Hola a tothom i benvinguts a la temporada 2013!
Ha estat un hivern en que hem escrit poquet, certament, però prometem que aquest any, a part de les cròniques de cada cursa, pensem fer articles històrics, més opinió, en general, millorar la vostra experiència com a lectors i mirar d’anar construint una petita gran base de dades en català sobre l’esport que estimem.
Però per començar, i ara que som a 10 dies de l’inici del campionat, crec que és adient parlar dels punts que poden ser d’interès aquesta temporada. Cada any la Fórmula 1 ens dóna sorpreses, però entrant a la primera cursa hi ha tota una sèrie d’interrogants que aquest 2013 ens haurà de resoldre.
1. Guanyarà Hamilton amb Mercedes?
El fitxatge de Lewis Hamilton per Mercedes va ser la gran història del mercat de pilots. Molts encara es pregunten si l’anglès no ha comés un error greu deixant un equip llegendari com McLaren per un equip que en totes les seves versions (BAR, Honda, Brawn…) només va guanyar pel títol al 2009. Els signes als tests han estat moderadament positius, però recordem que l’any passat Mercedes va començar bé i va acabar cinquena del mundial.
Certament, amb el pilot de Tewin, l’equip guanya unes dècimes als entrenaments i molt de talent a l’hora d’avançar pilots en cursa, així que si el cotxe és correcte, Hamilton pot extreure’n el màxim. Si no, a patir i a esperar el 2014…
2. Podem esperar un any boig com l’any passat?
Reglamentàriament parlant, les coses no han canviat massa, i si el Red Bull era el millor, probablement ho seguirà sent. Però la prohibició de l’us lliure del DRS als entrenaments ha tret una part de l’avantatge del bólid de Milton Keynes, i la mateixa estabilitat reglamentària fa que tothom estigui perfeccionant conceptes més que revolucionar-los.
Així doncs, i amb l’afegitó dels nous compostos de Pirelli que els equips semblen no acabar d’entendre, podem esperar a les primeres curses molta competitivitat i variabilitat en les posicions depenent de les temperatures i dels compostos. Això si, el talent sempre acaba arribant a dalt i cap a mitjans de temporada crec jo que ja tindrem dos o tres candidats clars al títol.
3. Quines són, a hores d’ara, les innovacions que marcaran l’any?
Com ja hem dit, aquest any no serà revolucionari pel que fa al disseny dels monoplaces. L’únic equip que presentat un concepte diferent és Sauber, amb uns pontons molt estrets.
La moda d’aquest any seran els DRD o Drag Reduction Device, sistemes que anul·len l’aleró a una velocitat. normalment alta. L’any passat aquests dispositius anaven associats a l’ús del DRS, però això s’ha prohibit. Els equips els han d’activat per fluxos d’aire a certa velocitat i no és gens fàcil controlar-ho.
També, els escapaments segueixen sent font de controvèrsia i la FIA ja ha dit als tests que els dissenys de Williams i Caterham no eren legals.
4. Què, els rookies?
Aquest any fins a 5 pilots debuten a la categoria reina. Giedo van der Garde, Jules Bianchi i Max Chilton ho tindran difícil per destacar al volant del Caterham i dels Marussia respectivament, però Esteban Gutiérrez a Sauber i Valtteri Bottas a Williams poden donar més d’una sorpresa.
De totes maneres, no es poden comparar els debuts dels pilots actuals amb els de fa un temps, degut a la limitació de tests. Els 5 rookies d’aquest any han fet uns 6000 km cadascun, mentre que pilots com Lewis Hamilton o Jacques Villeneuve varen gaudir de més de 25000 km de test abans del seu primer gran premi. Tot això implica que s’ha de tenir una mica de paciència amb els pilots novells, però en aquesta F1 de 22 cotxes i pocs patrocinadors, la pressió és alta per als debutants.
La resta de preguntes les anirem contestant al llarg de l’any… Esperem que sigui entretingut!
Ah! I recordeu, el dilluns podreu baixar-vos la meva Guia de Fórmula 1 2013 😀