Crònica GP d’Europa: Rosberg domina al decorat de cartró

Nico Rosberg ha recuperat l’avantatge que tenia després de Mònaco al dominar sense problemes i sense oposició el gran premi d’Europa a Baku.

Doblet alemany, Rosberg davant de Vettel.
(Copyright: Mercedes AMG F1)

Això és espectacle? Abans d’escriure el resum de la cursa vull parlar del que significa aquest gran premi, en diversos aspectes. Ens n’anem a un país on per augmentar el seu perfil internacional paguen 40 milions d’euros a Bernie Ecclestone per tenir un gran premi de Fórmula 1. Tant hi fa que s’hi violin els drets humans ni que sigui el país 160 de 180 en llibertat de premsa, ens tapem el nas i hi anem. I sobretot tant hi fa que sigui el mateix cap de setmana de les 24 hores de Le Mans, malgrat que aquestes hagin estat més excitants que la pròpia F1.
Gairebé ningú va a la cursa. Hi havia seients per a 28.000 persones que em semblen francament molt poques i no sé si estaven plenes les localitats, però es que per veure un espectacle? de cotxes avançant-se únicament amb un DRS molt mal ubicat que donava molt avantatge al pilot que avança…
I per acabar el circuit. El traçat estava força bé, però per què a Baku es permeten coses que no es permeten a altres llocs? És acceptable una corba tant estreta que no hi passin dos cotxes d’ample? És acceptable que en un circuit urbà s’arribi als 378 kph, segons la telemetria del Williams de Bottas?
Per acabar, és molt maco Baku, però no a costa d’altres grans premis. Per què no anem a França? Per què hi ha dubtes sobre Monza? Per què anem a circuits que semblen decorats de cartró, sense història ni vida pròpia ni tradició en l’automobilisme?

Passeig militar de Rosberg. No vull treure-li mèrits a les 5 victòries de Nico Rosberg aquesta temporada, però em dóna la sensació de que no n’hagut de lluitar cap realment. A Austràlia, errada estratègica de Ferrari, a Bahrain Hamilton és tocat a la primera corba, i a Rússia, Xina i Europa l’anglès té problemes a la classificació, si bé els d’ahir van ser provocats per ell mateix.
A mi personalment em va estranyar la manera com el britànic va perdre’s a partir de la classificació, havent anat força bé durant els lliures.
Però cal dir que Rosberg va fer la pole, i avui ha marcat un bon ritme d’inici per no ser atrapat amb el DRS, acabant finalment amb Grand Chelem: pole, victòria, volta ràpida i totes les voltes liderades.

Pérez no desaprofita mai l’ocasió. La seva cotització va pujant…
(Copyright: Force India F1 Team)

Bé Ferrari i Force India. Els altres dos equips notables de la cursa han estat Ferrari i Force India. L’equip italià semblava força perdut divendres, però ja ahir van arreglar la situació i avui no han comés errades amb l’estratègia, aconseguint el millor resultat possible amb Vettel. Hauria estat Räikkönen tercer sense la penalització (per mi força estúpida)? Penso que no, duia moltes voltes i en Checo ha estat molt fort tot el cap de setmana. Nou podi per a Force India, però els ha de quedar una certa sensació de que podrien haver fet més sense l’error de Pérez a la FP3 que li va comportar sortir setè en comptes de segon i els de la banda de Hülkenberg ahir a la Q2 i avui amb l’estratègia.

DRS, DRS i DRS.  L’autèntic protagonista ha estat el DRS. No entenc perquè hi havia només un punt de detecció: els pilots avançaven al final de la primera zona i llavors a sobre tenien DRS sobre el pilot avançat, que no en tenia.
Val a dir que això no ha servit de massa als pilots de Williams, als quals esperava més amunt (sisè Bottas i desè Massa) degut a tenir un motor Mercedes. Si que ha pesat pel que fa als motors Renault, amb Daniel Ricciardo caient del segon lloc de la graella al setè lloc final just davant del seu company i l’equip oficial ocupant les dues últimes posicions ahir. No ha semblat notar-se tant amb els Honda, amb un Button a la porta dels punts.

El primer cap de setmana de juliol segueix el campionat al Red Bull Ring. Continuarà Rosberg amb la iniciativa o Hamilton contraatacarà?

-Toro Rosso. Els dos cotxes fora per problemes de suspensió

-Renault. No recordo cap cursa amb els dos Renault últims a la classificació.

Pirelli. Una nova cursa on realment no s’ha pogut fer massa res amb l’estratègia per la duresa dels pneumàtics.

-Lewis Hamilton. Molts errors a la classificació que el condemnen diumenge.

-Williams. Perdent posició amb Force India en els equips Mercedes.
-Felipe Nasr. Cursa força respectable, davant dels Haas i els Renault.




-Nico Rosberg. Executant a la perfecció.

-Ferrari. Bona recuperació dins del cap de setmana.
-Force India. Nou podi i molt competitius.
Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Nico Rosberg 6 Mercedes W07 Hybrid 1h 32’52.366 1 51
2 18 Sebastian Vettel 5 Ferrari SF16-H + 16.696 3 51
3 15 Sergio Pérez 11 Force India-Mercedes VJM09 + 25.241 7 51
4 12 Kimi Räikkönen 7 Ferrari SF16-H + 33.102 4 51
5 10 Lewis Hamilton 44 Mercedes W07 Hybrid + 56.335 10 51
6 8 Valtteri Bottas 77 Williams-Mercedes FW38 + 1’00.886 8 51
7 6 Daniel Ricciardo 3 Red Bull-TAG Heuer RB12 + 1’09.229 2 51
8 4 Max Verstappen 33 Red Bull-TAG Heuer RB12 + 1’10.696 9 51
9 2 Nico Hülkenberg 27 Force India-Mercedes VJM09 + 1’17.708 12 51
10 1 Felipe Massa 19 Williams-Mercedes FW38 + 1’25.375 5 51
11 Jenson Button 22 McLaren-Honda MP4-31 + 1’44.817 19 51
12 Felipe Nasr 12 Sauber-Ferrari C35 + 1 volta 15 50
13 Romain Grosjean 8 Haas-Ferrari VF-16 + 1 volta 11 50
14 Kevin Magnussen 20 Renault RS16 + 1 volta 22 50
15 Jolyon Palmer 30 Renault RS16 + 1 volta 21 50
16 Esteban Gutiérrez 21 Haas-Ferrari VF-16 + 1 volta 14 50
17 Marcus Ericsson 9 Sauber-Ferrari C35 + 1 volta 20 50
18 Rio Haryanto 88 Manor-Mercedes MRT05 + 2 voltes 16 49
19 Fernando Alonso 14 McLaren-Honda MP4-31 Caixa canvis 13 42
20 Pascal Wehrlein 94 Manor-Mercedes MRT05 Frens 17 39
21 Carlos Sainz Jr 55 Toro Rosso-Ferrari STR11 Suspensió 18 31
22 Daniil Kvyat 26 Toro Rosso-Ferrari STR11 Suspensió 6 6