Crònica GP d’Abu Dhabi: S’acaba una època

El gran premi d’Abu Dhabi no ha sigut la cursa amb més història de la temporada. Les diferents estratègies han proporcionat diversos avançaments però a part de Sebastian Vettel i Romain Grosjean, pocs canvis més hi ha hagut a la classificació. Per això passarem per la cursa breument…
Un únic abandonament. La cursa s’ha iniciat amb els quatre primers, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen i Sergio Pérez mantenint la posició, mentre que darrere d’ells la lluita era molt intensa entre els Williams, els Toro Rosso i els Red Bull. Qui no ha passat de la primera corba ha estat Pastor Maldonado, que ha sigut colpejat per Fernando Alonso. El pilot espanyol s’ha queixat amargament després de la cursa, però crec que els comissaris han fet bé de sancionar-lo: no ha deixat prou espai a Felipe Nasr, s’ha tocat amb ell i ha perdut el control, impactant finalment contra el Lotus de Maldonado. Tant Alonso com Nasr han pogut continuar.
L’altre incident de la cursa l’ha protagonitzat Valtteri Bottas, a qui Williams ha deixat anat del box quan entrava Jenson Button. El toc ha danyat l’aleró davanter de Bottas i li ha comportat cinc segons de penalització. Ni ell ni Button han puntuat.
Alonso contra Maldonado
Diferents estratègies. Tothom ha sortit amb el pneumàtic més tou excepte Vettel, que sortia quinzè després de l’error als entrenaments, Grosjean, que perdia cinc posicions a la graella per canviar la caixa de canvis així com Marcus Ericsson i els Manor. Ni Ericsson ni Stevens ni Merhi tenien ritme per fer funcionar l’estratègia, però tant Vettel com Grosjean s’han beneficiat d’una bona sortida. Al final de la cursa tant l’alemany com el francès han usat un joc de super tous nou per acabar en la quarta i novena posició respectivament. 
Al davant, Lewis Hamilton ha volgut allargar la seva segona aturada per mirar d’avançar el seu company, o bé intentar arribar a final de cursa amb una sola aturada, però s’arriscava a perdre la segona posició amb Räikkönen i finalment ha seguit l’estratègia de Rosberg. En Nico, en Lewis i en Kimi han ocupat l’últim podi de l’any, amb Vettel, Pérez, Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg, Felipe Massa, Grosjean i Daniil Kvyat completant els punts.
Un any estratosfèric. La gent no recordarà aquesta temporada com una de les millors, però poques vegades s’havia dominat tant com Mercedes. 12 doblets (rècord en un any), 16 victòries (iguala rècord), 18 pole positions (iguala rècord), 13 voltes ràpides… Han aconseguit 703 de 817 punts possibles. 703 punts és el rècord de puntuació superant en dos punts el de l’any passat, quan hi havia una cursa que puntuava doble. Han estat el podi en 32 de 38 ocasions possibles, que també és rècord… En definitiva, una temporada per emmarcar de l’equip alemany.
La victòria de Rosberg es la setzena aquest any de Mercedes, que iguala el rècord 
que van marcar ells mateixos l’any passat. No és el resultat més alt en percentatge 
(84%, contra el 94% de McLaren el 1988)
S’acaba la Fórmula 1 gratis. Per mi el principal motiu per recordar aquest gran premi es que, ara per ara, serà la última cursa emesa gratuïtament de Fórmula 1. Ni Antena 3 (que ja havia reduït els mitjans que hi posava) ni TV3 poden pagar ja els drets d’emissió, uns drets que, recordem, van començar a pujar de manera exagerada el 2004 quan els va comprar un tal Alejandro Agag i els va vendre a Telecinco a preu d’or. Si els drets de la Fórmula 1 han de valdre tant és una discussió que deixaré per a un altre article.
Particulament en el cas català, sóc conscient de que la Fórmula 1 és un luxe molt car per a una televisió pública de la mida de TV3, d’un país de 7 milions i mig d’habitants. Jo particularment ja pagava per veure les retransmissions de Movistar TV, amb hores i hores de directe, però fins a dia d’avui l’espectador català podia triar veure les curses en la seva llengua. 
A partir d’avui això ja no serà possible, i és una llàstima. Hem criticat molt a la gent de TV3 però poques cadenes portaven 19 anys emetent el campionat, respectant els horaris, fent sempre classificació i cursa en directe i en general educant al públic i no fent de les curses un Sálvame. Penso que Catalunya és un país de motor i de carreres, i que tornarem a veure la Fórmula 1 en català, però que potser no passarà fins que siguem un país normal…
Us trobarem a faltar!

Fernando Alonso: Dir que MotoGP és més popular que la Fórmula 1 perquè és més consistent en les penalitzacions és una bajanada com un piano, havent vist Rossi vs Márquez.
Max Verstappen: Avui amb alguns errors i dues penalitzacions.

Williams: Nou error al box, i avui no estaven al nivell dels cinc primers.
Sebastian Vettel: Cagada ahir, però bona recuperació avui.
Lotus: Puntuant al final d’un any dur, esperem que el 2016 porti coses millors.

Mercedes: No és culpa seva que no hi hagi espectacle, ells guanyen i punt.
Kimi Räikkönen: Cap de setmana molt convincent.
Force India: Cinquè lloc merescudíssim. Apunten amunt, com feia Jordan.

Temps

Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Nico Rosberg 6 Mercedes W06 Hybrid 01:38.30.175 1 55
2 18 Lewis Hamilton 44 Mercedes W06 Hybrid +8″200 2 55
3 15 Kimi Räikkönen 7 Ferrari SF15-T +19″400 3 55
4 12 Sebastian Vettel 5 Ferrari SF15-T +43″700 15 55
5 10 Sergio Pérez 11 Force India VJM08 +63″900 4 55
6 8 Daniel Ricciardo 3 Red Bull RB11 +65″000 5 55
7 6 Nico Hülkenberg 27 Force India VJM08 +93”600 7 55
8 4 Felipe Massa 19 Williams FW37 +97″700 8 55
9 2 Romain Grosjean 8 Lotus E23 Hybrid +98″200 18 55
10 1 Daniil Kvyat 26 Red Bull RB11 +102”371 9 55
11 Carlos Sainz Jr 55 Toro Rosso STR10 +103”525 10 55
12 Jenson Button 22 McLaren MP4-30 +1 volta 12 54
13 Valtteri Bottas 77 Williams FW37 +1 volta 6 54
14 Marcus Ericsson 9 Sauber C34 +1 volta 17 54
15 Felipe Nasr 12 Sauber C34 +1 volta 14 54
16 Max Verstappen 33 Toro Rosso STR10 +1 volta 11 55
17 Fernando Alonso 14 McLaren MP4-30 +2 voltes 16 53
18 Will Stevens 28 Manor MR03 +2 voltes 19 53
19 Roberto Merhi 98 Manor MR03 +2 voltes 20 53
RET Pastor Maldonado 13 Lotus E23 Hybrid Accident 13 1