Aprofitem l’aturada estiuenca per fer una mica de repàs als pilots i equips, en ordre de classificació de constructors. Què han fet bé fins ara i què han de millorar de cara a la resta de l’any 2015…
Les males sortides han estat un problema per a Mercedes últimament…
Mercedes – 9
Lewis Hamilton – 9,5
Nico Rosberg – 8
L’equip Mercedes ha continuat des d’on estava la temporada passada i de fet, encara ha funcionat millor. Els problemes de fiabilitat han desaparegut a les curses i fins a Hongria, els dos cotxes havien acabat totes les curses al podi. Mercedes no té un 10 perquè a vegades falla en la gestió de la cursa: a la que Ferrari o Williams han estat a prop se’ls ha vist nerviosos. La mostra més gran va ser la cursa de Mònaco, on l’equip incomprensiblement va fer entrar Lewis Hamilton, perdent un altre doblet que, per altra banda han aconseguit en sis ocasions.
Pel que fa als pilots, poc es pot dir de Hamilton. Només podem criticar la cursa d’Hongria, on com en altres ocasions, es va embolicar al veure’s fora del liderat i va cometre diversos errors. Ha aconseguit totes les poles menys una, cosa que demostra també un domini dels entrenaments sobre el seu company d’equip. A en Nico Rosberg li poso un 8. Notable, amb tres victòries i mantenint la pressió sobre el seu company, però sembla faltar-li aquella dècima que tenia l’any passat i que feia patir molt més a Hamilton.
Ferrari – 8
Sebastian Vettel – 9
Kimi Räikkönen – 6,5
Aquest any Ferrari és clarament el segon millor equip darrere els invencibles Mercedes. La millora és espectacular comparat amb l’any anterior, on l’equip italià va funcionar molt per sota de la seva capacitat. Són l’únic equip que ha aconseguit guanyar alguna cursa a part de Mercedes, amb millores notables pel que fa al motor i també en l’apartat aerodinàmic. Es poden criticar algunes fallades mecàniques que han compromès les preparacions de l’equip així com no estar de manera convincent per davant de Williams.
Sebastian Vettel sembla haver-se rejovenit a Ferrari i ha tornat a les victòries després d’un any complicat. És regularment el pilot que queda darrere els Mercedes (i l’únic, junt amb Hamilton i Rosberg que ha puntuat a totes les curses) i ha aprofitat les seves oportunitats. Tot el contrari que podem dir de Kimi Räikkönen. El futur del finlandès no està gens clar amb només un podi i algunes errades notables. A Hongria anava camí del segon lloc quan el cotxe es va aturar, i encara té temps de corregir les seves actuacions i guanyar-se la continuïtat. Al seu favor hi ha que Vettel el prefereix com a company.
Williams-Mercedes – 7,5
Felipe Massa – 8
Valtteri Bottas – 8,5
A l’equip Williams li poso una nota més baixa que als seus pilots. Em fa l’efecte que tant Felipe Massa com Valtteri Bottas estan rendint al màxim que els permet el cotxe, i això es tradueix en menys podis ara que Mercedes acaba totes les curses i que Ferrari els ha passat al davant. Així, l’equip només ha sumat dos podis aquest any. També és emprenyador que segueixin els problemes als circuits lents com Mònaco i Hongria; no pot ser que un equip que aspira a lluitar pel podi acabi tot just davant dels Manor ni que el cotxe es vegi tant afectat per les característiques del traçat.
Els pilots ja mencionats, Massa i Bottas, tenen una nota molt semblant però puntuo a Bottas amb mig punt més degut a que no va poder disputar la cursa d’Austràlia amb dolors a l’esquena que no sabem fins a quin punt l’han afectat. I tot i això, ja és davant de Massa al campionat, un Massa que per moments mostra flaixos del nivell que el va dur a lluitar pel títol el 2008 però que en altres ocasions es veu massa embolicat en problemes que fan que perdi posicions.
