El 1980 va ser un dels anys àlgids en la guerra entre la federació (FISA) i els equips majoritàriament britànics (FOCA). Els equips FOCA entenien que la federació, presidida pel francès Jean-Marie Balestre, afavoria als equips amb motor turbo (Renault i més endavant Ferrari). Mentrestant la FISA imposava normes per reduir l’efecte terra, amb desqualificacions. Es va arribar al punt de que es va disputar el GP d’Espanya al Jarama, però no va comptar pel mundial. Tot això entrava dins d’un conflicte més global entre la federació i els equips pels drets d’imatge i la direcció del campionat.
Williams seguia tenint el millor disseny, si bé ja no tenien el motor més potent que era el turbo de Renault. Però els monoplaces francesos eren fràgils i Alan Jones, amb cinc victòries, es va endur el mundial. Williams després de molts anys de ser un equip petit, finalment aconseguia els títols de pilots i constructors.
Nelson Piquet es va erigir com el principal rival de l’australià a bord del Brabham amb motor Ford, amb Carlos Reutemann, els pilots de Ligier i René Arnoux com a altres protagonistes.
El 1980 debutaren dos joves que marcarien la dècada. Un, el britànic Nigel Mansell a Lotus, i l’altre, el francès Alain Prost en una McLaren en reconstrucció després de la compra per part de Marlboro i Ron Dennis.
Per la seva banda, Ferrari va tenir un any tant o més lamentable que McLaren, sumant tant sols 8 punts i amb el vigent campió Jody Scheckter no classificant-se per a la cursa de Canadà. El sud-africà es va retirar, i qui també ho va fer va ser Emerson Fittipaldi, després d’anys de lluitar amb l’equip familiar.
Alfa Romeo va sumar els primers punts des del 1951, havent retornat a finals de 1979. Malauradament, Patrick Depailler va morir al volant d’un dels vehicles italians en uns tests a Hockenheim. També Clay Regazzoni, que pilotava per Ensign, va quedar paraplègic en un accident a Long Beach.
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
13/1 | RA | Jones (Williams) | Jones (Williams) | Jones (Williams) |
27/1 | BR | Jabouille (Renault) | Arnoux (Renault) | Arnoux (Renault) |
1/3 | SA | Jabouille (Renault) | Arnoux (Renault) | Arnoux (Renault) |
30/3 | LB | Piquet (Brabham) | Piquet (Brabham) | Piquet (Brabham) |
4/5 | B | Jones (Williams) | Pironi (Ligier) | Laffite (Ligier) |
18/5 | MO | Pironi (Ligier) | Reutemann (Williams) | Reutemann (Williams) |
29/6 | F | Laffite (Ligier) | Jones (Williams) | Jones (Williams) |
13/7 | GB | Pironi (Ligier) | Jones (Williams) | Pironi (Ligier) |
10/8 | D | Jones (Williams) | Laffite (Ligier) | Jones (Williams) |
17/8 | Ö | Arnoux (Renault) | Jabouille (Renault) | Arnoux (Renault) |
31/8 | NL | Arnoux (Renault) | Piquet (Brabham) | Arnoux (Renault) |
14/9 | I | Arnoux (Renault) | Piquet (Brabham) | Jones (Williams) |
28/9 | CA | Piquet (Brabham) | Jones (Williams) | Pironi (Ligier) |
5/10 | US |
Giacomelli (Alfa Romeo)
|
Jones (Williams) | Jones (Williams) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Alan Jones
|
Williams-Ford | 51 |
2 |
Nelson Piquet
|
Brabham-Ford | 47 |
3 |
Carlos Reutemann
|
Williams-Ford | 40 |
4 |
Jacques Laffite
|
Ligier-Ford | 36 |
5 |
Didier Pironi
|
Ligier-Ford | 29 |
6 |
René Arnoux
|
Renault | 20 |
7 |
Elio de Angelis
|
Lotus-Ford | 20 |
8 |
Jean-Pierre Jabouille
|
Renault | 17 |
9 |
Riccardo Patrese
|
Arrows-Ford | 15 |
10 |
Keke Rosberg
|
Fittipaldi-Ford | 14 |
11 |
Derek Daly
|
Tyrrell-Ford | 14 |
11 |
John Watson
|
McLaren-Ford | 14 |
13 |
Jean-Pierre Jarier
|
Tyrrell-Ford | 9 |
14 |
Gilles Villeneuve
|
Ferrari | 4 |
15 |
Emerson Fittipaldi
|
Fittipaldi-Ford | 3 |
16 |
Alain Prost
|
McLaren-Ford | 3 |
17 |
Jochen Mass
|
Arrows-Ford | 3 |
18 |
Bruno Giacomelli
|
Alfa Romeo | 3 |
19 |
Jody Scheckter
|
Ferrari | 2 |
20 |
Héctor Rebaque
|
Brabham-Ford | 2 |
20 |
Mario Andretti
|
Lotus-Ford | 1 |
Equip | Punts | |
1 |
Williams-Ford
|
120 |
2 |
Ligier-Ford
|
66 |
3 |
Brabham-Ford
|
55 |
4 |
Renault
|
38 |
5 |
Lotus-Ford
|
14 |
6 |
Tyrrell-Ford
|
12 |
7 |
Arrows-Ford
|
11 |
8 |
Fittipaldi-Ford
|
11 |
9 |
McLaren-Ford
|
11 |
10 |
Ferrari
|
8 |
11 |
Alfa Romeo
|
2 |
-Pole positions: 7 (Jones 3, Arnoux 3, Jabouille 2, Pironi 2, Piquet 2, Laffite 1, Giacomelli 1)
-Primera fila: 8 (Arnoux 6, Jabouille 6, Jones 4, Pironi 4, Laffite 3, Piquet 3, Reutemann 1, Giacomelli 1)
-Victòries: 7 (Jones 5, Piquet 3, Arnoux 2, Laffite 1, Pironi 1, Jabouille 1, Reutemann 1)
-Voltes ràpides: 6 (Jones 5, Arnoux 4, Pironi 2, Laffite 1, Reutemann 1, Piquet 1)
-Podis: 11 (Jones 10, Reutemann 8, Piquet 6, Laffite 5, Pironi 5, Arnoux 3, Rosberg 1, de Angelis 1, Fittipaldi 1, Patrese 1, Jabouille 1)
-Voltes liderades: 9 (Piquet 218, Jones 174, Pironi 171, Jabouille 145, Laffite 73, Arnoux 54, Giacomelli 31, Reutemann 22, Villeneuve 1)
-Pole positions: 5 (Renault 5, Ligier 3, Williams 3, Brabham 2, Alfa Romeo 1)
-Primera fila: 5 (Renault 12, Ligier 7, Williams 5, Brabham 3, Alfa Romeo 1)
-Victòries: 4 (Williams 6, Renault 3, Brabham 3, Ligier 2)
-Voltes ràpides: 4 (Williams 6, Renault 4, Ligier 3, Brabham 1)
-Podis: 7 (Williams 18, Ligier 10, Brabham 6, Renault 4, Fittipaldi 2, Lotus 1, Arrows 1)
-Voltes liderades: 6 (Ligier 244, Brabham 218, Renault 199, Williams 196, Alfa Romeo 31, Ferrari 1)