Hola a tothom, i bon any!
Avui tornarem a parlar de números (mola! que divertit! se’m donen fatal les matemàtiques però si són números de Fórmula 1 mola!). Farem una mica de repàs dels números que usaran els pilots aquest 2014 i parlarem estadísticament d’Adrian Newey.
En primer lloc, els números dels cotxes. Des de l’any 1996 que no vivíem un canvi en la manera de numerar. Personalment crec que la Fórmula 1 era diferent en numerar als pilots per la classificació de l’equip, però també entenc que és més fàcil recordar algú si té un número fix. Tots sabem qui és el 46, o el 93, a MotoGP…
Tenim diverses raons per als números escollits:
-3 Daniel Ricciardo: és el primer número que va portar al kàrting i també era el número de Dale Earnhardt.
–6 Nico Rosberg: Diu que és el número de la sort del seu pare (campió el 1982 amb el 6) i de la seva novia.
-7 Kimi Räikkönen: Diu que ja el portava l’any passat i que ja li està bé…
-11 Sergio Pérez: Sempre el portava quan era petit.
-14 Fernando Alonso: El 14 de juliol de 1996, amb 14 anys i amb el kart 14, va ser campió del món.
-20 Kevin Magnussen: Va ser el número que va portar l’any passat al ser campió de les World Series.
-21 Esteban Gutiérrez: Li porta sort.
-22 Jenson Button: És el número amb el que va ser campió el 2009, amb Brawn.
-26 Daniil Kvyat: Elegeix el 26 precisament perquè per a ell no té història i vol crear-la.
-77 Valtteri Bottas: El 77 pot fer les TT que hi ha al seu nom i cognom, com un logo.
Nico Hülkenberg portarà el llegendari 27.
Respecte als altres pilots, o bé no he trobat el perquè o no ens l’han explicat. Però si destacar que tots els pilots excepte tres han escollit números per sota el 30, cosa que fa pensar en que les competicions europees sempre fan posar números començant per l’1 i acabant al 25, 30… Destacar també que Pastor Maldonado ha elegit el número 13, que feia 38 anys que no apareixia.
Caldrà veure com s’anirà aplicant aquest sistema, ja que els pilots de motos generalment porten el mateix número des de sempre i que se sàpiga, aquest no serà el cas als cotxes.
Passem a Adrian Newey. L’altre dia estava pensant si no és el dissenyador més gran de tots els temps. Objectivament, és complicat. No es poden comparar les èpoques dels anys 60 i 70, on els dissenyadors tenien pràcticament total llibertat per fer el que volguessin, al temps actual en que es tracta de refinar i maximitzar al màxim els guanys aerodinàmics. Per altra banda, hi havia menys curses abans, cosa que sempre fa que els números semblin més grans avui en dia. I sempre hem de comptar amb el benentès de que abans els cotxes eren dissenyats per 4 persones com a molt i ara els equips grans tenen exèrcits de 50 aerodinamicistes.
Així doncs, és Adrian Newey el dissenyador amb més èxit?
L’hem comparat amb tres grans dissenyadors:
L’italià Mauro Forghieri (78 anys) va dissenyar o va formar part de l’equip de disseny de tots els Ferrari entre 1964 i 1984. No va destacar per la seva innovació, però si que va ser pràcticament l’únic a fer triomfar un motor bòxer de 12 cilindres. També va introduir Ferrari als motors turbo, i als alerons. Els seus Fórmula 1 més exitosos varen ser el 158 que va dur John Surtees al títol, la serie 312T/T2/T3/T4, que van pilotar Niki Lauda, Clay Regazzoni, Carlos Reutemann, Jody Scheckter i Gilles Villeneuve, i finalment els turbo 126CK/C2/C3/C4, amb Villeneuve, Didier Pironi, Patrick Tambay, René Arnoux i Michele Alboreto.
Els cotxes dissenyats per Forghieri van guanyar 4 títols de pilots, 7 títols de constructors i 53 grans premis.
Colin Chapman (1928-1982) és una llegenda per a molts aficionats. Fundador de Lotus, Chapman i el seu equip van innovar constantment. Xassís monocasc, motor com a element estructural, frens inboard, tracció a les 4 rodes, motor de turbina, efecte terra, doble xassís… De fet quan va morir Lotus començava a provar la suspensió activa.
Els bòlids més destacats van ser el Lotus 25, amb Jim Clark, el 33, de nou amb Clark, el 49 amb el motor DFV i pilotat per Clark, Graham Hill i Jochen Rindt, el 72 amb Rindt, Emerson Fittipaldi i Ronnie Peterson, i finalment el 78 i 79, amb Peterson i Mario Andretti.
Els Lotus dissenyats per Chapman fins la seva mort van guanyar 6 títols de pilots, 7 títols de constructors i 72 grans premis.
El sud-africà Rory Byrne (69 anys) és pràcticament l’únic home que ha pogut fer ombra a Adrian Newey. Gairebé totes les victòries de Michael Schumacher porten el seu nom. Byrne no va introduir però si va popularitzar el morro alt a Benetton i posteriorment a Ferrari va innovar amb els escapaments alts. Sobretot el gran mérit de Byrne va ser aconseguir uns Ferrari irrompibles.
Cotxes destacables son els Benetton B194 i B195 que van portar a Schumacher als seus primers títols, i especialment els Ferrari F2002 i F2004 (Schumacher i Rubens Barrichello), que van dominar les temporades 2002 i 2004 respectivament.
Els cotxes dissenyats per Byrne van guanyar 7 títols de pilots, 7 títols de constructors i 101 grans premis.
Però cap d’ells arriba al nivell d’èxit d’Adrian Newey (55 anys). L’anglès va formar part de la última època gloriosa de Williams, de McLaren en els anys de domini Schumacher i avui en dia domina amb Red Bull. A Williams va crear el cotxe més tecnològic que s’ha vist mai en Fórmula 1, l’FW15C, amb canvi automàtic, suspensió activa, ABS, etc. A McLaren va innovar amb un segon pedal de fre que donava més estabilitat a les corbes, i que es va prohibir més tard, i a Red Bull ha dominat amb els difusors bufats.
Newey ha aconseguit excel·lència amb els Williams FW14B, l’FW15C mencionat, l’FW18 i l’FW19 pilotats per gent com Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill o Jacques Villeneuve. De McLaren es poden destacar l’MP4/13, el 14, el 17D i el 20 que van portar Mika Häkkinen, David Coulthard, Kimi Räikkönen i Juan Pablo Montoya, mentre que a Red Bull podem destacar tots els cotxes des de l’RB5 de 2009, pilotats of course per Sebastian Vettel i Mark Webber.
Els vehicles dissenyats per Adrian Newey han guanyat 11 títols de pilots, 10 de constructors i 146 grans premis.
Així que, sens dubte, Adrian Newey ha tingut influència en més vehicles guanyadors que cap altre dissenyador a la història de la F1. És el millor? Això ja són figues d’un altre paner…
Adrian Newey, pensant el seu proper truc…
les matemàtiques no m'agradan gens pero la formula 1 si que m'agrada molt, lo que fa el article realment entretenit. A Fernando Alonso li va faltar naixer en 1914 per a clavar la numerologia! o millor encara 1414 aunque es una miqueta complicat jaja