La passada temporada 2010, després de molts esforços i gestions, es consolida el primer equip espanyol de Fórmula 1 que disputa una temporada complerta de curses.
Realment ja havien existit dos intents anteriors de crear una escuderia espanyola, una l’any 1993 que s’anomenava Bravo F1, també amb la participació d’Adrián Campos, que no va aconseguir entrar a la competició i un segon equip anomenat Iberia Airlines que va disputar 7 curses l’any 1977, dirigit per Emilio de Villota.
Inicialment l’equip es crea amb la denominació de Campos Meta F1 Team que funda l’expilot de fórmula 1 Adrián Campos l’any 2009 amb l’idea de poder competir a partir de la temporada 2010.
Amb un acord inicial per muntar els motors de la casa Cosworth, el xassís de Dallara i les caixes de canvi de Xtrac, a finals del 2009 comencen a aparèixer notícies de problemes econòmics a l’equip per pagar als proveïdors. Aquests rumors es van confirmant i apareix Stefan GP com a possible comprador de l’equip, però finalment renuncia a l’adquisició de l’escuderia.
Finalment la solució del problema apareix dins del mateix equip per part d’un dels socis minoritaris anomenat Jose Ramón Carabante, que adquireix la totalitat del capital de l’equip, convertint-se en el propietari de l’escuderia i que canvia la denominació per Hispania Racing F1 Team (que prové del nom dels seu grup d’empreses Grupo Hispania). Amb la nova direcció, Adrián Campos queda relegat a un segon terme, desvinculant-se finalment del projecte.
Tot i que el projecte ja estava encaminat, totes aquestes incidències i els problemes de pagament amb els proveïdors, fan témer que no arribin a temps a la primera cursa de Barehin. Després de moltes gestions, un cop de mà per part de Bernie Ecclestone i la inclusió en el consell d’administració d’empresaris espanyols importants com Juan Vilallonga, aconsegueixen arribar a Barehin sense haver pogut rodar a la pretemporada i sense cap experiència.
Presentació de l’equip |
Degut a aquesta poca experiència, la sortida d’aquesta primera cursa de Barehin els monoplaces la van fer des del carril de boxes i cap dels dos cotxes va aconseguir acabar la cursa. El cotxe de l’indi Karun Chandhock va abandonar a la segona volta per un accident i el de Bruno Senna a la volta 18 per una averia al radiador.
Tot i aquests problemes i l’abandonament dels dos cotxes, el fet d’haver pogut participar a la cursa ja va ser tot un èxit.
Poc a poc, mentre va avançant la temporada, l’equip va agafant experiència i acostant-se cada vegada més als equips del final de la graella que realment eren el seu objectiu. Finalment van completar tot el campionat en una meritòria 11 posició per davant de l’equip Virgin Racing.
Aquesta temporada 2011 amb un cotxe més fiable i molta més experiència, tot i el problema de la nova regla del 107%, l’equip afronta el campionat amb moltes més garanties.
Per aquest any, tot i els rumors del possible fitxatge de Pedro de La Rosa com a pilot, finalment compten amb el pilot hindú Narain Karthikeyan (que té el patrocini de Tata Motors) i l’italià Vitantonio Liuzzi ( que l’any passat corria per a Force India i que també aporta varis patrocinadors), ja que l’escuderia necessita pilots que aportin diners per poder mantenir l’estructura de l’equip.
Veurem com va evolucionant durant aquesta temporada l’escuderia Hispania Racing F1 Team, que de moment només pot aspirar a ser el millor dels equips cuers i a veure si pot consolidar el seu pressupost econòmic i fitxar algun pilot de qualitat, sense estar lligats a que siguin aquests els que aportin part de l’ajut econòmic per poder disposar de tot el pressupost de la temporada.
Salut i benzina