Lewis Hamilton guanya per tercer any consecutiu a Silverstone en un gran premi força marcat per les decisions i penalitzacions de direcció de carrera.
Inici marcat per la pluja? No, més aviat inici marcat pel Safety Car. Crec que Charlie Whiting i direcció de carrera en general disminueixen l’apreciació del públic pel talent dels pilots amb les sortides rere el Safety Car. És cert que el xàfec que ha caigut més o menys 20 minuts abans de la sortida ha estat força intens, però si la Fórmula 1 és el cim de l’automobilisme i la majoria dels seus pilots són els millors del món, han de poder prendre una sortida sobre asfalt mullat sense pensar que hi haurà una catàstrofe. I després, mantenir cinc voltes el Safety Car. Un es pregunta per què tenir pneumàtics de pluja extrema quan el cotxe de seguretat es manté en pista fins el moment en que els pilots ja poden canviar als intermedis.
La F1 ha de còrrer en aquestes condicions, no passejar-se rere el Safety. (Copyright: Red Bull Media) |
El cotxe de seguretat virtual dóna i treu. Just al moment que marxava el Safety Car, tothom del cinquè lloc en avall ha entrat entre les voltes 5 i 6 a canviar a intermedis. Això ha deixat a Hamilton, Nico Rosberg, Max Verstappen, Sergio Pérez, Felipe Nasr i Marcus Ericsson en els sis primers llocs.
Però a l’inici de la volta 7 Pascal Wehrlein ha perdut el control a la primera corba i ha hagut d’abandonar. La grua ha retirat el cotxe sota règim de cotxe de seguretat virtual i els sis pilots abans mencionats han fet la seva aturada perdent 10 segons menys que la resta de pilots.
Aquest fet ha beneficiat principalment a Pérez, que era desè abans de les aturades i ha tornat a la pista mantenint el quart lloc, i ha perjudicat per exemple a Daniel Ricciardo, que ha passat d’estar quart just al darrere del seu company Verstappen, a quedar cinquè a 11 segons de l’holandès.
Però a l’inici de la volta 7 Pascal Wehrlein ha perdut el control a la primera corba i ha hagut d’abandonar. La grua ha retirat el cotxe sota règim de cotxe de seguretat virtual i els sis pilots abans mencionats han fet la seva aturada perdent 10 segons menys que la resta de pilots.
Aquest fet ha beneficiat principalment a Pérez, que era desè abans de les aturades i ha tornat a la pista mantenint el quart lloc, i ha perjudicat per exemple a Daniel Ricciardo, que ha passat d’estar quart just al darrere del seu company Verstappen, a quedar cinquè a 11 segons de l’holandès.
Sortides al primer sector. La pista s’ha anat assecant i realment no hi ha hagut gaire varietat estratègica, degut a que pràcticament tothom ha posat els intermedis al mateix temps i tothom ha posat el pneumàtic mig entre les voltes 15 i 18.
Si més no, la varietat ha vingut per les diferents sortides i virolles, ja que la pista no s’ha acabat d’eixugar del tot. Rosberg ha tingut un petit moviment a Maggots que ha motivat l’avançament per fora de Verstappen a Chapel i Bottas ha fet una virolla a Vale, però la majoria de sortides han tingut lloc a la primera corba, Farm.
Ja hem mencionat l’abandonament de Wehrlein, i el seu company Rio Haryanto també ha acabat la cursa allà. Gairebé ningú s’ha lliurat de sortir-se allà, però potser els que han perdut més temps han estat Sebastian Vettel, Carlos Sainz i Fernando Alonso. Especialment en el cas dels espanyols, sense les sortides de pista Sainz podria haver optat al cinquè lloc i Alonso podria haver puntuat.
Si més no, la varietat ha vingut per les diferents sortides i virolles, ja que la pista no s’ha acabat d’eixugar del tot. Rosberg ha tingut un petit moviment a Maggots que ha motivat l’avançament per fora de Verstappen a Chapel i Bottas ha fet una virolla a Vale, però la majoria de sortides han tingut lloc a la primera corba, Farm.
Ja hem mencionat l’abandonament de Wehrlein, i el seu company Rio Haryanto també ha acabat la cursa allà. Gairebé ningú s’ha lliurat de sortir-se allà, però potser els que han perdut més temps han estat Sebastian Vettel, Carlos Sainz i Fernando Alonso. Especialment en el cas dels espanyols, sense les sortides de pista Sainz podria haver optat al cinquè lloc i Alonso podria haver puntuat.
Polèmica final i penalització discutible. Rosberg ha tornat a avançar a Verstappen per la segona posició a Stowe, però a 6 voltes del final l’alemany perdia gairebé tres segons. Momentàniament, la caixa de canvis del Mercedes s’havia quedat clavada en setena velocitat, i l’enginyer de Rosberg, Tony Ross, li ha indicat que modifiqués uns paràmetres. Sortosament per a Rosberg, el problema s’ha resolt i ni tant sols ha perdut una posició, però la FIA ha investigat l’incident per ser una comunicació de ràdio no permesa.
Rosberg ha pujat al podi com a segon però hores després li han imposat una penalització de 10 segons, amb la qual cosa ha baixat a la tercera posició i amb només un punt d’avantatge davant Hamilton.
Deixeu-me dir que en la meva opinió, em sembla una penalització ridícula (com la d’Àustria). Ja d’entrada la norma em sembla estúpida, però si hi és, s’ha d’aplicar. I si Rosberg hauria hagut d’abandonar (com ha dit ell) sense les instruccions per ràdio, doncs hauria d’haver estat desqualificat i no sumar cap punt, doncs segons sembla la instrucció per ràdio l’ha permès acabar la cursa, li ha donat un avantatge envers als altres equips que potser també han tingut problemes i no han dit res.
