Un pilot d’Alfa Romeo va guanyar també el segon mundial de Fórmula 1, però no va ser tant fàcil. La casa de Milà va millorar lleugerament el cotxe, que ara es denominava 159, però el disseny començava a mostrar la seva edat. Sobretot, gastava més combustible que els nous dissenys d’altres marques.
Entre ells, el més competitiu era el Ferrari 375 aparegut ja a les darreries de 1950. Amb ell, l’argentí José Froilán González va aconseguir a Silverstone la primera de les més de 200 victòries del Cavallino Rampante.
Podríem dir que el campionat es va dividir en dues meitats; la primera dominada per Alfa Romeo i la segona per Ferrari, amb dues victòries més aconseguides per Alberto Ascari que van fer que l’italià i l’argentí Juan Manuel Fangio arribessin al circuit de Pedralbes a Barcelona separats només per dos punts, en el que era l’última cursa del mundial.
Ferrari va decidir muntar uns pneumàtics Pirelli més petits per a l’ocasió però els van desgastar molt més. Mentre Ascari feia diverses aturades i quedava a dues voltes de distància a la quarta posició, Fangio amb el seu Alfa que portava pneumàtics Pirelli normals guanyava la cursa i el campionat.
Pel que fa a la resta, ni Talbot ni Maserati van participar, els seus cotxes conduits per diferents pilots de manera privada.
British Racing Motors, més coneguda com a BRM, va debutar al mundial amb el P15, que muntava un espectacular però fràgil motor de 16 cilindres en V. I també es va veure el debut al gran premi de Suïssa d’un jove anglès anomenat Stirling Moss, al volant d’un HWM-Alta.
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
27/5 | CH | Fangio (Alfa) | Fangio (Alfa) | Fangio (Alfa) |
30/5 | 500 | Nalon (KK) | Wallard (KK) | Wallard (KK) |
17/6 | B | Fangio (Alfa) | Farina (Alfa) | Fangio (Alfa) |
1/7 | F | Fangio (Alfa) | Fangio/Fagioli (Alfa) | Fangio (Alfa) |
14/7 | GB | González (Ferrari) | González (Ferrari) | Farina (Alfa) |
29/7 | D | Ascari (Ferrari) | Ascari (Ferrari) | Fangio (Alfa) |
16/9 | I | Fangio (Alfa) | Ascari (Ferrari) | Farina (Alfa) |
28/10 | E | Ascari (Ferrari) | Fangio (Alfa) | Fangio (Alfa) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Juan Manuel Fangio
|
Alfa Romeo | 31 |
2 |
Alberto Ascari
|
Ferrari | 25 |
3 |
Froilán González
|
Ferrari | 24 |
4 |
Giuseppe Farina
|
Alfa Romeo | 19 |
5 |
Luigi Villoresi
|
Ferrari | 15 |
6 |
Piero Taruffi
|
Ferrari | 10 |
7 |
Lee Wallard
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 9 |
8 |
Felice Bonetto
|
Alfa Romeo | 7 |
9 |
Mike Nazaruk
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 6 |
10 |
Reg Parnell
|
Ferrari / BRM | 5 |
11 |
Luigi Fagioli
|
Alfa Romeo | 4 |
12 |
Consalvo Sanesi
|
Alfa Romeo | 3 |
12 |
Andy Linden
|
Sherman-Offenhauser | 3 |
12 |
Louis Rosier
|
Talbot-Lago | 3 |
15 |
Jack McGrath
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 2 |
15 |
Manny Ayulo
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 2 |
17 |
Toulo de Graffenried
|
Alfa Romeo | 2 |
17 |
Bobby Ball
|
Schroeder-Offenhauser | 2 |
17 |
Yves Giraud-Cabantous
|
Talbot-Lago | 2 |
-Pole positions: 4 (Fangio 4, Ascari 2, Nalon 1, González 1)
-Primera fila: 8 (Farina 7, Fangio 7, Ascari 5, González 4, Villoresi 2, McGrath 1, Nalon 1, Wallard 1)
-Victòries: 6 (Fangio 3, Ascari 2, Wallard 1, Farina 1, Fagioli 1, González 1)
-Voltes ràpides: 3 (Fangio 5, Farina 2, Wallard 1)
-Podis: 12 (González 5, Fangio 5, Ascari 4, Farina 4, Villoresi 3, Taruffi 1, McGrath 1, Nazaruk 1, Wallard 1, Ayulo 1, Fagioli 1, Bonetto 1)
-Voltes liderades: 10 (Fangio 180, Wallard 159, Ascari 99, Farina 73, González 60, Davies 25, McGrath 11, Green 5, Villoresi 2, Bonetto 1)
-Pole positions: 3 (Alfa Romeo 4, Ferrari 3, Kurtis Kraft 1)
-Primera fila: 3 (Alfa Romeo 14, Ferrari 11, Kurtis Kraft 3)
-Victòries: 3 (Alfa Romeo 4, Ferrari 3, Kurtis Kraft 1)
-Voltes ràpides: 2 (Alfa Romeo 7, Kurtis Kraft 1)
-Podis: 6 (Ferrari 12, Alfa Romeo 9, Kurtis Kraft 3)
-Voltes liderades: 4 (Alfa Romeo 254, Kurtis Kraft 175, Ferrari 161, Pawl 25)