Les avaries han tensat la relació Red Bull-Renault
Red Bull-Renault – 5,5
Daniel Ricciardo – 8
Daniil Kvyat – 8
Red Bull ha patit aquest any una baixada com la que no recordaven. L’última vegada que l’equip estava així va ser al 2008, amb Coulthard i Webber com a pilots i Adrian Newey que encara no havia donat amb la tecla.
Sembla que aquest any el xassís tampoc és el millor de tots, però és difícil saber com de bo és degut al handicap que presenta el motor Renault. De totes maneres, també li resto nota a l’equip per la destrossa pública que han fer de la marca francesa. Recordem que només dos anys abans Renault va propulsar l’equip a 4 títols de pilots i 4 de constructors. Però sembla que la marca austríaca està convençuda i intentarà canviar de motorista abans que s’acabi el contracte a finals de 2016.
Evidentment els pilots reben millor nota que l’equip. Amb un cotxe que a vegades ha semblat pitjor que el Toro Rosso, Daniel Ricciardo i Daniil Kvyat han fet el que han pogut, i on han destacat més ha estat a Mònaco i a Hongria, circuits on la falta de potència del Renault no s’ha notat tant. Allí van aconseguir bons resultats tots dos, i Kvyat sembla haver-se refet d’un inici complicat amb crítiques al seu pilotatge.
Force India-Mercedes – 6,5
Sergio Pérez – 7
Nico Hülkenberg – 7,5
Force India va començar la temporada amb retards en la construcció del seu monoplaça, i això ha significat una mica un pas enrere respecte al nivell de la passada temporada. Sortosament, són cinquens al campionat degut a que McLaren ha baixat molt, però tenen a Toro Rosso i a Lotus molt a prop. S’ha de dir que la nova evolució introduïda a poc a poc des de Mònaco ha millorat les prestacions i els ha posat regularment en zona de punts, però les fallades mecàniques a Hongria són preocupants, així com el perpetu estat financer, sempre amb dubtes.
Sergio Pérez ha estat al seu nivell habitual, constant i fent funcionar estratègies diferents, però últimament s’ha vist sobrepassat per un Nico Hülkenberg al qual va semblar rejovenir la seva victòria amb Porsche a Le Mans. Pérez ha puntuat en més ocasions, però Hülkenberg ho ha fet més amunt. El final de temporada podria dictar destins diferents per a ambdós pilots.
Lotus-Mercedes – 6,5
Romain Grosjean – 7,5
Pastor Maldonado – 4,5
El canvi de Renault a Mercedes sempre seria complicat, però si a sobre hi afegim problemes de liquiditat doncs ens trobem amb un cas semblant a Force India, amb retards en la construcció, problemes amb els proveïdors i l’etern dubte de si l’equip serà venut o no. Sembla que si Renault torna amb un equip propi podria comprar Lotus. Per ara l’equip està sent el pitjor dels equips motoritzats per Mercedes, i els cotxes han patit diverses avaries molestes que han impedit que l’equip obtingui millors resultats. Esperem que a la segona meitat de l’any es pugui veure el rendiment real de l’E23.
Els pilots han fet el que han pogut amb el cotxe, i Romain Grosjean se n’ha sortit una mica millor, puntuant en cinc ocasions. A Pastor Maldonado el suspenc perquè tot i haver patit més avaries que el seu company, també s’ha vist involucrat en més accidents. A més, per a un pilot del seu nivell és imperdonable tenir tres sancions en una mateixa cursa, tot i que alguns dirien que en Pastor, després de tot, no té tant nivell. Jo crec que sí que el té, però és emprenyador quan s’embolica…
Toro Rosso-Renault – 6
Max Verstappen – 7
Carlos Sainz – 7,5
Tot l’equip Toro Rosso va sorprendre inicialment. Ells i Red Bull són aquest any els únics equips amb motor Renault així que la comparativa era molt directa, i la veritat es que a les primeres curses Toro Rosso semblava haver fet una millor feina que Red Bull. Però la poca fiabilitat ha matat les aspiracions de l’equip italià. En moltes ocasions els dos cotxes eren en posició de puntuar i alguna cosa, no sempre del motor Renault, ha fet aturar els monoplaces.
