baixat a l’última posició.
Immediatament s’ha aplicat el cotxe de seguretat virtual sota el qual han entrat Esteban Gutiérrez, Kevin Magnussen i Daniil Kvyat, que s’havien tocat tots també a la primera corba, recuperant així Rosberg alguna posició. Homes com Esteban Ocon o Fernando Alonso s’han trobat amb guanys de 10 posicions només començar, mentre al davant Hamilton liderava davant Ricciardo, Verstappen, Räikkönen i Pérez.

En aquest moment les coses no pintaven massa bé per a Rosberg.
(Copyright: Red Bull Media)

El VSC remena l’ordre. El següent incident ha arribat a la volta 7, quan Romain Grosjean ha patit l’avaria del fre davanter esquerre i s’ha sortit de la pista. De nou la pista ha quedat en règim de cotxe de seguretat virtual, i alguns pilots han decidit fer la seva primera aturada. Verstappen ha decidit posar un nou joc de pneumàtics tous i només ha baixat un lloc. Force India ha posat el mig mentre els McLaren i Rosberg han optat pel dur, però tots ells han baixat unes cinc posicions per cap.
La pregunta en aquell moment era saber quantes aturades faria cada pilot. Potser Verstappen hauria pogut atacar Hamilton a final de cursa, però la veritat es que l’anglès semblava tenir les coses força controlades amb Ricciardo al segon lloc i simplement es dedicava a tenir avantatge suficient davant l’holandès per si havia de fer una aturada suplementària.

Nou cop de teatre. Però quan semblava que Hamilton recuperaria el liderat del mundial, de cop hem vist les flames sortint del monoplaça número 44. L’anglès té raó quan diu que dels 8 pilots que porten motor Mercedes sembla que només a ell li passin coses, però ha de vigilar quan diu “alguna cosa, o algú, no vol que guanyi aquest mundial”, perquè només fa que donar munició als pseudo-periodistes més a prop del Chiringuito que no pas d’un mitjà seriós.
A la cursa això ha resultat en un nou Safety Car virtual, cosa que ha resolt els dubtes dels capdavanters; tots han muntat un joc de pneumàtics tous per acabar. Ricciardo s’ha mantingut davant de Verstappen en una lluita força intensa just abans de l’avaria de Hamilton i ha aconseguit la seva quarta victòria. Rosberg ha estat tercer amb un avançament dur sobre Räikkönen (més avall en parlo). Valtteri Bottas ha aconseguit el cinquè lloc gràcies a sortir amb el mig i fer només una aturada per posar el dur. Els Force India i els McLaren s’han alternat del sisè al novè lloc, amb gran actuació d’Alonso, i per fi Jolyon Palmer ha puntuat per primer cop, estirant els seus pneumàtics durs durant 31 voltes.

Ningú se salva del shoey…
(Copyright: Mercedes AMG F1)

Abandonaments i sancions. A part dels ja mencionats, Gutiérrez ha abandonat durant el VSC de Hamilton al perdre una roda, Magnussen ha plegat pels danys de la primera corba i també ho ha fet Felipe Nasr a falta de 10 voltes.
M’agradaria però parlar una mica del tema sancions. Vettel ha estat penalitzat amb tres llocs a la graella de Japó per l’incident de la sortida, però per exemple a l’incident a Spa no es va penalitzar ningú. I de nou Nico Rosberg ha rebut una sanció, aquest cop pel seu avançament sobre Räikkönen. L’avançament ha estat pràcticament calcat al que David Coulthard va fer sobre Michael Schumacher el 1999 a la mateixa corba, i en aquell moment ningú va dir res. Tant han canviat les coses en menys de 20 anys?
Però potser més important, i ja ho hem dit més d’una vegada, és el problema de la consistència en les sancions. Un pilot no sap mai si el sancionaran o no. Jo no hi veig tanta diferència entre el contacte a Bèlgica i el d’avui, considerant que és la primera corba d’un gran premi, però uns dies es sanciona i altres no. O bé es deixa als pilots competir, o bé se’ls avisa de que no es poden tocar-se, però no pot ser que el criteri canviï a cada cursa.

El que semblava un cop sobre la taula de Hamilton al mundial s’ha convertit en un desavantatge de 23 punts. Però farà bé Nico Rosberg de no refiar-se, doncs quan l’anglès sent que tot està en contra seva sembla que és quan es motiva més. Per altra banda, és una bona notícia veure un nou guanyador aquesta temporada, però de nou els dos Mercedes han hagut de tenir problemes perquè això passés. Podem dir que gràcies a Vettel i al motor de Hamilton Red Bull ha aconseguit el primer doblet des del 2013…
Diumenge que ve segueix la batalla a Suzuka!

-Haas. Doble abandonament preocupant.
-Sebastian Vettel. Passat de rosca a la primera corba.
-Comissaris. De nou, perquè avui es sancionen coses que altres dies no?

-McLaren.  Ja fermament a la batalla pel quart lloc.

-Force India. Consistents.
-Palmer i Bottas. Bon treball amb una sola aturada


-Nico Rosberg. Gran recuperació des del fons de la graella.

-Fernando Alonso. Remuntada excel·lent, difícil demanar més.
-Red Bull. Al lloc adequat per aconseguir el doblet.
Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Daniel Ricciardo 3 Red Bull-TAG Heuer RB12 1h 37’12.776 4 56
2 18 Max Verstappen 33 Red Bull-TAG Heuer RB12 + 2.443 3 56
3 15 Nico Rosberg 6 Mercedes W07 Hybrid + 25.516 2 56
4 12 Kimi Räikkönen 7 Ferrari SF16-H + 28.785 6 56
5 10 Valtteri Bottas 77 Williams-Mercedes FW38 + 1’01.582 11 56
6 8 Sergio Pérez  11 Force India-Mercedes VJM09 + 1’03.794 7 56
7 6 Fernando Alonso 14 McLaren-Honda MP4-31 + 1’05.205 22 56
8 4 Nico Hülkenberg 27 Force India-Mercedes VJM09 + 1’14.062 8 56
9 2 Jenson Button 22 McLaren-Honda MP4-31 + 1’21.286 9 56
10 1 Jolyon Palmer 30 Renault RS16 + 1’35.466 19 56
11 Carlos Sainz Jr 55 Toro Rosso-Ferrari STR11 + 1’38.878 16 56
12 Marcus Ericsson 9 Sauber-Ferrari C35 + 1 volta 17 55
13 Felipe Massa 19 Williams-Mercedes FW38 + 1 volta 10 55
14 Daniil Kvyat 26 Toro Rosso-Ferrari STR11 + 1 volta 15 55
15 Pascal Wehrlein 94 Manor-Mercedes MRT05 + 1 volta 21 55
16 Esteban Ocon 31 Manor-Mercedes MRT05 + 1 volta 20 55
DNF Felipe Nasr 12 Sauber-Ferrari C35 Abandonament 18 46
DNF Lewis Hamilton 44 Mercedes W07 Hybrid Motor 1 40
DNF Esteban Gutiérrez 21 Haas-Ferrari VF-16 Pèrdua roda 13 39
DNF Kevin Magnussen 20 Renault RS16 Danys accident 14 17
DNF Romain Grosjean 8 Haas-Ferrari VF-16 Frens 12 7
DNF Sebastian Vettel 5 Ferrari SF16-H Accident 5 0