La guerra FISA-FOCA seguia. Ara clarament els dos bàndols eren els equips anglesos (FOCA) contra les normes de la FISA, a qui feien costat els equips francesos i italians. La FOCA, dins d’una batalla molt més general pels diners i pels drets d’imatge, considerava que la FISA perjudicava normativament l’ingeni dels constructors britànics envers la potència dels motors turbo. A conseqüència del conflicte el gran premi de Sud-Àfrica no va comptar pel campionat.
Esportivament l’any va estar marcar per la divisió a Williams. El vigent campió Alan Jones va guanyar la primera cursa. A la segona, a Brasil, Carlos Reutemann liderava davant Jones i l’equip va treure una pissarra indicant “JONES-REUT”, manant a l’argentí que deixés passar a l’australià. Reutemann va fer cas omís, dient que amb la pluja no va veure la pissarra, i Williams va passar a operar com dos equips.
Malgrat tot, exhibint gran regularitat, Reutemann va liderar durant tota la temporada, però Nelson Piquet amb el Brabham BT49 va anar retallant-li l’avantatge, fins que a l’arribar al circuit del pàrquing de l’hotel Caesars a Las Vegas, el brasiler va quedar cinquè mentre l’argentí era setè, prenent-li el títol per un punt. El “Lole” havia fet la pole, però amb problemes de canvi no va ser capaç de quedar davant un exhaust Piquet.
Per altra banda, cada cop més els motors turbo prenien el protagonisme, si bé no eren del tot fiables. Alain Prost va obtenir 3 victòries amb Renault però no va ser mai rival per al títol, mentre que Gilles Villeneuve, amb el Ferrari 126CK molt potent però complicat de conduir, va obtenir dos triomfs memorables a Mònaco i al Jarama.
McLaren, amb el primer xassís de fibra de carboni, va tornar a la victòria després de quatre anys de sequera.
Piquet amb un punt de sobreviratge. |
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
15/3 | LB | Patrese (Arrows) | Jones (Williams) | Jones (Williams) |
29/3 | BR | Piquet (Brabham) | Reutemann (Williams) | Surer (Ensign) |
12/4 | RA | Piquet (Brabham) | Piquet (Brabham) | Piquet (Brabham) |
3/5 | SM | Villeneuve (Ferrari) | Piquet (Brabham) | Villeneuve (Ferrari) |
17/5 | B | Reutemann (Williams) | Reutemann (Williams) | Reutemann (Williams) |
31/5 | MO | Piquet (Brabham) | Villeneuve (Ferrari) | Jones (Williams) |
21/6 | E | Laffite (Ligier) | Villeneuve (Ferrari) | Jones (Williams) |
5/7 | F | Arnoux (Renault) | Prost (Renault) | Prost (Renault) |
18/7 | GB | Arnoux (Renault) | Watson (McLaren) | Arnoux (Renault) |
2/8 | D | Prost (Renault) | Piquet (Brabham) | Jones (Williams) |
16/8 | Ö | Arnoux (Renault) | Laffite (Ligier) | Laffite (Ligier) |
30/8 | NL | Prost (Renault) | Prost (Renault) | Jones (Williams) |
13/9 | I | Arnoux (Renault) | Prost (Renault) | Reutemann (Williams) |
27/9 | CA |
Piquet (Brabham)
|
Laffite (Ligier) | Watson (McLaren) |
17/10 | LV |
Reutemann (Williams)
|
Jones (Williams) | Pironi (Ferrari) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Nelson Piquet
|
Brabham-Ford | 50 |
2 |
Carlos Reutemann
|
Williams-Ford | 49 |
3 |
Alan Jones
|
Williams-Ford | 46 |
4 |
Jacques Laffite
|
Ligier-Matra | 44 |
5 |
Alain Prost
|
Renault | 43 |
6 |
John Watson
|
McLaren-Ford | 27 |
7 |
Gilles Villeneuve
|
Ferrari | 25 |
8 |
Elio de Angelis
|
Lotus-Ford | 14 |
9 |
René Arnoux
|
Renault | 11 |
10 |
Héctor Rebaque
|
Brabham-Ford | 11 |
11 |
Riccardo Patrese
|
Arrows-Ford | 10 |
12 |
Eddie Cheever
|
Tyrrell-Ford | 10 |
13 |
Didier Pironi
|
Ferrari | 9 |
14 |
Nigel Mansell
|
Lotus-Ford | 8 |
15 |
Bruno Giacomelli
|
Alfa Romeo | 7 |
16 |
Marc Surer
|
Ensign-Ford | 4 |
17 |
Mario Andretti
|
Alfa Romeo | 3 |
18 |
Patrick Tambay
|
Theodore-Ford | 1 |
18 |
Andrea de Cesaris
|
McLaren-Ford | 1 |
18 |
Slim Borgudd
|
ATS-Ford | 1 |
18 |
Eliseo Salazar
|
Ensign-Ford | 1 |
Equip | Punts | |
1 |
Williams-Ford
|
95 |
2 |
Brabham-Ford
|
61 |
3 |
Renault
|
54 |
4 |
Ligier-Matra
|
44 |
5 |
Ferrari
|
34 |
6 |
McLaren-Ford
|
28 |
7 |
Lotus-Ford
|
22 |
8 |
Arrows-Ford
|
10 |
9 |
Alfa Romeo
|
10 |
10 |
Tyrrell-Ford
|
10 |
11 |
Ensign-Ford
|
5 |
12 |
Theodore-Ford
|
1 |
12 |
ATS-Ford
|
1 |
-Pole positions: 7 (Arnoux 4, Piquet 4, Prost 2, Reutemann 2, Patrese 1, Villeneuve 1, Laffite 1)
-Primera fila: 9 (Arnoux 6, Reutemann 6, Prost 5, Piquet 5, Jones 3, Villeneuve 2, Patrese 1, Laffite 1, Watson 1)
-Victòries: 7 (Prost 3, Piquet 3, Jones 2, Reutemann 2, Villeneuve 2, Laffite 2, Watson 1)
-Voltes ràpides: 10 (Jones 5, Reutemann 2, Surer 1, Piquet 1, Villeneuve 1, Prost 1, Arnoux 1, Pironi 1, Laffite 1, Watson 1)
-Podis: 11 (Reutemann 7, Piquet 7, Laffite 7, Jones 6, Prost 6, Watson 4, Villeneuve 3, Patrese 2, Mansell 1, Arnoux 1, Giacomelli 1)
-Voltes liderades: 10 (Prost 212, Jones 188, Piquet 185, Reutemann 104, Villeneuve 86,Laffite 66, Arnoux 56, Pironi 44, Patrese 24, Watson 8)
-Pole positions: 6 (Renault 6, Brabham 4, Williams 2, Arrows 1, Ferrari, Ligier 1)
-Primera fila: 7 (Renault 11, Williams 9, Brabham 5, Ferrari 2, Arrows 1, Ligier 1, McLaren 1)
-Victòries: 6 (Williams 4, Renault 3, Brabham 3, Ferrari 2, Ligier 2, McLaren 1)
-Voltes ràpides: 7 (Williams 7, Renault 2, Ferrari 2, Ensign 1, Ligier 1, Brabham 1, McLaren 1)
-Podis: 9 (Williams 13, Ligier 7, Brabham 7, Renault 7, McLaren 4, Ferrari 3, Arrows 2, Lotus 1, Alfa Romeo 1)
-Voltes liderades: 7 (Williams 292, Renault 268, Brabham 185, Ferrari 130, Ligier 66, Arrows 24, McLaren 8)