La parella més jove de pilots no ha desentonat gens a la Fórmula 1. Tot i que Max Verstappen ha obtingut el millor resultat per a Toro Rosso des de Brasil 2008 (Vettel, també quart), també ha tingut algun error més, com els accidents a Mònaco o a Silverstone, i per això dono mig punt més a Carlos Sainz. El pilot espanyol arribava una mica sota l’ombra del seu company però amb treball i constància ha demostrat que ell també es mereixia el seu lloc a la graella.
Sauber-Ferrari – 7
Felipe Nasr – 7,5
Marcus Ericsson – 6
Els problemes econòmics també han estat la tònica per a Sauber, i de fet van tenir embolic a Austràlia quan Giedo van der Garde els va portar als tribunals perquè tenia un contracte firmat amb ells. El que passa es que originalment el desaparegut Jules Bianchi hauria corregut per Sauber aquest any amb una aportació generosa de Ferrari. Al patir Bianchi el seu accident, les coses van canviar i Sauber va haver de buscar-se pilots amb més patrocini. Sigui com sigui, l’equip suís va actuar de manera pragmàtica i no ha patit els problemes de retards o de pagaments que sí han patit Force India o Lotus, cosa que els va permetre sumar un bon botí a les primeres curses. Ara ja només estan per davant de McLaren i Manor, però la supervivència de l’equip sembla garantida a curt termini.
Felipe Nasr ha mostrat ser digne de la graella tot i el patrocini de Banco do Brasil, i ha puntuat més amunt que el seu company Marcus Ericsson, que ja tenia l’experiència d’un any a Caterham. El suec té mig punt més per aquest fet: ell hauria de liderar l’equip, però sembla que Nasr ja se l’ha fet seu.
Alonso empenyent l’MP4-30 a Hongria…
McLaren-Honda – 3
Fernando Alonso – 7
Jenson Button – 7
McLaren… Qui ho havia de dir. És cert que hi ha menys tests actualment, que la tecnologia de motor és complicada… però per a mi han de suspendre. Dos companyies tant importants com McLaren i Honda no es poden permetre el ridícul que han fet, amb múltiples avaries i pilots que no podien ni iniciar la cursa ni disputar els entrenaments. A més, ara tenen 17 punts i estan bastant a prop de Sauber, però d’aquests 17 només els 4 de Button a Mònaco han estat per mèrits propis. A Gran Bretanya Alonso és desè degut a la pluja i a diversos abandonaments davant seu, i el mateix a Hongria, on puntuen els dos cotxes però el ritme era justet.
Per sort només poden anar a millor, i es d’esperar que cada cop l’equip sigui més fiable i tingui més ritme per arribar als punts de manera regular.
Als pilots els he posat un 7, perquè realment amb les eines que tenen no poden destacar més. Alonso té contracte per l’any que ve i es d’esperar que si així ho vol, Button sigui renovat si més no per la paciència mostrada aquesta temporada…
Manor-Ferrari – 4,9
Will Stevens – 6
Roberto Merhi – 6
Manor no aprova pels pèls perquè realment aquesta temporada només està servint per mantenir l’equip funcionant fins l’any que ve, en que suposadament un nou monoplaça actualitzarà les prestacions i permetrà mostrar més coses de les que hem vist fins ara. De la mateixa manera, als pilots els poso la mateixa nota perquè és complicat quan estàs tant lluny dels de davant. A més, l’equip ha tingut dificultats en posar cotxes d’idèntica especificació per als dos pilots, cosa que encara distorsiona més la realitat.
Will Stevens i Roberto Merhi s’han de limitar a acabar les curses i a intentar puntuar si hi ha una cursa estranya com va ser la de Gran Bretanya, amb pluja i abandonaments.
Què en penseu? Us semblen justes les notes?