La cursa de Montmeló d’aquest any va tenir 2.653.000 espectadors a l’estat Espanyol, després d’estar 10 anys amb audiències entre 4.000.000 i 6.000.000. El Share es desplomava d’un típic 40% a un 24%. Si bé és cert que a Espanya les audiències van molt vinculades amb el resultat d’Alonso (50% al 2005 i 2006, on va ser segon i primer respectivament), sembla que la F1 està passat per una crisi d’audiència.
I no només a l’Estat Espanyol, la revista Fobres, publicava al Febrer una noticia on mencionava que la F1 perdia 25 milions d’espectadors en l’any 2014, un 5,6%. El cas més alarmant va ser el Regne Unit, que veia com es perdien també més d’un 5% de les audiències tot hi guanyar el títol l’heroi local: Lewis Hamilton.
Per molt que ens expliquin que hi ha països estratègics on hi han grans creixements d’audiències (això és, essencialment, perquè abans no ho mirava gairebé ningú) el seguiment d’aquest esport per TV està decaient i, en la meva opinió, aquests en són els tres motius:
1- El domini de Mercedes
Seria just dir que els seguidors de la Fórmula 1 ja venim una mica cremats del domini aclaparador de Red Bull. Aclaparador? Sí, però cal recordar que dos dels 4 títols, 2 es van guanyar en l’últim moment. De mitjana, el domini no va ser tan escandalós com aquests dos anys de Mercedes.
Per molt que les lluites del darrere siguin interessants, una gran part del públic només s’interessa per el guanyador i les dues últimes temporades tenen un guió bastant clar al respecte.
2 – El Pay Per View
Instaurat ja en altres països, properament veurem com, a l’Estat Espanyol i segurament a Catalunya, la Fórmula 1 deixa de ser un espectacle televisiu gratuït. El futbol ha sabut gestionar bé aquest aspecte i ha convertit els partits en un event social i un bon negoci pels bars. Si ho pares a pensar fredament, els telespectadors tampoc hem perdut tan, perquè ara tenim una excusa perfecte per trobar-nos amb els amics. Però i la Fórmula 1? La Fórmula 1 té un problema gros.
La majoria de les curses són a les dues de la tarda el diumenge, hora de dinar i, amés, habitualment dinars familiars. La gent quedarà a dinar als restaurants per a veure curses? No; Em sona raríssim. Tampoc ho veig clar en països on culturalment es dinar més d’hora. Només ho veig compatible amb algunes franges horaries concretes, no a Europa.
La caiguda d’audiències l’any vinent a Espanya, i especialment si Alonso-Honda no acompanyen, serà de les que faran història. Farà Movistar un bon negoci?
3- Les noves tecnologies
Molt lligat amb el motiu anterior, una de les noves causes de la caiguda d’audiència de la F1 són les noves tecnologies i la pirateria. Jo mateix he mirat ja més d’una cursa a través d’Internet i tots sabem que amb el futbol s’ha convertit amb quelcom habitual. Cada vegada tindrem més alternatives a la TV per veure una cursa, i això afectarà, no als espectadors, però si a les TV, que són qui paguen les retransmissions.
En resum, m’agradaria que la F1 no es torni a transformar en un esport que només veiem 4 gats. M’agrada poder discutir l’última cursa amb els companys de feina o amb els amics, però en fi, tots coneixeu l’orientació comercial de l’esport i del seu màxim accionista.