Que pot pensar Pérez que va patir un accident a Àustria per problema de frens perquè el seu equip va seguir la norma al peu de la lletra i no li va dir res?
La decisió d’avui deixa un precedent molt perillós, i d’ara en endavant els equips arriscaran sabent que la penalització serà potser de 10 segons. I tot això només s’arreglarà o bé prohibint tots els missatges per ràdio o bé liberalitzant totalment les comunicacions, com abans.
Rosberg ha pujat al podi com a segon però hores després li han imposat una penalització de 10 segons, amb la qual cosa ha baixat a la tercera posició i amb només un punt d’avantatge davant Hamilton.
Deixeu-me dir que en la meva opinió, em sembla una penalització ridícula (com la d’Àustria). Ja d’entrada la norma em sembla estúpida, però si hi és, s’ha d’aplicar. I si Rosberg hauria hagut d’abandonar (com ha dit ell) sense les instruccions per ràdio, doncs hauria d’haver estat desqualificat i no sumar cap punt, doncs segons sembla la instrucció per ràdio l’ha permès acabar la cursa, li ha donat un avantatge envers als altres equips que potser també han tingut problemes i no han dit res.
Que pot pensar Pérez que va patir un accident a Àustria per problema de frens perquè el seu equip va seguir la norma al peu de la lletra i no li va dir res?
La decisió d’avui deixa un precedent molt perillós, i d’ara en endavant els equips arriscaran sabent que la penalització serà potser de 10 segons. I tot això només s’arreglarà o bé prohibint tots els missatges per ràdio o bé liberalitzant totalment les comunicacions, com abans.
Hamilton, on fire. (Copyright: Mercedes AMG F1) |
Si una cosa està clara és que ara mateix Lewis Hamilton sembla en camí del seu quart mundial, malgrat l’inici explosiu de Rosberg, malgrat les estadístiques. Només les avaries i penalitzacions probables per canvi de motor poden frenar el pilot anglès davant un Nico que s’empetiteix cursa a cursa.
No voldria acabar la crònica sense mencionar Hamilton i Verstappen. L’un per les seves celebracions i l’altre pel seu talent fan que, a pesar de les decisions, del Safety Car i dels track limits, valgui la pena mirar la Fórmula 1.
-Williams. Lents en aquestes condicions, i no és la primera vegada.
-Manor. Errors dels dos pilots a la corba 1.
–FIA. Sobre-protegint i sobre-regulant no es fa la F1 més atractiva.
-Ferrari. Clarament el tercer cotxe aquest GP i amb fallades de fiabilitat.
-Sainz i Alonso. Era un dia per aconseguir resultats sonats.
-La pluja. Ha donat diversió tot i el cotxe de seguretat…
-Lewis Hamilton. No ha estat perfecte però té l’iniciativa ara mateix.
-Max Verstappen. Sort d’ell, o els Mercedes haurien desaparegut a la distància.
-Force India. Aprofitant les condicions i acostant-se a Williams.
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W07 Hybrid | 1h 34’55.831 | 1 | 52 |
2 | 18 | Max Verstappen | 33 | Red Bull-TAG Heuer | RB12 | + 8.250 | 3 | 52 |
3 | 15 | Nico Rosberg | 6 | Mercedes | W07 Hybrid | + 16.911 | 2 | 52 |
4 | 12 | Daniel Ricciardo | 3 | Red Bull-TAG Heuer | RB12 | + 26.211 | 4 | 52 |
5 | 10 | Kimi Räikkönen | 7 | Ferrari | SF16-H | + 1’09.743 | 5 | 52 |
6 | 8 | Sergio Pérez | 11 | Force India-Mercedes | VJM09 | + 1’16.941 | 10 | 52 |
7 | 6 | Nico Hülkenberg | 27 | Force India-Mercedes | VJM09 | + 1’17.712 | 8 | 52 |
8 | 4 | Carlos Sainz | 55 | Toro Rosso-Ferrari | STR11 | + 1’25.858 | 7 | 52 |
9 | 2 | Sebastian Vettel | 5 | Ferrari | SF16-H | + 1’31.654 | 11 | 52 |
10 | 1 | Daniil Kvyat | 26 | Toro Rosso-Ferrari | STR11 | + 1’32.600 | 15 | 52 |
11 | Felipe Massa | 19 | Williams-Mercedes | FW38 | + 1 volta | 12 | 51 | |
12 | Jenson Button | 22 | McLaren-Honda | MP4-31 | + 1 volta | 17 | 51 | |
13 | Fernando Alonso | 14 | McLaren-Honda | MP4-31 | + 1 volta | 9 | 51 | |
14 | Valtteri Bottas | 77 | Williams-Mercedes | FW38 | + 1 volta | 6 | 51 | |
15 | Felipe Nasr | 12 | Sauber-Ferrari | C35 | + 1 volta | 21 | 51 | |
16 | Esteban Gutiérrez | 21 | Haas-Ferrari | VF-16 | + 1 volta | 14 | 51 | |
17 | Kevin Magnussen | 20 | Renault | RS16 | Caixa canvis | 16 | 49 | |
18 | Jolyon Palmer | 30 | Renault | RS16 | Caixa canvis | 18 | 37 | |
19 | Rio Haryanto | 88 | Manor-Mercedes | MRT05 | Virolla | 19 | 24 | |
20 | Romain Grosjean | 8 | Haas-Ferrari | VF-16 | Avaria | 13 | 17 | |
21 | Marcus Ericsson | 9 | Sauber-Ferrari | C35 | Motor | 22 | 11 | |
22 | Pascal Wehrlein | 94 | Manor-Mercedes | MRT05 | Virolla | 20 | 6 |